וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק הבא של ששינסקי - בוועדת הכספים

מאת צבי זרחיה

6.1.2011 / 8:00

רק שישה מ-17 חברי ועדת הכספים הביעו תמיכה בהמלצות הדו"ח, לעומת שלושה מתנגדים ושמונה חברים שעדיין לא הכריעו בסוגיה. באוצר חוששים: חברות הגז ילחצו על חברי הכנסת המתנדנדים

רוב חברי ועדת הכספים אינם תומכים באישור ההמלצות של ועדת ששינסקי - כך עולה מבדיקת themarker. רק שישה מבין 17 חברי הוועדה הביעו תמיכה בהמלצות הוועדה, לעומת שלושה מתנגדים ושמונה חברים שטרם הכריעו בסוגיה. מקורות באוצר חוששים כי לנוכח הלחצים שמפעילות חברות הגז על חברי הכנסת, יהיה קושי לגייס רוב בעד ההמלצות. ועדת הכספים היא שתקבע אם ייושמו ההמלצות.

חברי הכנסת בוועדת הכספים שתומכים בהמלצות ששינסקי הם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ שלי יחימוביץ וראלב מג'דלה (עבודה), יצחק וקנין (ש"ס) זבולון אורלב (הבית היהודי) ושי חרמש (קדימה).

ביום שני הקרוב ייכנס נתניהו ישיבה בעניין דו"ח ששינסקי, בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ ושר התשתיות עוזי לנדאו. ייתכן כי בהמשך השבוע ייפגש נתניהו גם עם ראשי החברות המחזיקות במאגרי הגז תמר ולווייתן -דלק, נובל אנרג'י, ישראמקו ורציו. ראש הממשלה נמנע עד כה מלהביע את עמדתו בנושא. בליכוד אומרים כי לפגישות חשיבות מכרעת ליישום ההמלצות, נוכח העמדה שייגבש נתניהו, שתשפיע על העמדה של סיעת הליכוד בכנסת.

חברי הכנסת נתונים למתקפה של לוביסטים המייצגים את חברות הגז, ומנסים לשכנעם להתנגד להמלצות הוועדה. הבעלים של קבוצת דלק, יצחק תשובה, נפגש בחודשים האחרונים עם שרים בממשלה ועם שורה של חברי כנסת מוועדות הכספים והכלכלה, כדי לשכנע אותם לתמוך בעמדותיו.

בין הח"כים שנפגשו עם תשובה נמצאים דני דנון ואופיר אקוניס (הליכוד) ויוליה שמאלוב-ברקוביץ (קדימה). תשובה נפגש גם עם ח"כ ציון פיניאן (הליכוד), ועם איתן כהן, העוזר הפרלמנטרי של ח"כ מירי רגב (הליכוד). פיניאן וכהן, שפגשו בו בנפרד, אמרו כי מדובר בפגישה אקראית.

תשובה גם מתכוון להיפגש עם כל שרי הממשלה עד לישיבת הממשלה שתדון בהמלצות ועדת ששינסקי. בין היתר נפגש כבר עם השרים יובל שטייניץ, לימור לבנת, בנימין בן אליעזר, יוסי פלד ויולי אדלשטיין.

בנוסף, חמישה משרדי לובינג וסוללה של יח"צנים ודוברים פועלת לשכנע את חברי הכנסת להתנגד להמלצות ועדת ששינסקי. בין היתר מתבקשים הח"כים להחריג את קידוח תמר מההמלצות ולהקל על לווייתן.

והלחץ הזה משפיע ככל הנראה. בנוסף להיעדר הרוב בוועדת הכספים להמלצות הוועדה, ל-themarker נודע כי חברי כנסת בליכוד תובעים לקיים דיון בסיעה לקביעת עמדה "ולא להיגרר אחר עמדת שטייניץ". הם הודיעו שיתבעו עריכת דיון בסיעת הליכוד שבו תיקבע עמדת הסיעה.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר אתמול כי "המסקנות של דו"ח ששינסקי הן הכיוון הנכון והראוי להתייחסותה של המדינה לכל נושא תמלוגי הגז. יש להתחשב במשקיעים בצורה נדיבה עקב השקעתם, עבודתם ויוזמתם, אך עם זאת המהות העיקרית, הרווח המרכזי והחלק הארי מההכנסות צריכים להגיע לאזרחי המדינה".

ח"כ חרמש אמר כי יתמוך בהמלצות ששינסקי אף שהוא סבור שהן נדיבות מדי כלפי היזמים. עם זאת, הוא סבור שהממשלה צריכה לרכוש את מאגר לווייתן. חרמש קיבל פנייה לפגישה מיורם טורבוביץ' המשמש יו"ר דלק, אך דחה לפי שעה את מועד הפגישה.

לעומתם, שלושה ח"כים כבר הודיעו כאמור על התנגדותם: מירי רגב (ליכוד), פאינה קירשנבאום וליה שמטוב (ישראל ביתנו). רגב סבורה שיש לעודד את הגז הישראלי ולא את הגז המצרי. קירשנבאום ושמטוב הן חברות ישראל ביתנו, המתנגדת בחריפות להמלצות ששינסקי לנוכח חשש להעדפת הגז המצרי ולהסתמכות של ישראל על מקור גז חיצוני.

ח"כ חיים אורון (מרצ), החבר גם הוא בוועדת הכספים, הודיע כי יפעל לאישור המלצות הביניים של הוועדה. עם זאת, אורון אמר כי עוד לא החליט כיצד יצביע אם שר האוצר יגיש לאישור הוועדה את ההמלצות הסופיות או המלצות מרוככות יותר.

אורון פנה אתמול במכתב אל גפני שבו ביקש לקיים דיון דחוף בוועדה בהמלצות ששינסקי, בטרם תניח הממשלה הצעת חוק בעניין על שולחן הכנסת. אורון אמר כי "הנושא מצוי תחת סמכותה הבלעדית של ועדת הכספים מאחר שמדובר בסוגיית מיסוי".

יתר שבעת הח"כים בוועדה טרם גיבשו עמדה: ציון פיניאן וחיים כץ (הליכוד), אמנון כהן (ש"ס) אורי אריאל (האיחוד הלאומי), אחמד טיבי (תע"ל), יעקב אדרי ומגלי והבה (קדימה). בכנסת מעריכים שפיניאן וכץ עשויים להתנגד בוועדת הכספים להמלצות הסופיות של ששינסקי, וכי המלצות הדו"ח יתמסמסו בסופו של דבר בוועדה.

ועדת הכלכלה החליטה שלשום להתנגד להמלצות ששינסקי. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), יקיים בשבוע הבא הצבעה חוזרת ולפי שעה לא ברור אם יימצא רוב בעד ששינסקי. הח"כים שהביעו שלשום תמיכה בששינסקי הם שאמה-הכהן, שלי יחימוביץ' (עבודה), ודב חנין (חד"ש).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully