וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים

ערן אזרן

20.1.2011 / 17:03

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסת תל אביב ננעל בירידות שערים על רקע הגבלת המשקיעים במט"ח. מדד ת"א 25 ירד ב-0.2%, ת"א 100 נחלש בשיעור דומה ומניות הנדל"ן ירדו ב-1%

בעוד שבשוק המט"ח מתחוללת דרמה סביב הוראותיו החדשות של בנק ישראל כנגד הספוקולנטים, המשקיעים באחד העם הגיבו לכך באדישות. מדד ת"א 25 איבד 0.2% לשער של 1,337 נקודות, ומדד ת"א 100 ירד ב-0.2% לשער של 1,242 נקודות. מדד מניות הבנקים ומדד מניות הנדל"ן נחלשו ב-1%.

בלטו במסחר: מניית סרגון שקפצה ב-6% על רקע רכישת נרה הנורווגית, ומניית כיל, שנסחרה במחזור גבוה של 250 מיליון שקל, ואיבדה קרוב ל-4%. בסיכום שבועי, מדד ת"א 25 נותר כמעט ללא שינוי; מדד ת"א 100 נחלש ב-0.2%; מדד הבנקים איבד 2.12% ואילו מדד הנדל"ן ירד ב-0.08%.

בגזרת איגרות החוב, מדדי התל בונד נסחרו בירידות של עד 0.1%, ותשואתם מתחילת החודש מגיעה כעת עד ל-1.7%. איגרת חוב ממשלתית מסוג שחר לפירעון בשנת 2020 (איגרת חוב צמודה ובריבית קבועה), המקבילה לאג"ח ממשלתית בעולם ל-10 שנים, עלתה ב-0.06% והתשואה עליה ירדה ל-4.78%.

המסחר באחד העם ננעל כאשר החוזים העתידיים בוול סטריט הורו על ירידות קלות בפתיחה. שטף הדו"חות בניו יורק ממשיך להעסיק את המשקיעים בתל אביב, שעוקבים בדריכות אחר תגובת שוקי המניות בעולם. הערב תפרסם גוגל את דו"חותיה ל-2010 לאחר הנעילה.

בנק ישראל הורה היום על חובת נזילות של 10% על כל עסקות מסוג פורווארד ומסוג סוופ שמבוצעות על ידי משקיעים זרים בשוק המט"ח. ההוראה של הבנק הגיעה לא יותר מ-30 שעות מאז הודיע על צו דיווח לעסקות גדולות. ההוראה החדשה נועדה לצנן ולהגביל את פעילות המשקיעים הזרים בשוק המטבע הישראלי, והינה יוצאת דופן, בעיקר מתוקף העובדה שהיא תחול על משקיעים זרים בלבד, בעוד תושבי ישראל וחברות ישראליות יהיו פטורות ממנה.

בפועל, ההוראה תבוצע על ידי בנקים ישראלים ובנקים זרים הפועלים בישראל, והם אלה שיחויבו להחזיק נזילות של 10% בבנק המרכזי - בגין כל עסקות forward ועסקות swap המבוצעת בידי תושב חוץ. בבנק ישראל אמרו היום בתגובה כי ההוראה מיועדת להקטין את ההשפעה של עסקות אלה על השער של השקל מול שאר המטבעות.

כמו כן הציג היום בנק ישראל נתוני המדד המשולב למצב המשק לחודש דצמבר, שמצביעים על עלייה של 0.7%. הנתונים מצביעים על המשך הצמיחה ובקצב גבוה יותר בחודשיים האחרונים של השנה. עלייה נרשמה בכל מרכיבי המדד, ובמיוחד במדדי יצוא השירותים ובמדדי היבוא. המדד המשולב עלה סך הכל בכ-4.2% בשנת 2010, לאחר ירידה שחלה בו בשנה שעברה.

למרות האופריה השוררות לגבי הצמיחה במשק, אתמול פורסמו שם נתוני היצור והיצוא המעידים על האטה בפעילות. הלמ"ס הודיעה כי חלה ירידה של 4.4% בייצור התעשייתי וקיטון של 9% ביצוא המשק בחודשים ספטמבר-נובמבר 2010.הירידות מהוות המשך למגמה שהחלה ביולי 2010. עם זאת, בחישוב שנתי, נתוני הייצור והיצוא עדיין גבוהים בהשוואה לשנת 2009.

על פי הנתונים, חלה ירידה של 4% בייצור התעשייתי, ובחישוב ללא תעשיית ההיי-טק מדובר אף בירידה גבוהה יותר של 4.4%. בלמ"ס מציינים כי העלייה שנרשמה החל מחודש יוני 2009 נעצרה בחודש יוני 2010, ובחמשת החודשים האחרונים (החל מחודש יולי 2010) נרשמה ירידה במגמה החודשית של מדד הייצור התעשייתי.

היצוא ירד בחודשים הנדונים ב-8.9% בחישוב כולל. הנתונים מלמדים כי מגמת העלייה שנרשמה החל מחודש יוני 2009, פחתה מחודש נובמבר 2009 ואילו מחודש יוני 2010 נרשמה ירידה במגמה. הירידה בנתוני המגמה של היצוא מתבטאת בעיקר בענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית.

מניות בולטות במסחר

ימים אחדים לאחר שנתניהו אישר את מסקנות ועדת ששניסקי, והאיומים משותפויות חיפוש הגז אינם מאחרים לבוא. שותפות תמר איימה כי תדרוש לפתוח את הסכמי העקרונות שעליהם חתמה למכירת גז טבעי לקבוצת החברה לישראל ולחברת החשמל. זאת בטענה כי יישום המסקנות במלואן פוגע בכלכליות פיתוח המאגר, וכן על רקע המועד המוקדם שהכתיבה החברה לישראל לחתימה על הסכם סופי עמה. ישראמקו (-2.56% , 38.1) מסרה כי אישור מסקנות דו"ח ששינסקי ימנע מן השותפות להתחייב לספק גז לחברות כפי שסוכם בין הצדדים בעבר.

בתוך כך, תשובה המשיך להגדיל את אחזקותיו בדלק אנרגיה, אבנר ודלק קידוחים, דרכן הוא מחזיק ב"תמר" ו"לוויתן". אתמול רכש תשובה מניות של שלוש החברות ב-12.3 מיליון שקל, כאשר לפני יומיים רכש יחידות ב-10.7 מיליון שקל נוספים. מניות מגזר חיפושי הגז והאנרגיה, ובראשן השותפות בתמר ובלוויתן - דלק קידוחים (0.07% , 1361.0), אבנר (0.0% , 241.0), דלק אנרגיה (-0.94% , 137000.0), ישראמקו (-2.56% , 38.1) ורציו (0.0% , 6.1) - נסחרות הבוקר ללא שינוי.

סרגון נטוורקס (5.99% , 5132.0), ספקית פתרונות התקשורת לרשתות אלחוטיות הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, הודיעה אמש כי חתמה על הסכם לרכישת נרה נטוורקס הנורווגית, מחברת האם אלטק תמורת 48.5 מיליון דולר. רכישת החברה תמומן באמצעות הון עצמי שמקופת סרגון וכ-35 מיליון דולר באשראי בנקאי. נרה נטוורקס הינה יצרנית של מערכות מיקרוגל ומומחית בקישוריות מיקרוגל למרחקים ארוכים. בין לקוחותיה נמנות מפעילות סלולאר מאירופה, אמריקה הלטינית ואפריקה.

חברת קרדן אן.וי (-1.19% , 2251.0), שבשליטת יוסי גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, משפרת מהותית את נזילותה באמצעות מכירת נתח בהשקעה הטובה ביותר שביצעה בתולדותיה. קרדן אן.וי הודיעה שתמכור 15% ממניותיה של חברת הנדל"ן GTC, שנסחרת בבורסה בפולין, באמצעות הצעת מכר פרטית למשקיעים מוסדיים.

פרקליטות מחוז תל אביב שלחה מכתבי שימוע לחברות מליסרון (-1.33% , 9281.0), עופר פיתוח והשקעות, עופר השקעות, ולבעלי תפקידים בינהם: אבי לוי, גולן מדר ואלי העליון. במכתבי השימוע ציינה הפרקליטות כי בכוונתה להעמידם לדין בגין עבירות תרמית בניירות ערך, וכמו כן עבירות של דיווח נגד מליסרון, לוי, מדר והעליון לאחר שניסו להעלות את שער האג"ח של חברת מליסרון במהלך חודש נובמבר 2009.

חברת התחבורה הציבורית דן עתידה להכניס בקרוב שותפים בעלי גב פיננסי חזק. ל-TheMarker נודע כי לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי (-0.96% , 1760.0), וחברת הביטוח והפיננסים מגדל (-0.61% , 731.1), מנהלות (כל אחת בנפרד) מגעים בנוגע להשקעה מצטברת של מאות מיליוני שקלים בדן. ההשקעה תהיה בחלקה ישירה ובחלקה עקיפה.

חברת פלסן סאסא פנתה למשרדי הבטחון והאוצר ולרשות החברות הממשלתיות בהצעה לרכוש את מפעל סלבין של התעשייה הצבאית תמורת 350 מיליון שקל. דני זיו, מנכ"ל פלסן, כתב כי "ככל יכולתי הדלה, אני מבקש למנוע את התהליך שבו תימכר תעש שלא על בסיס כלכלי ולפחות למנוע את מכירת מפעל סלבין לרפאל או לכל צד אחר בלי שיתאפשר לפלסן להתחרות על רכישת המפעל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully