וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף הדרך: המדינה תמכור 49% מחוצה ישראל

אבי בר-אלי, מאת אבי בר-אלי

12.1.2011 / 9:01

המדינה תנסה להשיג שווי של כ-2 מיליארד שקל לפרויקט .שיכון ובינוי והמוסדיים השותפים בפרויקט צפויים לרכוש את המניות המוצעות כדי למנוע דילול מניות

בתום חצי שנה של הכנות יוצאת המדינה למכירת אחזקותיה בכביש חוצה ישראל (כביש 6). ל-themarker נודע כי בימים הקרובים יחל אגף החשב הכללי באוצר ברוד שואו בקרב הגופים המוסדיים בשוק ההון, שבו יוצג המהלך המורכב. מדובר במימוש האופציה שמחזיקה המדינה לאחזקה של 49% בפרויקט, ומכירת כל האחזקה לגופים מוסדיים.

בהסכם הזיכיון שעליו חתמה המדינה עם זכיינית כביש 6, חברת דרך ארץ, נקבע כי המדינה תחזיק באופציה לרכישת 49% מהפרויקט. לפני כשנתיים ניסתה המדינה למכור את האופציה, אך משבר האשראי העולמי הביא להקפאת המהלך. ביולי 2010 חידשה המדינה את המהלכים למכירת האופציה, כשעד המימוש המדינה לא היתה רשאית למנות נציגים מטעמה בדירקטוריון או ליהנות מדיווידנדים.

את הדיווידנדים רשאית דרך ארץ לחלק החל ב-2010, אך עד כה היא לא חילקה דיווידנדים, משום שנדרשה להקדים השקעות להרחבת הכביש. עם התקרבות מועד החלוקה החלה המדינה במהלכים למימוש האופציה שבידיה, ואם לא די בכך - מחיר המימוש של האופציה גדל ב-8% בשנה.

לפי הערכות, המדינה תקווה למכור את האחזקה לפי שווי פרויקט של 1.8-2.0 מיליארד שקל. שווי משוער זה נגזר מהעסקות האחרונות שבוצעו בין בעלי המניות בדרך ארץ לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל (לפני הדילול). עסקות אלה כללו בין היתר מכירת מניות בחברת הקבלן של הפרויקט (epc), הלוואות בעלים או פרמיית שליטה. לכן השווי של אחזקות המדינה (לאחר מימושן) יהיה נמוך יותר. עם זאת, המדינה מוכרת גם מזאנין - מימון ביניים - שמקזז בסכום ההפחתה.

מחיר המימוש של האופציה כיום הוא כ-440 מיליון שקל. התמורה בגין מימוש האופציה אמורה להתחלק בין דרך ארץ (51%) למדינה (49%).

במקום למכור את האופציה בלבד, החליט האוצר למכור את אחזקות המדינה בתהליך דו-שלבי. בשלב הראשון יממש את האופציה ויקבל תעודות השתתפות. בשלב השני יפיץ את התעודות בקרב המוסדיים. מכאן, מקווה המדינה להכניס לקופתה סכום של 650-750 מיליון שקל, לאחר ניכוי חלקה של דרך ארץ. ואולם הסכום הסופי תלוי בתנאי השוק ובמחירים שיזרימו עשרות הגופים המוסדיים ביום המכירה.

בקרוב, הנפקת אג"ח

לאחר השלמת עסקה זו, שמורה לדרך ארץ זכות סירוב ראשונה. זכות הסירוב מותנית בהשוואתה של הצעת המוסדיים לגבי כלל אחזקות המדינה (49%) כמקשה אחת. דרך ארץ תידרש לממש אותה בתוך 30 יום.

לפני כשבועיים סוכמה העברת הבעלות בדרך ארץ, שהוחזקה עד לאחרונה בידי אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובינוי (37.5%) וחברת אייקון הקנדית (25%). בתום עסקה מורכבת ומדורגת יצאו אפריקה והקנדים מהפרויקט, בעוד שיכון ובינוי הגדילה את האחזקות ל-50%. ביתרה תחזיק קבוצת מוסדיים בהובלת קרן תשתיות ישראל (iif). את המימון לקרן העמידו בין היתר הראל, לאומי פרטנרס, עמיתים ואלטשולר שחם.

לפי הערכות, ינסו בעלי המניות להימנע מדילול משמעותי זה של אחזקותיהם בפרויקט. לפיכך, הם צפויים לגבש מראש קונסורציום למימוש זכות הסירוב.

דרך ארץ רושמת גידול מתמיד בהיקף הנסיעות בכביש 6, שרשם בסיכום 2010 זינוק נוסף של כ-18% בנפח הנסיעות בו. זאת, כתוצאה מהשלמת כמה מההרחבות בכביש ופתיחת הקטע הצפוני (קטע 18). בנוסף, רשם הכביש ב-2010 עלייה במספר המנויים - מ-910 אלף לכמיליון. בעקבות הגידול המואץ נאלצה דרך ארץ להקדים בכשלוש-ארבע שנים את לוחות הזמנים לביצוע עבודות ההרחבה, כפי שנקבעו במודל הפיננסי של הפרויקט. עם העברת השליטה בכביש 6, תוכל דרך ארץ להשלים קרנות הרזרבה אותן ניצלה למימון ההרחבות.

כפי שפורסם ב-themarker, מתכוונת דרך ארץ לצאת בשבועות הקרובים בגיוס של 370 מיליון שקל בהנפקת אג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully