וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: ששינסקי - לוועדת הכספים

צבי זרחיה

27.1.2011 / 9:10

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, אמר כי מאחר והמלצות ועדת ששינסקי נוגעות למדיניות פיסקאלית - הגוף המוסמך לדון בהן הוא ועדת הכספים ולא ועדת הכלכלה

לאור העובדה שדו"ח ועדת ששינסקי אינו עוסק בהסדרת תחום חיפושי הנפט והגז בכללותו, אלא במערכת הפיסקאלית שתחול על הענף, האכסניה הטבעית על פי התקנון ואף המתחייבת בחוק היא ועדת הכספים" - כך קובע היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון בחוות דעת שהכין לבקשתו של ח"כ חיים אורון (מרצ). אורון הגיש את בקשתו לנוכח הקרב שנערך בין יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) שתבעו כל אחד לדון בועדתו במסקנות ששינסקי. בוועדת הכספים שורר רוב בעד המלצות ועדת ששינסקי.

יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) הודיע שיבחן את חוות הדעת ויכריע אם להקים ועדה משותפת או להסתפק בוועדת הכספים. בכל מקרה, ריבלין הודיע שלא יאפשר שמסקנות ששינסקי ידונו על ידי שתי ועדות במקביל (ועדת הכספים וועדת הכלכלה) על מנת שלא להיקלע למצב שבו הכנסת מוציאה מתחת ידה שתי החלטות סותרות באותו הנושא.

ינון הדגיש כי קביעתו מתבססת כאמור על דו"ח ועדת ששינסקי, כפי שאושר על ידי הממשלה. לאחר שהממשלה תגבש את נוסח הצעת החוק והתקנות, תצטרך הכנסת לבחון התאמתה של קביעה זו לנוסחים שיוגשו לכנסת.

ינון התריע מפני האפשרות לפצל את תיקוני החקיקה בין שתי הוועדות כך שתיקון החקיקה הראשית ייעשה בוועדה אחת ותיקוני התקנות ייעשו בוועדה אחרת. לדבריו, "פיצול שכזה עלול להביא לתקלות ולשיבושים, הן במישור המהותי, שכן כלל התיקונים מהווים מערכת משולבת, והן מבחינת לוחות הזמנים והיכולת לסיים את מלאכת החקיקה בשלמותה בעת ובעונה אחת".

"לראות הת התמונה בכללותה"

הוא הדגיש כי "על הוועדה שתעסוק בנושא לראות את התמונה בכללותה ולבחון את המודל הפיסקאלי השלם, שאם לא כן עלולה בסופו של דבר להתקבל מערכת פיסקאלית מעוותת. הכנסת כמובן אינה מחויבת להצעת החוק הממשלתית המבוססת על דו"ח ששינסקי, אך הכרחי לדעתנו שגוף אחד בכנסת יבחן את התמונה בשלמותה בטרם הכרעה".

אשר להצעה להעביר את הטיפול הכולל בחקיקה לוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת הכלכלה או לוועדה מיוחדת ציין ינון כי על פי תקנון הכנסת ניתן להקים ועדה משותפת או ועדה מיוחדת לדיון בהצעת חוק בהרכב שתקבע ועדת הכנסת. ואולם, במקרה שלפנינו מתעוררת בעיה משפטית להעביר את תיקוני החקיקה כולם לוועדה משותפת או מיוחדת, שכן כאמור לאור הוראות חוק-יסוד: משק המדינה והחלטת הכנסת מ-1979, התקנות בעניין ביטול ניכוי האזילה מחייבות את אישורה של ועדת הכספים . במקרה זה מתבקש ואף הכרחי דיון במערכת בכללותה.

ינן דחה את בקשת הממשלה להביא את ההצעה ביטול ניכוי האזילה לאישור ועדת הכספים באופן מיידי, עוד בטרם הונחו על שולחן הכנסת יתר תיקוני החקיקה המתחייבים מהמלצות דו"ח ועדת ששינסקי.

"נוכח לוח הזמנים הקצר שבמסגרתו מתכוונת הממשלה להניח את כלל התיקונים הנדרשים על שולחן הכנסת כבר בשבועות הקרובים, לא ברור כלל מהי הדחיפות להביא עתה את ביטול ניכוי האזילה בנפרד. כמו כן, דו"ח ועדת ששינסקי מדגיש לכל אורכו את היות המערכת המוצעת, 'מערכת פיסקאלית משולבת' אשר מורכבת ממכלול של צעדים אשר יחד יבטיחו את המשך פיתוח משק האנרגיה בישראל".

"שילובם של רכיבים אלו, יביא, לדעת הוועדה, למיצוי מרבי של יעדי המערכת. המדובר בהמלצות שיש ביניהן זיקה ברורה ושאישורן, אי אישורן או הכנסת שינויים בהן הכרחי שייעשו במתואם", קבע ינון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully