וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מריצים מניות בבורסה?

דודו רוז

20.1.2011 / 15:00

בעקבות ההודעה על כוונת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד בכירי פסגות, דודו רוז מגיש לכם הסבר מא' ועד ת' על המשחק המלוכלך של שוק ההון. כל מה שרציתם לדעת על הרצת מניות

השבוע הוחלט להגיש כתב אישום כנגד רועי ורמוס מנכ"ל פסגות לשעבר בחשד להרצת מניות ואג"ח. האם מדובר בעוד מקרה עצוב של מנהל/סוחר גדול שנפל למלכודת הדבש של הבורסה בשאיפתו ליצירת רווח מהיר וקל? בכל מקרה, יש להניח כי אין זה המקרה האחרון.

מהי בעצם הרצת מניות?

אסטרטגיית מסחר במניות בהרצה נקראת dump & pump. מניות בהרצה ניתן לזהות בכך שתוך מספר ימים מחיר מניה עולה בעשרות אחוזים ואפילו עוד יותר מכך וכל זאת עקב הודעה עלומה אשר סביר להניח תתברר כרחוקה מהמציאות בעתיד הלא רחוק. סוחרים בבורסה האמריקנית נוטים לנצל תנודות אלו למסחר תוך יומי לכיוון עליות ו/או למסחר בן כמה ימים דווקא לכיוון ירידות. זאת מהסיבה שככל שהעלייה חדה ומלאכותית יותר, כך יש סיכוי גבוה יותר שהמניה עצמה תרד בעשרות אחוזים תוך מספר ימים - מהלך שיאפשר רווח עצום לשורטיסטים.

לדוגמא: מניית EEE, אשר קפצה בתחילת ינואר בכ-50% וסה"כ עלתה ממחיר 0.75 דולר ל-3 דולר, ולבסוף ירדה ביומיים ב-33%, מ- 3 דולר למניה ל- 2 דולר.

ואיפה המשקיעים?

כמובן שהמשקיע הממוצע נכנס למניה לאחר עלייה משמעותית של מאות אחוזים. במקרה הטוב המשקיע ירוויח עוד כמה עשרות אחוזים ובמקרה הרע יפסיד עשרות אחוזים מתיק ההשקעות שלו, האם זה שווה את זה?

הבורסה הוקמה מתוך מחשבה לתת פתרון לחברות לגייס הון ובמקביל ליצור שוק חופשי ופתוח לציבור כולו. הרעיון בשוק החופשי הוא שהמחיר שיוצג למניה יהיה המחיר האמיתי, כלומר, השווי האמיתי של החברה באופן שלא תהיה נגיעה מצד בעלי אינטרסים. אך תאוות הבצע הקיימת בבורסה מניעה חלק מהסוחרים לפעול בדרך הפופולארית אך הלא חוקית לייצור רווחים מהירים - הרצת מניות.

הרצת מניות הינה דרך מהירה להשפיע במירמה על מחיר מניות הנסחרות בבורסה. הרצת המניות המעוותת את מחירי המניות שהורצו, מייצרת רווח לגורם שמריץ את המניה אך לרוב תגרום להפסדים רבים למשקיעים ה"תמימים".

מי יכול להריץ מניה?

למעשה, כל אחד יכול להריץ מניה במידה ויוכל כול להגיע למקורות מימון גבוהים מהממוצע (ראו מקרה השימוש בהון המשקיעים של פסגות ליצירת רווחים מהירים לחברת "נוסטרו" של פסגות אשר מנהלת את הכספים של החברה). ניתן לעשות זאת כגוף גדול מרובה מזומנים או כאדם פרטי המסוגל להגיע לציבור רב שידחוף עם כספו שלו את המניה, התעודה, האג"ח וכדומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

איך מריצים מניה?

הפצת שמועה - "בזכות" האינטרנט קל מאוד להפיץ ידיעות חיוביות על חברה זו או אחרת ברשתות החברתיות או בעזרת דיוור ("דואר זבל"). עד שתצא הודעה המכחישה את הידיעה
הראשונית, יספיקו משקיעים רבים לרכוש את המניות המדוברות, תוך שהם גורמים לעליית המניה. בפרק זמן זה ימכור "המריץ" את המניות דרך חשבון המסחר שלו במחיר יקר לציבור המשקיעים.

ניפוח שערים - זוהי הדרך הפופולרית לגופים גדולים אשר התגלו כמריצי מניות. במצב זה, גוף מסויים פותח מספר חשבונות מסחר ומתחיל לרכוש מניות ממספר חשבונות, תוך שהוא מייצר תחושה של פעילות ערה אשר גורמת לעליית שערים וגידול בהיקפי המסחר מעל הממוצע. פעילות זו תגרום לציבור המשקיעים להיכנס למניה. במהלך הרצת המניה, ימכור המריץ את הסחורה ויעשה את ה"מכה".

מתי צריכה להדלק למשקיע הקטן נורה אדומה?

כאשר רואים עלייה חדה של עשרות אחוזים במניה, או היקף מסחר שגדל בפתאומיות למימדים חסרי הגיון מבחינת המניה, כדאי לעצור רגע ולחשוב האם לא מדובר בהרצת מניה. העצה הטובה ביותר במקרה זה היא ללמוד קצת יותר לעומק על המניה ואם אין סיבה נראית לעין לעליות החדות או להיקף המסחר העצום - להתרחק כמו מאש. כמו שאומרים בוול סטריט, שוורים עושים כסף, דובים עושים כסף אך החזירים נשחטים..



אזהרה: כל מה שנרשם הוא על דעתי האישית בלבד ואינו המלצה או ייעוץ לרכישת ניירות ערך. כל מי שמבצע פעולה כזו או אחרת עושה זאת על עצמו ואחריותו האישית.

*הכותב הוא מייסד "סימפל טרייד" - ביה"ס מיוחד לשיטת מסחר ברורה ופשוטה בבורסה האמריקאי. www.simpletrade.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully