וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקנים לא ישפיעו על מינוי הממונה להגבלים?

אורה קורן וצבי זרחיה

23.1.2011 / 12:20

משרד רה"מ הודיע כי נתניהו לא יתערב במינוי הממונה החדש על ההגבלים העסקיים, שיחליף את רונית קן. ממשרדו של נתניהו נמסר: "הליך מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים לא ישונה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו לא יתערב בהליך מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים מעבר לנהוג, חרף ההסכם הקואליציוני מול סיעת עצמאות הכולל סעיף בעניין זה. כך עולה מתשובה ששיגר היום משרד ראש הממשלה בעקבות הפרסומים ב-TheMarker בדבר חשש לפגיעה במינוי המקצועי, מהחשובים ביותר לצמיחת המשק.

"הליך מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים נותר כפי שהוא. ועדת איתור מקצועית היא אשר בוחנת את המועמדים ומביאה את המלצתה לשר התמ"ת. המלצתו של השר תובא לאישור הממשלה בדיוק כפי שהיה נהוג עד כה", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

במגזר הממשלתי, במגזר הפרטי ובמערכת הפוליטית נשמעו בשבוע האחרון חששות והערכות באשר לסעיף החריג במסגרת ההסכם הקואליציוני החדש שנחתם בין הליכוד לסיעת עצמאות, המעניק לראש הממשלה מעורבות ישירה במינוי הממונה על ההגבלים.

בתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים מכהנת כיום רונית קן, שאמורה לסיים את התפקיד במהלך פברואר. במשרד התמ"ת כבר הוקמה ועדת איתור למציאת מחליף לקן, שבראשה עומד מנכ"ל המשרד, שרון קדמי. ועדת האיתור אמורה להמליץ על שמות המועמדים, מתוכם בוחר שר התמ"ת את המתאים ביותר. לאחר הבחירה עובר המינוי לאישור הממשלה.

אלא שלפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לסיעת עצמאות, הממונה הבא ייבחר בתיאום בין שר התמ"ת לראש הממשלה. החיבור בין הסכם פוליטי למינוי שאמור להיות מקצועי לחלוטין, העלה חשש מפני ניסיונות לקדם מועמדים "מטעם", שישרתו אינטרסים זרים של אילי הון במקום את האינטרס המובהק של התחרות במשק. הסעיף החריג בהסכם הביא גם לפנייה של התנועה לאיכות השלטון לממשלה בסוף השבוע, שנועדה להבטיח שהמינוי יתנהל בוועדת האיתור באופן מקצועי.

חוששים מהבוחשים

גורמים ממשלתיים מספרים כי מאז הודעתה של קן החלו במשרד ראש הממשלה להביע עניין בהליך המינוי - בניגוד לפעמים קודמות, שבהן נותרה הזירה בשלב זה לטיפולם של ועדת האיתור ושר התמ"ת.

הרכב ועדת האיתור, כפי שנקבע בהחלטת ממשלה, קובע כי יו"ר הוועדה יהיה מנכ"ל משרד התמ"ת וחבריה יהיו נציב שירות המדינה, או מי מאנשיו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נציג אקדמיה ואב בית הדין להגבלים לשעבר, או המשנה שלו. כל התפקידים בוועדה כבר אוישו, למעט תפקיד אב בית הדין להגבלים. לפיכך, פנה משרד התמ"ת לנציבות שירות המדינה וביקש להרחיב את היריעה לשופט מחוזי או חבר לשעבר בבית הדין להגבלים עסקיים.

ועדת שירות המדינה אישרה את השינוי ושר התמ"ת אמור היה להביא אותו לאישור הממשלה היום. אלא שהתפטרותו של בנימין בן-אליעזר שיבשה את ההתנהלות, וכעת צפוי כי השינוי יובא על ידי שר התמ"ת הנכנס, שלום שמחון, ביום ראשון הבא. לאחר שיושלם המינוי החסר תחל הוועדה בבחינת המועמדים.

תהליך הבחירה הוא פשוט, ובמסגרתו בוחנת הוועדה אם לאחד המועמדים ישנה זיקה פוליטית לשר. בדרך כלל מעבירה הוועדה שמות של שלושה מועמדים לאישור שר התמ"ת, שמעביר את בחירתו לאישור הממשלה, שלרוב מתקבל ללא שינוי.

במגזר העסקי והממשלתי עלה החשש כי מדובר בניסיון להשפיע על מינוי מקורב פוליטי, והשאלה שהועלתה היתה מי מעוניין ומי המועמד מטעמו, וכן אילו אילי הון ופרקליטים בולטים המייצגים אותם בוחשים מאחורי הקלעים כדי לקדם מינוי של מועמד שייטיב עמם.

משרת הממונה על ההגבלים העסקיים היא אחת החזקות במשק, ומבוקשת על ידי קרובים לתחום וכאלה המחפשים הזדמנויות קידום ופרסום, גם אם אינם עונים לכל הדרישות. בין שמות המועמדים לתפקיד ובעלי סיכוי גבוה להיבחר נכללים היועץ המשפטי של הרשות בועז גולן, ראש מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת בועז הירש, מומחה להגבלים עסקיים מאהר דבאח, ואחד המועמדים לתפקיד במינוי האחרון שבו נבחרה קן, אסף כהן, כיום הכלכלן של משרד התקשורת. שמות נוספים שהצטרפו למרוץ הם היועצת המשפטית של משרד התקשורת נגה רובינשטיין, אבי וייס ומישאל ועקנין.

שמחון מכחיש

שמחון דחה את הטענות בדבר ביטולה או סירוסה של הוועדה. לדבריו, הממונה החדש שימונה ייבחר בהתאם לרשימת השמות שתעביר הוועדה. שמחון הוסיף כי "אינו מתכוון להתערב בעבודתה של ועדת האיתור והכל יהיה תקין". שמחון, שיכנס לתפקידו ביום שני, אמר כי עד כה לא קיבל פנייה מאף גורם בעניין מינוי ממונה כזה או אחר.

שמחון הוסיף כי הוסבר לו שבוועדה לאיתור מועמדים אמור להיות חבר שופט בדימוס. מאחר שלא נמצא מועמד שיסכים לכהן בוועדה הועלתה במשרד התמ"ת הצעה - עוד קודם מינויו כשר התמ"ת - לצרף עו"ד המתמחה בתחום ההגבלים. הצעה זו טעונה את אישור הממשלה. שמחון התייעץ בסוף השבוע עם מומחים להגבלים עסקיים ואמר כי עם כניסתו יפעל לכך שלוועדה יצורף שופט בדימוס וכי הוועדה שתוקם בעניין תהיה חסרת פניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully