וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעמי חזן: "תקיפת ארגוני זכויות אדם - איום לדמוקרטיה"

צבי זרחיה

12.1.2011 / 15:45

לנשיאת הקרן החדשה לישראל ביקורת קשה על הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית לארגוני זכויות האדם. "לא מדובר בהשתקה, אלא במתקפה על היסודות המבניים שמאפשרים צמיחה ושגשוג"

"לרבים מאיתנו לא זכורה תקופה כל כך קשה של איום ישיר שיטתי ועיקבי על היסודות הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית. יש ניסיון לרמוס ולהשתיק חלקים מסויימים של החברה האזרחית ולמעשה את החברה האזרחית בכללותה"- כך אמרה בצהריים בכנס ישראל 2012 ח"כ לשעבר, פרופ' נעמי חזן המשמשת כנשיאת הקרן החדשה לישראל.

דבריה של חזן נאמרו שבוע לאחר שהכנסת אישרה בשבוע שעבר את הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית לארגוני זכויות האדם. לדבריה, "לא מדובר רק בניסיון להשתיק את חופש הביטוי וחופש הדעה וחופש ההתארגנות, אלא, במתקפה על היסודות המבניים שמאפשרים צמיחה ושגשוג".

לדבריה, "החברה האזרחית אינה רק ארגונים התנדבותיים וקבוצות של אזרחים המתאגדים כדי לקדם מטרות שונות ומגוונות. החברה האזרחית היא אבן היסוד של המבנה של חברות דמוקרטיות. אם פוגעים בחברה הישראלית, פוגעים באווירה הדמוקרטית וגם ביצירתיות, בביקורתיות, ובעצם באותו מנוף שמקדם את הפיתוח הכלכלי".

חזן התריעה כי "אין חברה דמוקרטית ומשטר דמוקרטי שאם אין בהם חברה אזרחית חזקה המצליחה להחזיק מעמד לאורח זמן. היציבות של דמוקרטיות פעם אחר פעם תלויה ומותנית בחוסן המבני הסטרוקטוראלי של החברה האזרחית".

מדינה דמוקרטית, תחרות, ושוק חופשי

חזן הדגישה כי "תנאי היסוד לבניית חברה בריאה ומדינה בריאה הידועים לנו כבר כמה מאות שנה הם תחרות חופשית ושוק חופשי יחד עם דמוקרטיה שוויונית, פלורליסטית וחברה אזרחית משגשגת. המשולש הזה של: מדינה דמוקרטית, תחרות, ושוק חופשי ושל חברה של אזרחים מגוונת הם המפתח לשגשוג כלכלי וחברתי בעבר, בהווה ובעתיד".

עוד אמרה כי "פתיחת המשק הישראלי לתחרות הינה מרכיב חיוני ופתיחת הדמוקרטיה הישראליות לקבוצות רבות ומגוונות הינם מרכיב חיוני. לעיתים שוכחים שהפיתוח של החברה האזרחית במדינת ישראל קורה בדיוק באותו זמן שנפתחת התחרות החופשית וישראל נפתחת לתהליכים כלכליים גלובליים. זה קורה באותו זמן ויש תפקיד ישיר חיוני לחברה האזרחית בתהליכי הצמיחה כמו בתהליכי הפיכת ישראל לחברה דמוקרטית".

אין תחרות?

חזן התייחסה למאבק להעלאת תמלוגי הגז שבו תומכת הקרן החדשה וציינה כי "המדינה רועשת וגועשת כי הפורום לפעולה אזרחית וארגונים אזרחיים העלה את נושא שינוי תמלוגי הגז. 80% מהציבור דורש את זה. איך אפשר תחרות חופשית כאשר מעט מאוד אנשים מחזיקים ברוב המכריע של העושר הקיים והעתידי של מדינת ישראל?".

עוד הוסיפה כי "החברה האזרחית היא נחוצה לא רק כיסוד של הדמוקרטיה אלא כמבנה מרכזי של המערכת שלנו כפי שאנו מכירים אותה פועלת בהתנדבות ושומרת על שלטון החוק וחוקי המדינה והיא ניתנת ונתונה לפיקוח אבל היא גם משמרת את המרחב הציבורי בישראל ואת הפתיחות. בשנה האחרונה, בחודשים האחרונים ובמיוחד בשבוע האחרון אנו עדים לתהליכים מדאיגים שצריכים להטריד כל אדם וזה לא שאלה של ימין ושמאל אלא שאלת המבנים הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית.

"יש תהליכים של דה דמוקרטיזציה שמאיימים על מבנה המערכת שלנו. זה התחיל ברדיפה של ערבים ושל תנועות שלום, ועכשיו בצורה הרבה יותר מרכזית ברדיפה של ארגוני זכויות אדם ששומרים על כבוד האדם שלנו, וזה ממשיך לאקדמיה. יום אחד זה יגיע לבית של כל אחד ומאיתנו אם לא נפסיק את זה. זה ממוסד וזה קרה בעיקר באמצעות סדרת של הצעות חוק בכנסת והרצון להקמתן של ועדות חקירה פוליטיות שאינן להן אח ורע בעולם הדמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully