וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוב הגידול במיסוי - בסוף חיי מאגרי הגז"

אבי בר-אלי

20.1.2011 / 8:31

הישורת האחרונה במאבק על הגז: נתניהו אימץ אותן, וכעת נותר לממשלה לאשרן בחקיקה. מבט לעבר הצעת המחליטים לאישור מסקנות ועדת ששינסקי לגובה המיסוי מתגליות הגז בישראל

"המערכת המוצעת לענף חיפושי הנפט והגז הטבעי מורכבת ממכלול של צעדים, שיחד יבטיחו את המשך פיתוח משק האנרגיה בישראל, זאת על ידי מתן תמריצים נאותים להמשך חיפוש והפקה של שדות הנפט, תוך העמדת חלקו של הציבור במשאבים השייכים לו על שיעור ראוי" - כך נפתחים דברי ההסבר בהצעת המחליטים שתונח ביום ראשון על שולחן הממשלה לאישור חקיקת מסקנות ועדת ששינסקי.

לפי הצעת המחליטים, יונחה שר האוצר, יובל שטייניץ, להפיץ למשרדי הממשלה תזכיר חוק ליישום ההחלטה בתוך 12 יום, שלאחריהם יובא מיידית לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. במקביל, תתבקש ועדת הכנסת לקצר את תקופת ההמתנה הנדרשת לקריאה הראשונה והשנייה, וכן יתבקש יו"ר הכנסת לקבוע דיונים מזורזים במטרה לסיים את הליך החקיקה עוד בכינוס החורף של הכנסת (עד אפריל).

"למערכת השפעה נמוכה יחסית על החלטות ההשקעה של היזמים, שכן ההיטל יופעל לאחר החזר עלות ההשקעה בצירוף תשואה נאותה", נכתב עוד בהצעה. "בהשוואה למערכת המס הנוכחית על רכיביה השונים, לא צפוי שינוי משמעותי בהיקף התשלומים למדינה בשנים הראשונות להפעלתו של מאגר. הגידול בחלקה של המדינה בהכנסות מצוי ברובו בשנים המאוחרות יותר לחיי המאגר ועל כן השפעת המערכת המוצעת על יכולת החזר החוב היא נמוכה".

בהצעת המחליטים יתבקשו שרי הממשלה "לאמץ באופן מלא" את מסקנות ועדת ששינסקי: ביטול הטבת המס של ניכוי אזילה (הפחתה במס חברות) בתוך 15 יום (תיקון תקנות מס הכנסה); קביעת היטל מגזרי פרוגרסיווי בטווח של 20%-50% שיוטל רק לאחר שהיזם יכסה 150% מן ההוצאות בפרויקט ויגיע לשיעורו המקסימלי רק לאחר כיסוי של 230% מן ההוצאות; וקביעת פחת מואץ וגמיש (שניתן לדחותו) של 10%.

דואגים גם לאבטחה

באשר למאגר ים תטיס המופק מזה שש שנים, ייקבע כי שיעור ההיטל בשנתו הראשונה יגיע ל-20% בלבד, ומשנה זו ועד 2015 יהיה 25% בלבד (הנחה של 50% בגובה ההיטל שבו היה מחוייב). באשר למאגר תמר, נקבע כי אם יפותח עד 1 בינואר 2014, יזכה לדחייה בגביית ההיטל כך שזה יוטל לראשונה רק לאחר כיסוי 200% מהוצאות הפרויקט - ויגיעו לשיאו רק לאחר כיסוי 280%. זאת, לצד הטבת מס נוספת בדמות פחת מואץ של 15%.

בנוסף, בעקבות הנחיית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יתבקשו השרים לאשר כי המדינה תישא במחצית מהוצאות האבטחה של מתקני הפקת הנפט או הגז.

לדעת הוועדה, חלקה של המדינה והציבור ברווח הנקי מהפקות הגז והנפט יעלה משיעור של כשליש כיום לשיעור של 52%-62%. זאת, כאשר "מסקנות הוועדה עולות בקנה אחד עם מערכת המיסוי המקובלת בעולם ואף במדינות המפותחות, הן מבחינת מנגנוני המיסוי והן בהיקפם".

בהצעה מצויין עוד, כי שיעורי המס ישתנו בהתאם לרווחיות הפרויקט, ויגיבו באופן דינמי לשינויים במחיר או בהיקף הגז המשווק. כמו כן, מצויין כי "גם תחת הנחות מחמירות יותר ביחס לשיעורי רווחיות המאגרים ותחת מבנה השותפויות הקיים בענף, לא ייפגע תזרים המזומנים של הפרויקטים בתקופת החזר החוב, ועל כן הלכה למעשה לא תהיה פגיעה ביכולת מימון המיזמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully