וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר: טווח ארוך - רק עם שינוי שיטת הממשל

סמי פרץ

13.1.2011 / 12:30

לדברי שר התמ"ת, תוכנית לטווח ארוך אפשרית רק עם שינוי שיטת הממשל. "המבנה הסקטוריאלי מושך אותנו מטה" בן אליעזר הוסיף, כי בכוונתו להחיל לכלל המשק את התוספת לשכר המינימום

"תוכנית אסטרטגית ל-15 שנה אפשרית רק עם שינוי שיטת הממשל" - כך אמר שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, בכנס "ישראל 2021" בבנייני האומה.

בן אליעזר קרא לשינוי שיטת הבחירות ולגיבוש חוקה כדי לאחד את החברה שנמצאת בתהליך הגברת הפילוג בין הקבוצות המרכיבות אותה. לדבריו, כל קבוצה חברתית, ככל שהיא גדלה, מגבירה את הלחץ לטובת הסקטור אותו היא מייצגת, במקום לפתח ראייה לאומית חברתית.

לדבריו, "המבנה הסקטוריאלי של ישראל מושך אותנו מטה. חלום כור ההיתוך מתמוסס. הרב גוניות שהיוותה מקור עצמאותנו הופכת לחסרון המרכזי. כל קבוצת אוכלוסיה מתמקדת באינטרס המגזרי שלה מבלי יכולת לראות את טובת הכלל".

"שיטת הממשל לא רק שאינה ערוכה להתמודד עם המצב, היא אף מעודדת אותו. אם עד לפני כמה עשורים ניתן היה להרכיב קואליציה יציבה משלוש מפלגות, היום הצורך לרצות ולפייס כל כך הרבה סקטורים משתק את הממשלה", אמר בן אליעזר.

לדבריו, שעון החול הולך ואוזל וכדי שנחיה במדינה טובה יותר עוד עשור, עלינו להתחיל בשינוי היום. "אני קורא לבחון את שיטת הבחירות ולקדם חוקה למדינת ישראל, כדי לאפשר תשתית שלטונית שתאפשר לנו להתמודד עם האתגרים העתיידיים של המדינה", הוסיף.

"גיבוש חוקה לישראל, מלבד היותה צעד מתבקש בסיסי, היא צעד חיוני יותר למדינה הבנויה משלל מגזרים. היא תדגיש את המאוחד והמאחד, תייצג עקרונות מרכזיים ותהיה כלי לשימור הדמוקרטיה בכל מציאות פוליטית עתידית", הוסיף.

הכל חוזר למנהיגות

לדבריו, "מנהיגות אמיתית נבחנת לא ביכולת מנהיג לרצות את בוחריו ולהתחנף אליהם, אלא ביכולתו לקבל החלטות לפעמים לא פופולריות, שלא יספקו צרכי סקטור זה או אחר".

בן אליעזר הסביר כי ניתן להגיע למדינה שהוא רואה בחזונו, מדינה משגשגת ופורחת, אשר ממשיכה להיות מובילה עולמית בטכנולוגיה ומדע, מציגה מקוריות ויצירתיות, מהווה אור לאומות העולם ועולים אליה לרגל מרחבי תבל לעשות עסקים, לרכוש ידע וללמוד מתודות לפיתוח כלכלי ותעשייתי. "זה בעצם המשך למה שקורה היום. בתסריט הזה ישראל ממוצבת בישורת העליונה של המדינות המפותחות בעולם. מצבה הכלכלי מהווה גורם משיכה לרבבות מרחבי העולם להשתקע בה. הפריפריה בה חזקה ומפותחת, הכוללת השתתפות בשוק העבודה של כלל המגזרים".

"ללא נקיטת צעדים כשינוי שיטת ממשל וחוקה, עלול להתממש התרחיש האחר - מדינה שאינה מצליחה להתגבר על השוני והפערים בחברה ונעשית סקטוריאלית ושסועה; מדינה אשר מתנהלת מתוך חוסר תכנון תקציבי וקיבעון של הישרדות תוך אי שיתוף מגזרים רחבים בחברה ובכלכלה, בה רק מעטים נושאים את הנטל הכלכלי והביטחוני; מדינה מפקירה אוכלוסיות חלשות ופריפריה, החזקים נעשים חזקים יותר והחלשים חלשים יותר; מדינה ששוחקת את ההון האנושי ומאבדת את מיטב המוחות לארצות אחרות, מבודדת מדינית שזונחת ערכי דמוקרטיה, שויון ומוסר".

"ההבדל בין התסריטים מסתכם במנהיגות. נדמה שאנחנו לא מסוגלים לקבל ההחלטות הנדרשות ועוסקים בדחייתן משנה לשנה. לצערי, על פי רוב, לא מתקיים תהליך קבלת החלטות אלא של דחיית הכרעות. המנהיגות משחקת תפקיד מכריע. זה לא מנהיג זה או אחר אלא מערכת המקיפה אותו ושיטת משילות שמונעת רציפות לשלטונית וקבלת החלטות", הוסיף.

"תוכנית אסטרטגית ל-15 שנה אפשרית רק עם שינוי שיטת הממשל" - כך אמר שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, בראיון ל-TheMarker, במסגרת כנס "ישראל 2021".

כזכור, ראש הממשלה הנחה אתמול את מנכ"ל משרד האוצר ואת ראש המועצה הלאומית לכלכלה להכין תוכנית אסטרטגית ל-15 שנה למדינת ישראל.

האם זה בר ביצוע?

"לא, אי אפשר. אני יודע שהרצון שלו טוב. אני יודע שהוא חוזר לא פעם ולא פעמיים שהוא היה רוצה לראות את ישראל כמדינה מפותחת בין 15 המדינות המובילות בעולם. אבל בתהליך או שיטת הבחירות שלנו כאן קשה מאוד לראות ממשלה שמחזיקה מעמד אפילו שנתיים. כל ממשלה עם הסגנון שלה, כל ראש ממשלה עם הראש שלו. עדיין לא השתרשה כאן תרבות של רציפות שלטונית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אתה אומר ששינוי שיטת הממשל הוא תנאי לתכנון אסטרטגי ארוך טווח וזה מזכיר את הטיעונים שלא ניתן לקדם את הכלכלה ללא השגת שלום - טיעונים שהתבדו. מדוע זה לא אפשרי?

"זה בלתי אפשרי בשיטות הממשל הקיימת היום. אני רואה שני תרחישים אפשריים. אפשרות אחת היא לקחת את המצב ולקחת את זה למעלה, ביזמות, בחדשנות, ביצירתיות. עלינו להיות מובילים בעולם בעיקר בתחום הטכנולוגי - ואז ישראל תיכנס למישורת של המדינות הכי קדמיות. האפשרות השנייה היא שהמדינה הזאת תידרדר.

עוד נושא חשוב הוא שיעור האבטלה הנמוך. יש מיליון עובדים שמקבלים שכר מינימום

"אני הולך לחתום על צו הרחבת שכר המינימום".

הממשלה תעמוד מאחוריך?

"אני כבר התחלתי בתהליך - והזמנתי את שר האוצר".

האוצר אמור להיות שחקן בקביעת שיעור שכר המינימום - ואתה עושה לו תרגיל מאחורי הגב

"אני לא עושה לו שום תרגיל - הזמנתי אותו להצטרף למהלך. מדובר על תוספת של מאתיים שקל בנובמבר 2012".



עדכון ראשון - 11:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully