וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "יזמי הגז רוצים להשפיע בטקטיקות מלוכלכות"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר התייחס לגז הישראלי ואמר כי אסור לתת ליזמים להשפיע. "כבר מתחילים לראות את ההשפעות של תגליות הגז - גם על המט"ח וגם על המניות", אמר

"חשבתי שאדבר על מה עלול לקרות בעשור הבא, ואפשר להגיד בקיצור שאנחנו צריכים לדאוג, אבל אלו דברים שכולם מבינים - מדובר על החינוך, על העובדה שהפערים בחברה הולכים וגדלים כל הזמן ושזה לא דבר פשוט משום שהעוני ממוקד בשתי אוכלוסיות - החרדים והערבים" - כך פתח את דבריו נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, בכנס "ישראל 2010" שנערך בבנייני האומה בירושלים.

"בשתי האוכלוסיות הללו יש בעיות מאוד קשות – גם חברתיות וגם כאלו שנובעות מכך שאין לנו נתונים מדוייקים. אם לא נפתור את הבעיה נשלם מחיר גבוה, אפילו בעשור הבא", הוסיפ פישר. "זה גם צריך להיות ברור שהמצב הגיאופליטי שלנו ישפיע על ישראל בעוד 10 שנים".

"אבל אני רוצה לדבר על משהו שעומד על הפרק היום. הדיון על איך לטפל בגז, במשאב הטבע הזה, כשהדיון הציבורי מגיע לנקודת רתיחה. אפשר להגיד שזו בעיה של השבועיים הבאים. אם חושבים על הבעיה הזו, צריכים להתחיל מהתחלה. המצב הנוכחי ביחס לחלוקת ההכנסה מהגז הוא לא סביר או מקובל. אנחנו צריכים לשנות את המצב. מצב בו המדינה מקבלת שליש מהרווחים מניצול הגז והנפט זה לא מקובל, זה הכי נמוך בין המדינות המפותחות ואנחנו צריכים לשנות לשנות את זה. ברוב המדינות המרווח הוא 40%-60%".

פישר ציין כי "צריך לתת למדינת ישראל חלק גדול יותר מתקבולי הגז אבל צריך להבטיח שהשינויים בתקנות יהיו גם הוגנים ליזמים, אנשים וחברות, שהשקיעו סכומים אדירים בעבודתם עד כאן ואנשים שאחראים היום על העובדה שאנחנו יודעים שיש לנו את משאבי הטבע הללו- הגז שאנחנו אמורים להשתמש בו ל-30 שנה.

"זה קל מאוד לתקוף את היזמים אבל אני מכבד את הפעילות העסקית, היזמות והמסירות שלהם. הם עובדים בענף כמעט אגדי, ענף שהטכנולוגיות שלו הן מעבר ליכולת בני אנוש, להשיג מטרות שפעם חשבתי שהן בלתי אפשריות. האנשים האלה יודעים איך לקחת סיכון, הם עשו ועושים הרבה דברים למדינה ולמשק העולמי. בין היזמים הישראלים והיזם האמריקאי יש אנשים שתרמו רבות למדינה. יש להם את הזכות לנסות להשפיע על תוצאות הדיונים כל עוד שהם מתנהגים באופן מתורבת. אין להם את הזכות לנסות ולהטיל וטו על הצעות הממשלה.

"על בסיס הדיונים והמסמכים, הוציאה ועדת ששינסקי את הדו"ח הסופי לפני כתשעה ימים. ההצעות בדו"ח הסופי הן לא התקפלות, הן שינויים אינטליגנטיים לפי מה ששמעתי. ההצעות הסופיות של הוועדה הגיעו לאיזון מתאים בין הצורך לתת ליזמים תמריצים ורווחים ולתת לאזרחי המדינה את החלק ההוגן לטובת עתיד המדינה. ההמלצות הן בידיו של ראש הממשלה, ומקבלות התייחסות רצינית, בין ראש הממשלה, מומחים ושרים המעורבים בעניין. על בסיס הדיונים הללטו הממשלה תגיע להחלטה באשר למערכת המיסוי, ותביא לכנסת לחקיקה.

"ההמלצות מגיעים לאיזון מתאים והוגן ואנחנו צריכים להודות לוועדה על איכות העבודה והנבונות בה הם הגיעו להמלצות הסופיות", הדגיש פישר וזכה למחיאות כפיים מהקהל.

"התקבולים שהממשלה תקבל מתמר יהיו חשובים אבל לא יובילו לשינוי גדול לסביבה הכלכלית", הוסיף נגיד בנק ישראל. עד לעשור הבא הממשלה לא תקבל מזה הרבה כסף. יהיה גידול בהכנסות המדינה, אבל אנחנו ממש לא קרובים למצבה של נורבגיה. זה יקל עלינו ויחזק אותנו, אבל זה לא יעשה מהפיכה. נצטרך לטפל בזה באופן מתוחכם. יכול להיות שיהיה עוד גז והנפט, כמו שהיזמים מקווים, ואז המצב יתחיל להשתנות באופן משמעותי, אבל לא נראה את השינויים עד 2021".

"כדי שלא נחלה במחלה ההולנדית, צריך להקים קרן נפט. אתה מנסה למנוע את ההשפעה של הזרמים האלו על המשק. אתה משקיע מחוץ למדינה כדי שהכסף לא ייכנס למדינה ואתה משתמש בריבית על הקרן במשך השנים של העתיד. אסור לנו להגזים, אסור לנו לזלזל במה שמצאנו, אנחנו צריכים לראות בזה גילוי חשוב מאוד ועוד לא מהפכני. זו האחריות שלנו להשתמש בזה לטובת המדינה והאזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully