וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איילנד על גבעות: מה שלא יהיה - כמות הנפט יפה

ליאור זנו וואדים סבידרסקי

27.1.2011 / 14:30

על רקע רכבת ההרים שעוברת מניית גבעות, גיורא איילנד ניסה להסביר את הבעיה בקידוח הנפט במגד 5 ואמר: "זה כמו שנתקע לך האוטו והמכונאי אומר - אני עדיין לא יודע מה הבעיה"

אתמול דיווחה שותפות חיפושי נפט גבעות עולם (33.33% , 5.2) כי ככל הנראה נפתרה הבעיה הקלה יותר מתוך שתי הבעיות עליהן דיווחה אתמול - זרימת מים ממקטע 8 בשטח חיפוש מגד 5. לאחר שערך מניותיה נחתך במחצית, מעדכנת היום השותפות כי במהלך 15 שעות אחרונות זרמו במקטע הזה כמויות נפט קל יחד עם מעט מים, כאשר כמות המים עמדה על כ-3%.

לדעת השותף הכללי לא קיימת בעיית מים במקטע 8. לאחר סדרת בדיקות בסוף השבוע, יקבעו בגבעות את המשך הפעולות במגד 5 כולו ואת הדרך לפתור את המכשולים במקטעים 7 ו-6 בפרט.

הממצאים החדשים הופיעו לאחר ניתוח מבחנים לוגיים חשמליים הנעשים, לטענת השותפות, תוך כדי הפקה ובמקביל לפעולות ההמרצה. השותף הכללי ימשיך את הבדיקות ואת זרימת הנוזלים מהמקטע למטרת הבחנה עד לכניסת השבת ביום שישי ולמחרת, במוצאי שבת, ישלח את הבדיקות למעבדה. כמו כן, יחל מבחן הזרקה במקטע 8, ובמידה שתוצאותיו יהיו חיוביות, ימשיך השותף לבצע פעולת המרצה המכונה FRAC במקטע זה.

בנוסף להכל - דירקטור חיצוני התפטר

כמו כן, פירסמה השותפות אמש את הודעת התפטרות של דירקטור חיצוני בחברה אשר מונה מטעם הציבור, משה קלנר. אמנם הסביר קלנר את סיבת התפטרותו כאי שביעות רצונו מן הכיסוי הביטוחי של תפקידו כדירקטור.

הודעתה של השותפות היום נועדה לאזן את התפתחויות סביב המניה אתמול במסחר בבורסה. אמש צנחה מניית גבעות בשיעור חד של כ-52% לאחר שדיווחה השותפות כי היא דוחה את פעולות ההמרצה המבוצעות בקידוח מגד 5 הסמוך לראש העין לחודש, אם בכלל, בעקבות "קשיים בלתי צפויים". בנוסף, דיווחה השותפות כי לאחר שמקטע 8 חורר, החלה זרימה של מים מהמקטע ופעולות השאיבה נעצרו. ההודעה פורסמה בעקבות דרישתה של רשות ני"ע.

עם סגירת המסחר, שלחה גבעות עולם לבורסה הודעה נוספת, המתכוונת להבהיר את ההודעה הקודמת. בהודעה לא קיבלו המשקיעים מידע חדש כלשהו, אלא ניסיונות הבהרה, במיוחד בנוגע למים שזרמו החוצה ממקטע 8. גבעות הבהירה כי מדובר בשתי בעיות מרכזיות: הראשונה היא כי פעולות ההמרצה במקטעים 2-7, הכוללים הזרמת חומרים כימיים לשכבות הסלע נתקלו בבעיה. השנייה נוגעת למקטע 8 בקידוח, בו במהלך המבחנים, לאחר שזרם נפט, זרמו החוצה מים, דבר שלא מאפשר כרגע את המשך ההפקה.

"זה כמו שהמכונאי אומר לך - אני עדיין לא יודע מה הבעיה"

לאחר יומיים סוערים של מסחר ביחידות ההשתתפות של גבעות, על רקע מספר הודעות שהדאיגו את המשקיעים, בעיקר אודות בעיות קריטיות בפעולות ההמרצה (FRAC) שבוצעו בקידוח "מגד 5" הסמוך לראש העין, מדבר היום לראשונה גיורא איילנד, היועץ המיוחד של השותפות.

בסבב ראיונות שהעניק לאמצעי התקשורת, מסביר איילנד בפירוט את השתלשלות העניינים הגיאולוגית ומפשט אותה ואת התרחישים האפשריים כעת. על פי איילנד, הבעיה במקטע 8 קרובה לפיתרון, והבעיה הגדולה יותר, במקטעים 6-7 יכולה להיפתר בשתי דרכים: הבאה של ציוד מיוחד מארה"ב, שהוא פיתרון יקר שייקח זמן אך להערכתו יגרום לפתירון הבעיה או החלטה שלא להפיק נפט משתי שכבות אלו - על אף שאלו השכבות המכילות את רוב הנפט בקידוח מגד 5. כך או כך, מעריך איילנד כי הפקה מסחרית ממגד 5 תבוצע בכל מקרה.

"אנחנו נמצאים על פי תוכנית העבודה בשלב רגיש, ביצוע פראק - יצירת סדקים בתוך שכבות הסלע כדי לאפשר זרימה טובה יותר של נפט. הפרדה של סלעים תאפשר לנפט לזרום טוב יותר החוצה. כל הפעולה הזאת נעשית לעומק כל הקידוח, שעומקו כ-5 ק"מ המחולק למקטעים שהולכים למטה למעלה וממוספרים מ-1 עד 8", ציין איילנד.

איילנד הסביר את השתלשלות הפעולות הגיאולוגיות והדיווחים לבורסה בימים האחרונים: "הפעילות התחילה לפני מספר שבועות. מראש, סיכמנו עם רשות ני"ע שנפרסם דיווח אחד כולל ומורחב בסופה של הפעילות. התחלנו את ביצוע הפראק מלמטה למעלה. הקטע של מקטעים 1-5 פעל בסדר גמור, ואיפשר שאיבה של נפט בכמות מסחרית בפני עצמה, אם כי יחסית לא גדולה".

רכבת הרים בשוק ההון

לאחר מכן, הוסיף איילנד כי "ביצענו את אותה פעולה במקטע הביניים 6-7, שיש שם יותר נפט. כשעשינו את פעולת ההפרדה השתמשנו בחומרים כימיים ומה שקרה אחר כך שהפתחים שהצלחנו לפתוח, הסדקים שהצלחנו ליצור נסתמו - עדיין לא ברור מדוע. לכן, נכון להיום אני לא יכול להפיק נפט ממקטע 6 ו-7. לאחר מכן עברנו למקטע הגבוה ביותר, 8 - התחלנו אתמול או שלשום את הפעילות ב-8 ופתאום אתמול בבוקר הסתבר שיש בעיית מים, שנשאבו לפני הנפט".

"שלשום בערב, עוד הרבה לפני שבעיית המים של 8 בכלל היתה ידועה, הרשות פנתה אלינו ואמרה - ראינו שיש ירידות של 9% במניה ונכון שסיכמנו שתפרסמו בסוף, אך אנחנו מבינים שיש בעיות שכנראה בצורה לא תקינה דלפו לאנשים, ותוציאו הודעה", מספר איילנד. "כוונת הרשות היתה ל-6 ו-7, כי יותר מזה לא ידענו באותו רגע. כשהכנו את ההודעה, פתאום התגלתה הבעיה הנוספת ב-8. הואיל וכבר היינו צריכים להודיע על מקטעים 6 ו-7, לא יכולנו שלא להוסיף אותה. הבעיה היתה שלא ידעו מה זה אז היינו צריכים לתת את מלוא המידע שהיה לנו. ההודעה היתה כמובן מדוייקת טכנית אבל סתומה במובן המשמעות שלה".

איילנד מספר כי לאחר הוצאת הדיווח הראשון, פנתה שוב רשות ני"ע בבקשה שהשותפות תפרסם מידע נוסף המבהיר למשקיעים את משמעות ההודעה. "אמרנו לרשות - זה כמו שנתקע לך האוטו ואתה קורא למכונאי והוא אומר - אני עדיין לא יודע מה הבעיה. אולי התנתק חוט מהמצבר וזו בעיה קטנה אבל אולי הלך המנוע וזו בעיה גדולה. אבל אם אתה לא יודע, אז צריך לתת הערכה כללית שתכלול את כל הספקטרום של הבעיות האפשריות - מהקטנה עד לגדולה וזה מה שנאלצנו לתת אתמול בצהריים. למעשה, זה ייצר תחושה עוד יותר קשה שאנחנו לא יודעים מה הבעיה".

אחרי שתי ההודעות אתמול, בו צנחה המניה ב-53%, הודיעה הבוקר גבעות עולם כי הבעיה הקטנה יותר, במקטע 8, נפתרה ויחידות ההשתתפות החלו לזנק. איילנד מספר כי "הגענו היום בבוקר והסתבר שהבעיה ב-8 של המים היא יותר קטנה ממה שחששנו אתמול. אני אומר בזהירות כי היא כנראה ניתנת לפיתרון בלוח זמנים קצר. היא בכל מקרה לא משליכה על יתר המקטעים, דבר שלא יכולתי להגיד בוודאות אתמול. אבל זה גוד ניוז כשלעצמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

כמה נפט זרם ממקטע 8 במהלך 15 השעות האחרונות?

"אני אומר את האמת בשקיפות ובצורה מאוזנת ואני מנסה לעשות את זה גם עכשיו. אנחנו עדיין לא יודעים מה המצב בדיוק ב-8. אנחנו מניחים שבמהלך שבוע הבא תהיה לנו תמונה מלאה על מבחני ההפקה מ-8, (זאת אומרת כמה נפט ניתן להפיק מהמקטע - ל"ז) ואז על כל האורך (מקטעים 1-8 ולמעשה קידוח מגד 5 כולו - ל"ז)".

"לאחר שנבצע סיכום נוכל להחליט אחת משתי ההחלטות. אפשרות אחת היא להחליט כי הבעיה ב-6-7 לא ברורה ואנחנו מתעלמים משני מקטעים אלו ומתחילים להפיק משני המקטעים העליון (8) והתחתון (1-5). האפשרת השנייה היא להגיד שאנחנו יכולים להפיק גם מ-6 ו-7. זה מחייב להביא ציוד מארה"ב וייקח כמה שבועות. אחרי שנפתור את זה, נתחיל להפיק מכל האורך (מקטעים 1-8). אם נבחר את האפשרות הזו, זה סימן שאנחנו מעריכים שבגלל שיש שם כמויות גדולות שווה לחכות. זה לא מבטיח כלום, זה עולם של אי ודאות. הבעיה שם היא די מאותרת וזו לא בעיה שלא קרתה גם במקומות האחרים. יש ציוד שיודע לשחרר את הפקקים שנוצרו שם רק צריך להביא אותו וזו פעולה יקרה".

ייתכן שתחליטו שלא להפיק ממגד 5 כלל ותעברו לפיתוח מגד 6 ו-7 ישירות?

"את ההחלטות האלו נקבל רק שבוע הבא, נחליט מה נכון לעשות. אני מעריך שבכל מקרה אנחנו נפיק נפט ממגד 5, כי מה שלא יהיה שם הכמות יפה. אחרי השקעה ראשונית גדולה כבר השעקה, כל שנותר הוא השקעה שוטפת קטנה יותר. גם בתרחיש הפחות טוב, ההערכה שלי היא שאנחנו נוכל להפיק נפט ממגד 5 בכמות מסחרית בכל מקרה. הדבר השני זה לוחות הזמנים. בתוכנית העבודה היא להתחיל הפקה קבועה ממגד 5 בנובמבר 2011. הקביעה של העיתוי הזה יש בה ספיירים של זמן לעיכובים ותקלות וחלקם אכן קרו. נכון לעכשיו אין לי סיבה להניח שנצטרך לשנות את העיתוי הזה".

"ללא קשר, על פי התוכנית אנחנו אמורים לקראת סוף 2011 להתחיל קידוחים במגד 6 ומגד 7 וגם בזה אין לנו סיבה לשנות את הערכת הזמנים הזאת".

מה תהיה העלות של הבאת ציוד ההפקה או של כל אחת מהתרחישים שציינת?

"אנחנו עדיין לא יודעים".

זה לא הסוף של ההפקה ממקטעים מ-6 ו-7?

"הבעיה של 6 ו-7 ניתנת להערכתו לפיתרון . היא יקרה, היא תיקח זמן אך היא ניתנת לפיתרון ולכן יש להניח שלא נוותר על זה. גם ב-6 ו-7 הבעיה היא לא שלא הצלחנו לסגור את הסדקים בסלעים. הם לא נסגרו מיכנית, אלא אם ננסה להפשיט א זה למושגים של אינסטלציה יש סתימה בצינור ולכן על ידי קומפרסורים חזקים ניתן לפתוח את הסתימה. יש הרבה נפט, הפראק המיכני הצליח, אבל יש פה הרבה אי וודאות".

לגבי 8 וכיפת הגז - זה לא מאכזב?

"נדמה לי שכן יש גז. לא אמרנו שאין גז. האמת שאני לא יודע ולא יודע להגיד כלום. לא הייתה אכזבה, ממש לא".

אתמול בלילה הודיע אחד הדירקטורים על התפטרות. על איזה רקע זה קרה?

"הודעת ההתפטרות שלו היא לקונית ואני לא יכול לדבר בשמו. לפי מיטב הבנתי היא בעיקר על נושא של ביטוח דירקטורים שלא נעשה בצורה מספקת לדעתו, אבל אולי הסיבות הן אחרות, אפילו אם כדאי לו או כמה כדאי לו, אני לא חושב שיש לקשור את ההתפטרות ספציפית עם העיתוי".

מי יקבע האם להביא את הציוד היקר והאם העלות תפורסם למשקיעים?

"בחלק מהדברים יש מרכיב עתידי ואני לא יודע לומר, על כן, אני בכוונה מסייג את דבריי. אני לא יכול להגיד מה שיקרה. ככל הנראה תתבצע הפקת נפט ממגד 5 שתחל עוד במהלך 2011. נכון להיום אני לא יכול להגיד באיזה כמויות. בלי קשר לכל מה שקיבלנו, המשך פיתוח השדה ובאופן קונקרטי תחילת קידוחים ב-6 ו-7 יחלו לקראת סוף 2011. אני לא יודע עדיין להגיד משהו לעתיד. מה המשמעויות של העניין אני לא יודע. אני מניח שלקראת סוף השבוע הבא נדע יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully