וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחיר: היקף מכירות הדירות עלה באוקטובר נובמבר

יעל פטר

6.1.2011 / 13:40

לפי נתוני בנק לאומי, היקף מכירות הדירות שב לעלות, כשבאוקטובר-נובמבר נרשמה עלייה של כ-7%: "העלאת הריבית לצד צעדים רגולטורים נוספים של בנק ישראל תשפיע על הביקושים"

היקף מכירות הדירות החדשות ביוזמה פרטית חזר לעלות בחודשים אוקטובר ונובמבר - כך עולה מסקירה שבועית של אגף החטיבה לכספים וכלכלה של בנק לאומי. "העלייה, מתרחשת לאחר התמתנות מסויימת ברבע השלישי של השנה. מאז ראשית השנה גדל היקף המכירות בכ-8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וללא החודשים אוקטובר נובמבר, העלייה בהיקף המכירות מתונה בהרבה ועומדת על 1.6%. באוקטובר היקף המכירות היה גבוה במיוחד - ייתכן וכתוצאה מהסטה של עסקות מכירה מחודש ספטמבר, העשיר בחגים לאוקטובר", אומרים בבנק לאומי.

"גם בנובמבר היקף המכירות, בכל חלקי הארץ היה גבוה בהשוואה לממוצע המכירות החודשי בשנה האחרונה", מציינת האנליסטית שגית כהן מבנק לאומי. "אחד הגורמים הראויים לציון התורמים לביקוש הער לדירות הוא רמת הריבית הנמוכה על משכנתאות. הריבית הממוצעת בבנקים השונים על משכנתאות צמודות מדד, עומדת על רמת שפל של 2.2% כאשר בהלוואות קצרות ל-5 שנים, שיעור הריבית הממוצע הוא 2.05% ובהלוואות האורוכת ל-20 שנה שיעור הריבית מגיע ל-3.16% בלבד".

רמת הריבית הנמוכה ממשיכה להיות גורם תומך לביקושים הגבוהים לדירות, וניתן להבחין כי במקביל לירידת הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות, חלה האצה בקצב הגידול השנתי של האשראי לדיור. "נראה כי לעת כתה, על אף הוראות המפקח על הבנקים, המשכנתאות עדין לא התייקרו", מציינים בבנק לאומי.

הגידול ברכישת הדירות מלמד כי ייתכן ורוכשי הדירות פועלים גם כתגובה להוראות המפקח על הבנקים, בכך שהם ממהרים לרכוש דירות חדשות, על רקע האפשרות להתערבויות נוספות של המפקח בשוק המשכנתאות ובכך מאיצים את קצב מכירות הדירות", מסבירים בלאומי. "לצד קצב המכירות הגבוה, מלאי הדירות החדשות ביוזמה פרטית שנותרו למכירה, ממשיך לרדת ולכן ישנה גם ירידה במספר חודשי ההיצע, אשר עומד על רמת שפל של 6.3 חודשים".

"בראייה קדימה אנו מעריכים כי כאשר העלייה בריבית בנק ישראל תביא לכך שריבית זו כבר לא תהיה שלילית במונחים ריאלים, התמריץ להתרחבות הביקוש לדיור יחל להתמתן. לכן למהירות של העלאת הריבית, לצעד צעדים רגולטורים נוספים מצד בנק ישראל, תהיה השפעה על הביקושים. לצד זאת, היקף התחלות הבניה הצפוי להמשיך גם בשנה הקרובה, עשוי להיות אף הוא גורם חשוב במיתון עלויות המחירים", מסכמת כהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully