וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מסביר מדוע הריבית לא עלתה

ואדים סבידרסקי

10.1.2011 / 14:45

בבנק ישראל מסבירים מה עומד מאחורי הותרת הריבית בחודש ינואר על כנה. חברי הנהלת הבנק המליצו פה אחד להשאיר הריבית ברמה של 2% מחשש שהעלאתה הייתה מובילה להתחזקות נוספת בשקל

בבנק ישראל מסבירים את הותרת הריבית ברמה של 2% בינואר בחשש שהעלאתה היתה גורמת להתחזקות נוספת של השקל, מגמה שקיימת ממילא עקב פער הריביות הנוכחי בין ישראל לארה"ב. כך מעלה פרוטוקול דיוני הריבית.

בדיון בפורום מצומצם, בו השתתפו 4 חברי ההנהלה, הומלץ לנגיד פה אחד שלא לשנות את רמת הריבית במשק. כמו כן, צוין שוב כי בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכללם שוק הדיור.

בסוף דצמבר 2010, הודיע בנק ישראל כי הינו מותיר את הריבית במשק לחודש ינואר 2011 ללא שינוי ברמה של 2% בפעם השלישית ברציפות. בבנק חזרו וציינו כי מדובר בהחלטה עקבית במסגרת התהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמלית" שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד.

בדיון עלתה ההערכה כי הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים כבר נמצאות בגבול העליון. כמו כן, בחינת התפתחות מדד המחירים לצרכן בניכוי עונתיות מלמד על עלייה עקבית בשיעור האינפלציה מתחילת 2010.

מנגד צוין כי למרות התרחבות הפעילות במשק עדיין לא ניכרים לחצים לעליות שכר עקב התרחבות מקבילה של היצע העבודה. במקביל הציפיות לאינפלציה הנגזרות משוק ההון לטווח הבינוני והארוך מצויות, אמנם, מעל למרכז יעד האינפלציה, אך רכיב פרמיית הסיכון בהן גבוה מאשר בציפיות לטווח הקצר ועל כן הציפיות בפועל נמוכות יותר. הימצאות הציפיות לאינפלציה לטווח הבינוני והארוך, קרוב למרכז יעד האינפלציה, משקפת את אמינות המדיניות המוניטרית.

עוד עלתה ההערכה כי התחזקות השקל בחודשים האחרונים תורם להתמתנות האינפלציה. הלחצים לייסוף השקל עשווים לתרום למיתון האינפלציה בעתיד ולהאט את קצב העלאת הריבית. מנגד, התאוששות מהירה של הפעילות בארה"ב תקדים שם את העלאת הריבית שם, תצמצם את פער הריביות, ותאפשר העלאה מהירה יותר של הריבית בישראל. צוין שנתוני שוק ההון האמריקאי האחרונים מאותתים על צפיות השוק להקדמה מסוימת של מועד העלאת הריבית.

משתתפי הדיון לקחו בחשבון כי הפעילות הריאלית במשק המשיכה להתרחב ואת העלייה המתונה מאוד במגמת היצוא בחודשיים האחרוני, התואמת את התפתחות הסחר העולמי. עם זאת, צוין שמגמת העלייה ביצוא שברירית, ומשבר החוב המאיים על חלק ממדינות אירופה עדיין עלול להעיב על עוצמת הביקושים ליצוא ועל קצב הצמיחה בשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully