וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר ושטייניץ משלבים כוחות בהורדת הדולר

ואדים סבידרסקי

12.1.2011 / 15:00

פעולה משולבת? בנק ישראל רכש כ-200 מיליון דולר ומשרד האוצר שוב מנצל את שער הדולר הנמוך, והשקל נחלש ב-0.1% מול הדולר לרמה של 3.536 שקלים

בנק ישראל ומשרד האוצר יוצאים היום להתקפה צולבת על הדולר: פישר התערב פעמיים במסחר ובסך הכל רכש כ-200 מיליון דולר. לצידו, האוצר ממשיך לנצל את חולשת המטבע האמריקאי על מנת להוזיל את חוב המדינה וממיר התחייבויות דולריות לשקליות.

השקל נחלש ב-0.1% מול הדולר לרמה של 3.536 שקלים, ונחלש מול היורו ב-0.1% ל-4.592 שקלים. בעולם, היורו נסחר כעת ללא שינוי מול מטבע האמריקאי ברמה של 1.297 דולר.

זאת לא הפעם הראשונה שמשרד האוצר פועל בשוק המט"ח, כאשר במהלך 2010 ביצעה יחידת ניהול החוב הממשלתי עסקות גידור בהיקף של מיליארד דולר. כ-70% מעסקות אלה הן החלף מטבעיות דולר-שקל, והיתר עסקות החלף מטבעיות דולר-יורו. העסקות מתבצעות כחלק מהמטרות האסטרטגיות של יחידת ניהול החוב לצמצום החשיפה למטבע חוץ והן "נתפרות" Back to Back להתחייבויות דולריות של הממשלה. כל זאת על רקע המשך היחלשותו של הדולר מול המטבע המקומי והתקרבותו לשער של 3.5 שקלים לדולר.

במסגרת עסקות החלף המדינה מחליפה התחייבות דולרית בהתחייבות שקלית ועל ידי כך מנטרלת את השפעת שער החליפין. כלומר בפועל, המדינה "מקבעת" באמצעות עסקה פיננסית את שער הדולר ומשלמת את החוב הספציפי בגינו בוצעה ההגנה בשקלים. יחידת ניהול החוב הממשלתי פירסמה היום כי מלאי עסקות הגידור הפתוחות נכון לסוף שנת 2010 עומד על 2.7 מיליארד דולר, זאת מתוך סך חוב חיצוני של כ-30 מיליארד דולר.

ממשלת פורטוגל גייסה היום בהצלחה 1.25 מיליארד יורו (1.6 מיליארד דולר) בהנפקת אג"ח ממשלתיות, שנתפסה כמבחן ליכולתה של המדינה לזכות באמון המשקיעים ולגייס הון בשווקים הפיננסיים. היום הונפקו אג"ח ממשלתיות ל-5 שנים בסך 650 מיליון יורו, ואג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בסך 599 מיליון יורו. התשואה הממוצעת על האג"ח לחמש שנים היתה 5.39%, עלייה של 1.4% לעומת התשואה שסיפקה הממשלה למשקיעים בהנפקת האג"ח הקודמת שלה באוקטובר. הביקוש להנפקה עלה פי 2.6 על היצע האג"ח שהונפקו. האג"ח ל-10 שנים הונפקו בתשואה של 6.71%, ירידה לעומת תשואה של 6.80% שהציעה הממשלה בהנפקה הקודמת. הביקוש להנפקה עלה פי 3.2 לעומת ההיצע.

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, הסביר הבוקר את ההתפתחויות טרם גיוס החוב הפורטוגלי שמרכז היום עניין בקרב משקיעים רבים בעולם. לדבריו, "בשעות הצהריים, ממשלת פורטוגל עומדת להציע למשקיעים את איגרות החוב שלה לטווחים של 3-10 שנים בהיקף כספי של כ-750 מיליון יורו. לא נראה כי הפורטוגלים יוצאים להנפקה במצב של חוסר ודאות לגבי סיכויי הצלחתה. אנו לא צופים לבעיית הביקושים, כאשר מדובר בהיקפים כאלו במיוחד מצד הרוכשים הפוטנציאליים כגון סין ויפן. הם לא ייתנו לגוש להתמודד עם אירוע לא מהותי שכזה. גם בתרחיש הלא סביר שההנפקה לא תצליח, ההשפעה של הכישלון לא תוביל בחזרה למשבר פיננסי".

בזירת המקרו האמריקאית, צפוי שטף של נתונים. משרד האוצר האמריקאי יפרסם את גובה הגירעון בתקציב הממשל לחודש דצמבר אשר בחודש שעבר הסתכם בכ-150.4 מיליארד דולר, קריאה הגבוהה ב-20 מיליארד מהציפיות של הכלכלנים המוקדמות. בנוסף, יתפרס דיווח ספר הבז', המעיד על התמונה הכלכלית ב-12 המחוזות של בנק הפדרלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully