וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנק ישראל יאבק בהתפתחות בועת נדל"ן"

ערן אזרן

11.1.2011 / 12:15

המשנה לנגיד בנק ישראל ציין, כי עדיין קיימת אי ודאות בשווקים. "המרכיב המשמעותי באינפלציה הוא מדד הדיור. ללא אותו מדד - רמת האינפלציה היתה פחות מ-2%"

"בנק ישראל לא יאפשר התנפחות בועת נדל"ן, כבר נקטנו במספר אמצעים ונמשיך לעשות זאת", כך אמר היום צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה.

בדבריו התייחס אקשטיין להשפעת מדד הדיור על האינפלציה בישראל: "האינפלציה בממוצע היא על 2%, אך בתנודתיות היא גבוהה. לפני המשבר היא עלתה, וכרגע אנו ברמת אינפלציה של 2.5%, אך האמינות של בנק ישראל גבוהה. על רקע זה בנק ישראל יכול להוריד את הריבית ולהעלות אותה לאט. המרכיב המשמעותי באינפלציה הוא מדד הדיור. ללא אותו מדד - רמת האינפלציה היתה פחות מ-2%. גם בהסתכלות קדימה הדיור מהווה גורם משמעותי באינפלציה. מקרי העבר מלמדים שכאשר קיימת בועת נדל"ן והאשראי עולה, תחילה רואים משבר בענף הנדל"ן עצמו ולאחר מכן המשבר מתפשט לכלל המשק לכדי משבר גדול. כרגע, בישראל קיים גידול של למעלה מ-10% באשראי לנדל"ן - בנק ישראל רואה את זה ופועל על מנת למנוע בועת דיור. כבר נקטנו במספר אמצעים ונמשיך לעשות זאת. יש כלים בפיקוח על הבנקים שיכולים להתמודד עם עליית מחירי הנדל"ן".

אקשטיין ציין גם כי "אי הוודאות בשווקים עדיין קיימת. היא ירדה כשיצאנו מהמשבר, היום היא עלתה בחזרה בשל משבר החובות באירופה. ישראל צמחה מעל 5% בכניסה למשבר, אך חזרנו לשיעורי צמיחה בסביבות 4% ולאבטלה של 6%. אנחנו בדרך ליחס של 60% בין החוב לתוצר. יש עודף בחשבון השוטף, מה שמייצר את ההחזקות של השקל, תוך שהפעילות הריאלית מביאה לתנועות הון פנימה". אקשטיין הביע בדבריו גם תמיכה במסקנות ועדת ששינסקי: "ששינסקי הוביל באומץ ובמקצועיות את עבודת הוועדה. משמעות ההמלצות היא שמצד אחד היזמים יבטיחו לעצמם תשואה משמעותית, ומצד שני האזרחים במדינה ירוויחו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully