וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה ששר הרווחה החדש צריך לעשות

אורנה עמוס

20.1.2011 / 15:30

בעקבות הטלטלה במפלגת העבודה זכינו בשר רווחה חדש שכבר הבטיח לפעול בעיקר "לשמור על הקיים". אולם לדעת אורנה עמוס, הקיים אינו באמת משהו שראוי לשמור עליו. לידיעת הקורא משה כחלון

משרד הרווחה אף פעם לא היה משרד נחשק . השר היוצא הרצוג נאלץ להמיר את הקוקטיילים עם בר רפאלי באדיבות משרד התיירות במציאות המרה של הרווחה. עם התפטרותו של הרצוג כמעט והצליח ראש הממשלה לתייק את המשרד באחת המגירות של משרד ראש הממשלה אך בלחץ ציבורי מונה לתפקיד באורח זמני משה כחלון. האחרון כבר הבהיר כי כל שייעשה הוא "לשמור על המצב הקיים".

לא עיסוק זמני

מהו אותו ה"מצב הקיים" הממתין לשר הרווחה הארעי? לפניכם מדגם מייצג של שלוש בעיות חמורות עימם ייאלץ השר החדש להתמודד:

מצוקת העובדים הסוציאליים

השר הרצוג זכה לתשבחות על עשייתו החברתית. בפועל, עסק המשרד בניהולו בעיקר בהתנערות מאחריות: משרד הרווחה הוא גדול המפריטים בין המשרדים הממשלתיים. כיום, מרבית העמותות שעושות את תפקיד המשרד, מצויות תחת קריסה כספית. הקריסה הזו מורגשת במיוחד בתנאי העובדים. בתור עובדת סוציאלית אני חשה זאת מקרוב - שליש מהעובדות הסוציאליות מועסקות בשירותים מופרטים.

כך לדוגמא, בסקר שנערך בקרב עובדות סוציאליות בתחום נוער ובריאות הנפש, נמצא שרק מחצית מהן מקבלות את זכויות היסוד הקבועות בחוק. ההסכם הקיבוצי של העובדים הסוציאליים חל רק על עובדות סוציאליות במגזר הציבורי ולא על העובדות בשירותים המופרטים. מצב אבסורדי במיוחד נוצר כשעובדת סוציאלית שעובדת ברשות הציבורית יושבת ליד עובדת "מופרטת", עושה תפקיד זהה לשלה ובאותו מקום ולשתיהן זכויות שונות.

מצב זה הוביל לתחלופה עצומה של עובדות סוציאליות שאינן מצליחות להתקיים בשכר כה זעום ובתנאים מחפירים. התחלופה של העובדות פוגעת ברצף הטיפולי ובכך מביאה גם לפגיעה בלקוחות השירותים. העובדות דרשו צו הרחבה להסכם הקיבוצי, אולם השר לשעבר לא נקף אצבע לקידום הנושא.

מי ידריך את העיוורים?

דוגמא נוספת להזנחת החברה, היא הפקרת מורות השיקום לעיוורים. מעל 20 אלף עיוורים יש בישראל. אלפים מהם נדרשים לסיוע של הדרכה שיקומית. מורות השיקום (35 בלבד!) הן שמלמדות אדם שזה עתה התעוור לשרוד בעולם החשוך: למשל כיצד לחצות כביש או כיצד להשתמש בכלב נחייה. הן שמלמדות הורים רואים להתמודד עם תינוק עיוור, או הורים עיוורים להתמודד עם גידול תינוק.

מדובר בסיפור של עמותה שקרסה - עמותת מגדל אור. העמותה נקלעה לקשיים כלכליים שבמרכזם חובות לעובדים ושלושה חודשים לאחר שפורקה העמותה בשל הקשיים הללו, נותרו העיוורים ללא הדרכה שיקומית.

ומה עשה השר הרצוג? משרדו הוציא מודעות "דרושים" על דרישות עבודה למורות שיקום ובכך רצה למעשה לאלץ את העובדות לחזור לעבודה כנגד רצונן ללא הסכם קיבוצי וללא פתרון לחובות העבר וחובות הפנסיה שלהן. כשהגיע גורם מפעיל אחר למגדל אור, והציע לשכור את המורות תחת הסכם קיבוצי, דחה אותו השר.

עד עצם היום הזה הרצוג לא מצא דרך ומוצא לפתרון המצוקה של האנשים עם העיוורון ושיקומם. זמן ומרץ הושקעו בעיקר בפירוק התארגנות העובדות ובדרישתן להעסקה הוגנת ולקבלת שכרן.

זוהי התנהגות המתאימה לשר במפלגת העבדות לא במפלגת העבודה. השר כחלון יתקשה לשמור על ה"מצב הקיים" בו אלפי עיוורים כבולים לבתיהם ללא הדרכה מקצועית. כיצד ילמדו לחצות כביש? כיצד ילמד הורה רואה את ילדו העיוור לא לחשוש ממגע?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

יש ילדים רעבים בישראל

אנו נוטים לזהות רעב עם מדינות עולם שלישי אך לרעב בישראל צורה אחרת. הרעב לצערנו כבר מזמן כאן. טיפולו של השר היוצא בחוסר הביטחון התזונתי בישראל גם הוא לוקה בחסר.

בסקר שנערך לקראת דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת, קיבלה הממשלה ציון נכשל בכל הנוגע לטיפול בעוני. מהדו"ח עולה כי 55% מהילדים הנזקקים בישראל מוותרים על ארוחות. 58% מקרב ההורים דיווחו כי מזון מזין הוא הדבר שחסר ביותר לילדיהם. למרבה הפלא, נתוני המחקרים בישראל מצביעים על כך שגם יהודים וגם ערבים, גם חילוניים וגם דתיים, גם משפחות קטנות וגם משפחות גדולות, גם משפחות בהם אחד ולעיתים שני ההורים עובדים – כולם סובלים מחוסר בטחון תזונתי.

אל שולחנו של השר היוצא לא איחרו להגיע הנתונים ולא נחסך בפניו נתון אחד מבין הנזכרים. ומה עשה השר? כמקובל במחוזותינו - הקים ועדה. ועדת איצקוביץ' ליתר דיוק, ועדת מנכ"לים שמינתה הממשלה להגשת המלצות אופרטיביות למאבק ולצמצום ממדי חוסר הביטחון התזונתי, שקבעה כי יש להעניק 50 מיליון שקלים לעמותות המחלקות מזון.

כלומר, המשך העברת האחריות לעמותות הזנה שנותנות מענה נקודתי ואמורות לתת מענה לשעת חירום בלבד. האם זהו פתרון הולם, ארוך טווח ורציני לבעיית חוסר הביטחון התזונתי בישראל? זהו לעג לרש.

שר הרווחה החדש יודע שהתיק שהונח לפתחו הינו קשה, או כפי שאמר השר היוצא לראש הממשלה נתניהו, " לא סקסי". אך ההכרזה כי מדובר בעיסוק זמני מקוממת. תזונה לקויה של ילדים, עיוורים ללא הדרכה שיקומית, מורות הנאבקות על כספי פנסיה ועובדות סוציאליות בתנאי העסקה מחפירים אינם אירועים זמניים.

עד שיצא השר החדש שנכנס לנעליו של הרצוג, ויעמוד מול האתגרים הללו, נעמוד אנו העובדות הסוציאליות - מורות השיקום יחד עם לקוחותינו - ונצא למאבק סולידרי משותף לשינוי המדיניות האנטי חברתית הפושעת הזו. מדיניות שפוגעת בכולנו באופן שווה.


*הכותבת היא עובדת סוציאלית, חברת כח לעובדים וחברת הנהלה במוקד לביטחון תזונתי ומאבק ברעב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully