וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ששינסקי: שותפות תמר מאיימת לייקר את מחיר הגז

אבי בר-אלי

20.1.2011 / 8:02

לאחר שראש הממשלה הודיע שיאמץ את המלצות ועדת ששינסקי, מאיימת השותפה בתמר, ישרמאקו, כי יעלו תמלוגי הגז, תדרוש לפתוח את ההסכמים עם החברה לישראל וחברת החשמל

היישום המסתמן של מסקנות דו"ח ששינסקי במלואן עורר אתמול מחדש את איומי שותפות תמר, שלפיהם ידרשו לפתוח את הסכמי העקרונות שעליהם חתמה למכירת גז טבעי לקבוצת החברה לישראל ולחברת החשמל. זאת בטענה כי יישום המסקנות במלואן פוגע בכלכליות פיתוח המאגר, וכן על רקע המועד המוקדם שהכתיבה החברה לישראל לחתימה על הסכם סופי עמה.

בתגובה לפניית TheMarker, מסרה אתמול חברת ישראמקו (-6.9% , 39.1), השותפה בתמר (28.5%), כי אישור מסקנות דו"ח ששינסקי ימנע מן השותפות להתחייב לספק גז לקבוצת החברה לישראל כפי שסוכם בין הצדדים בעבר. בחברה לישראל לא נותרו חייבים, ומקורבים לקבוצה הזכירו אתמול כי הקבוצה נהגה בהגינות כשהמתינה לשותפות תמר עד כה, והזהירו אתמול כי "פתיחת חוזה יכולה להיעשות מטעם שני הצדדים". לפני כשנה החלה החברה לישראל הליך התמחרות לרכישת הגז הטבעי שלו ידרשו כלל החברות בנות בקבוצה. התקשרות זו מוערכת באספקה שנתית כוללת של 2.92 מיליארד מ"ק (BCM) מדי שנה, בסכום של כ-600 מיליון דולר בשנה. חצי שנה לאחר מכן חתמו החברה לישראל ושותפות תמר על הסכם עקרונות לרכישת כלל הגז מן המאגר. ואולם אז נסוגו במפתיע שותפות תמר משולחן המשא ומתן.

לפני חודש הודיעה החברה לישראל כי החליטה לפצל את החוזה הענק בין שתי הספקיות למשק: EMG המצרית ושותפות תמר. הקבוצה חתמה מול EMG על חמישה חוזים מחייבים לרכישת 40%-50% מן הגז טבעי הדרוש לחברות הבנות שלה למשך 20 שנה, בהיקף כולל של 3.2-4.3 מיליארד דולר. באשר ליתרת הגז, חתמה החברה לישראל על הסכמי אופציה בלבד מול EMG, ובכך הותירה אפשרות למימוש רכישה זו משותפות תמר - אם יגישו לוחות זמנים ומחיר קבוע לאספקת הגז מן המאגר בתוך תקופה נקובה שנעה בין מארס לדצמבר 2011.

בחברה לישראל ציינו כי יעדיפו לרכוש את יתרת הגז מתמר, אך בשבוע שעבר שיגרה הקבוצה לשותפות התראה שלפיה עליהן להגיש לה את תשובתן למימוש החוזה עד 1 בפברואר. ישראמקו מסרה אתמול בתגובה: "המלצות ששינסקי הסבו נזק אדיר לכלכלת ישראל וזאת בחתימת החברה לישראל על הסכם לאספקת גז עם המצרים, חרף כוונתה ורצונה לרכוש את מלוא הכמות משותפות תמר. חוסר הוודאות השורר בחודשים האחרונים עשוי להביא לחתימת הסכמים נוספים עם הספק המצרי, ולהפסד כספי נוסף למשק הישראלי. לצערנו, חוסר ודאות זה אף מונע מהשותפויות בתמר כיום להתחייב ולספק גז לקבוצת החברה לישראל בתנאים ובמחירים הנדרשים מאתנו".

מי מפר את ההבטחה?

באשר ליתר החוזים רמזה ישראמקו כי "החלטת ראש הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה שומטת את הקרקע מההנחות הכלכליות הבסיסיות שעליהן התבססו השותפים בעת שביצעו השקעות בפרויקט. לאור זאת, מחויבים השותפים בפרויקט תמר להתארגן מחדש במטרה לאפשר את הקמת הפרויקט באופן שיצדיק את כלכליותו, וזאת לאור המשך ההשקעות האדירות הצפויות בו".

בתוך כך, רמזו אתמול בישראמקו לגבי פנייה אפשרית לערכאות בנימוק של הפרת הבטחה שלטונית מצד שר האוצר, יובל שטייניץ: "לאחר הקמת ועדת ששינסקי התבססה שותפות תמר על הבטחות שלטוניות, שלפיהן פרויקט תמר יוחרג מתחולת הוועדה. בהתבסס על הבטחות אלה המשיכות השותפים בתמר והתחייבו להשקיע סכומי עתק המגיעים כיום ל-1.3 מיליארד דולר", נמסר.

בסוף 2009 חתמה שותפות תמר עם חברת החשמל על הסכם כוונות לרכישת 2.7 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה למשך 15 שנה, בהיקף כולל של 9.5 מיליארד דולר. זאת, כאשר מועד אספקת הגז תוכנן ליולי 2013. לפני כחצי שנה נחשף ב-TheMarker כי במהלך המגעים בין הצדדים דרשו השותפות כי יוכלו לייקר את מחיר הגז העתידי שיימכר - אם תחליט הממשלה להגדיל את המיסוי על הענף. מדובר בהכללת מנגנון הצמדה, שייקר את מחיר הגז הנמכר בהתאם לעלייה בנתח המדינה במאגרים (Government Take) לפי מפתח מוסכם מראש. בחברת החשמל דחו את הדרישה על הסף, כאשר בוועדת ששינסקי התייחסו לעניין בביטול וציינו כי שולי הרווח הגדולים במאגר אינם מצדיקים כל ייקור.

שותפות תמר חתמו עוד על מסמך כוונות למכירת גז טבעי לדליה אנרגיות בהיקף משוער של מיליארד דולר. מדובר בהסכם למכירת 5.6 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי למשך 17 שנה. כמו כן, חתמו השותפות על מסמך כוונות נוסף למכירת 2.8 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי למשך 17 שנה מול מפעל תעשיות סיליקט בדימונה (DSI) בהיקף כולל של כ-500 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully