וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה: יועלו התמלוגים של חברות התקשורת

צבי זרחיה

11.1.2011 / 16:40

ועדת הכספים אישרה במהלך דיון סוער במיוחד כי תמלוגי חברות התקשורת יועלו עד ל-2.5% מהכנסותיהן ב-2012. הסיבה להעלאת התמלוגים: היעדר תחרותיות בשוק התקשורת

ועדת הכספים אישרה בצהריים את העלאת תשלומי התמלוגים של חברות התקשורת, בשנים 2011-2012. בעקבות ההעלאה, יעמדו תמלוגי החברות ב-2011 על 1.75% מסך הכנסותיהן וב-2012 על 2.5% מסך הכנסותיהן.

בשנת 2013, יחזרו שיעורי התמלוגים לעמוד על 1% מסך ההכנסות של החברות. האישור ניתן לבקשת שרי האוצר והתקשורת, ויחול על HOT, yes , בזק, פרטנר, סלקום ופלאפון. בוועדה נכחו לוביסטים של 4 משרדי לובינג, העובדים עם החברות הללו, אשר דחקו בח"כים להתנגד.

רפרנט תקשורת באגף התקציבים באוצר, יהודה סבן, הסביר שהסיבה להעלאת התמלוגים בענף התקשורת, הטלפוניה והשידורים, נובעת מהיעדר תחרותיות. לדבריו, בעקבות חוסר הצלחת הממשלה בקידום התחרותיות בתחום השידורים ואי העמדת חבילה צרה של שידורים על ידי הזכייניות, לצורך הוזלת מחירים, פנתה זו להרחבת שידורי ה-DTT (חבילת ערוצים בסיסית באמצעות ממיר), בין השאר, במטרה להגביר את התחרותיות בענף.

במהלך הדיון, שהיה סוער במיוחד, אמר פרופ' ראובן גרונאו - אשר עמד בראש ועדות שבחנו את שוק התקשורת - כי העלאת התמלוגים תפגע בצרכנים. לדבריו, התמלוגים הינם בבסיס התעריפים לצרכן ואם יועלו, זה יושת על הצרכנים. בהתייחסו להתנהלות הצפויה של בעלי החברות שאל גרונאו האם "מישהו חושב שדנקנר, אלוביץ' ובן דב, יממנו את התייקרות התמלוגים בעצמם?".

בעניין העיתוי הוסיף גרונאו שהוא מושלם, כיוון שבימים אלו, יש ועדה שקובעת את תעריפי בזק ותוך חודש זה יקבל ביטוי בהודעות לתשלום לצרכנים. גרונאו ציין כי בפעם הראשונה הוא ניצב באותו צד עם חברות התקשורת. "העלאת תעריפי התקשורת חמורה מהעלאת תעריפי המים, שכן רוב הצרכנים ובמיוחד בשכבות החלשות, מוציאים יותר על טלפוניה ותקשורת מאשר על המים", אמר.

ח"כ חיים אורון (מר"צ) אמר שהעלאת התמלוגים היא שם כיסוי להטלת מס נוסף ועל כן הוא מתנגד. אורון ציין כי "ברור שההעלאה פירושה העלאת התעריפים לצרכנים, בדיוק כמו שקרה בעקבות העלאת הבלו על הדלק".

אורון טען שהעלאת התמלוגים היא פועל יוצא של מדיניות הפחתת המסים הישירים. לדבריו, מדובר במנגנון של מסים עקיפים. "אם הפחיתו מס הכנסה במיליארד שקלים, שלא יבואו עתה לחפש מקורות תקציביים אחרים", אמר.

ח"כ שי חרמש (קדימה) טען שהיתה התחייבות של האוצר להוריד את התמלוגים אך מבצעים את ההיפך. חרמש אמר שבקשת העלאת התמלוגים נובעת מהצורך לכסות גירעון תקציבי. "חופרים בור ואחר כך מחפשים איך לסתום אותו" סיכם חרמש.

נציגי חברות התקשורת: בחזית אחידה

סמנכ"לית הרגולציה בבזק, שרון פליישר, טענה שבניגוד לדברי האוצר, קיימת תחרות בענף וכי כיום פועלים בו 7 מתחרים. לדבריה, יצרו אפלייה לרעת בזק ו-HOT כשהעלו להן את התמלוגים ואילו לספקי התקשורת הנייחת - דוגמת סמייל אינטרנט זהב, בזק בינלאומי, נטוויז'ן ופרטנר - לא העלו.

פליישר טענה שהעלאת התמלוגים, תתבטא בתוספת הוצאות של כ-30 מיליון שקל ב-2011 וכ-60 מיליון שקל ב-2012 עבור בזק. לדבריה, ההחלטה להעלות את התמלוגים נעשתה בחיפזון ו"בדרך של 'שליפה' מבלי לקיים בדיקה מעמיקה של ההשלכות".

סמנכ"ל הרגולציה בסלקום, איתמר ברטוב, אמר שהעלאת התמלוגים נובעת משיקולים פיסקאליים ולא עקב חוסר תחרותיות. סמנכ"לית הרגולציה בחברת yes, מיכאל רפאלי-כדורי, קבלה על היעדרם של ראשי משרד התקשורת מהדיון. לדבריה, "ההיעדרות נובעת מכך שהם מודעים לכך שמדובר באחיזת עיניים בניסיון להשיג תקציבים וכי בסופו של דבר התמלוגים יגולגלו לפתחם של הצרכנים".

במהלך הישיבה אישרה ועדת הכספים את הפחתת התמלוגים לרדיו האיזורי. ההפחתה בוצעה לאחר לחצים שהפעיל דוד בן בסט, מנכ"ל התאחדות הרדיו האיזורית, שהוא חבר ליכוד. שיעור התמלוגים הופחת מ-4% ל-1% בשנת 2010, ל-1.75% בשנת 2011, ב-2012 יגיע ל-2.5% ובשנת 2013 יופחת ל-1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully