וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נחסוך לכם 3,500 שקל בשנה בהוצאות הסלולר"

אמיתי זיו

28.1.2011 / 9:01

הוא היה יד ימינו של פטריק דרהי בהשתלטות על HOT, אבל אז חבר למתחרה המר שלו, גזביה ניאל. מיכאל גולן, עולה חדש בן 32, מתמודד על הקמת חברת הסלולר החמישית בישראל

צעיר, חצוף, שחצן, טראבל מייקר - אלה הם רק חלק מהכינויים שהודבקו לאיש העסקים הצרפתי והעולה החדש מיכאל שלום גולן. אפשר לאהוב או לשנוא אותו, אבל ללא ספק גולן הוא אחת מהדמויות המרתקות שנחתו בשוק התקשורת הישראלי בשנים האחרונות.

בתקופת זמן של 18 חודשים הספיק גולן, 32, להיות יד ימינו של המיליונר הצרפתי פטריק דרהי בתהליך ההשתלטות על hot, לשמש דירקטור ועוזר למנכ"ל בחברת הכבלים, וכעת התפנית האחרונה בעלילה: גולן חצה את הקווים וחבר למתחרה המר של דרהי - המיליונר הצרפתי גזביה ניאל - והשניים בדרך להתמודדות במכרז התדרים והקמת חברת סלולר חמישית בישראל.

ב-hot הצליח גולן להעכיר את יחסיו עם בעלי המניות השונים בחברה, כולל אליעזר פישמן, ארנון מוזס ודרהי. עם זאת, hot עברה תהליך מרשים של השבחת ערך, שהרבה ממנו ניתן לזקוף לגולן.

עד כה העדיף גולן לתפקד כאיש צללים ונמנע מלהתראיין. כעת, כשהוא במירוץ להקמת חברת סלולר חדשה בישראל, הוא עובר לחזית ומעניק ראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי.

"אפשר להפחית את מחירי הסלולר בישראל ב-50%", פותח גולן. "זה אומר חיסכון שנתי של כ-3,500 שקל לכל משק בית. מדברים הרבה על שכר המינימום בישראל - החיסכון הזה הוא משכורת למשפחה. חברות התקשורת נותנות כיום לבעלי המניות דיווידנדים בסכומים עצומים, ואם אתה שואל מאיפה מגיע הדיווידנד, זה מהחשבון שלי ושלך. התוכנית שלי היא להחזיר את הדיווידנד לצרכן. אנחנו מועמדים שרוצים להפחית את המחיר באופן משמעותי ולהביא לכאן את הטכנולוגיה הכי מתקדמת".

הצהרותיו של גולן לא מפתיעות. כל המתחרות במכרז התדרים מדברות גבוהה גבוהה על הפחתת מחירים בשוק הסלולר הישראלי, אף כי בסופו של דבר כולן יצטרכו להחזיר את ההשקעה הענקית. גולן מתעקש שיש כיסוי להבטחות ומדגים באמצעות הוכחות מהעבר - הצלחתה של חברת הטלפון הצרפתית free שבראשה עמד.

"תראה מה עשינו ב-free בצרפת", הוא אומר. "הצענו חבילת טריפל (אינטרנט, טלפון וטלוויזיה רב ערוצית - א"ז) ראשונה בעולם, והורדנו את המחיר מ-50 יורו בחודש לפחות מ-30 יורו בחודש. תוך כדי כך העלינו את מהירות הגלישה הממוצעת בצרפת מחצי מגה ל-30 מגה. הוספנו עוד שירותים לחבילת התקשורת, ובסוף free היא עסק שמרוויח יפה, 30% ebitda (רווח תפעולי תזרימי)". לדבריו, גם בישראל הוא מתכוון להקים חברת סלולר, לחתוך מחירים, להשקיע - וגם להתפרנס בכבוד.

גולן נולד בפאריס בשם מייקל בוקובזה להורים יהודים שהיגרו מתוניס לצרפת בגיל 15. הוא מחזיק בתואר שני בניהול וכלכלה הן מאוניברסיטת dauphine והן מ-escp בפאריס.

מניאל לדרהי - ובחזרה לניאל

מיד לאחר האוניברסיטה, בגיל 21, התחיל גולן לעבוד כבנקאי השקעות, בתחילה בבנק רוטשילד בפאריס ואחר כך במורגן-סטנלי בלונדון. במהלך עבודתו פגש בניאל, ובינואר 2000 גויס לתפקיד סמנכ"ל הכספים בחברה שהקים ניאל - iliad, המחזיקה במותג התקשורת free.

"היינו חברה קטנה מאוד. 40 עובדים עם מחזור מכירות של 20 מיליון יורו", משחזר גולן. החברה פעלה בשוק התקשורת הקווי בטכנולוגיית adsl. היא התחרתה בענקית פראנס טלקום - בזק הצרפתית - וראתה ברכה בעמלה. גולן התקדם בחברה ומונה למנהל פעילות (coo) ולאחר מכן למנכ"ל.

ב-2004 יצאה החברה להנפקה לפי שווי של 700 מיליון יורו. "ב-2007, כשהתפטרתי מהחברה, free היתה שווה 3 מיליארד יורו ומחזור מכירות הגיע ל-1.2 מיליארד יורו. היו לה יותר מ-1,500 עובדים ו-3 מיליון לקוחות. המצב של החברה איפשר לנו להמשיך להשקיע, וב-2005 השקנו פרויקט של סיבים אופטיים בערים הגדולות".

רק כדי להשלים את התמונה, יצוין כי ב-2009 החליטה ממשלת צרפת לצאת למכרז תדרי סלולר שיאפשר כניסה של מפעילת סלולר נוספת - בדיוק כפי שעושה כיום ממשלת ישראל. בדצמבר 2009 זכתה free בתדר, במחיר של 240 מיליון יורו. רשת הסלולר של free מוקמת בימים אלה בהשקעה צפויה של מיליארד יורו, ותתחיל לפעול בצרפת בסוף 2011 או בתחילת 2012. גם בצרפת תיהנה החברה החדשה מנדידה פנים ארצית על הרשתות הקיימות, אך תידרש לפרישה עצמאית ביום ההשקה של 25% (בישראל נדרשת פרישה עצמאית של 10% מהיום הראשון).

ואולם, גולן כבר לא בצרפת. ב-2007 הוא החליט לעלות לישראל, רכש בית בהרצליה, למד באולפן במרכז קליטה ברעננה ועיברת את שמו. על ההחלטה הלא טריוויאלית לעזוב את סיר הבשר הוא אומר: "אני ציוני מלידה. קיבלתי את זה מההורים. בשבילך זה טבעי, מכיוון שאתה גר פה. אתה פוקח את העיניים ואתה ציוני. אני רציתי לעלות. לחיות בישראל ולמצוא פה בית. לאחר שסיימתי את התפקיד ב-free והתמודדנו עם אתגרים ענקיים, חשבתי שזו ההזדמנות הכי טובה לעלות".

מה עשית במשך השנתיים הראשונות בישראל?

"זה לוקח המון זמן, תהליך העלייה, אני עדיין לא יודע לנגב חומוס כמו ישראלי".

בתחילת 2009, דרהי, הבעלים של שבע חברות כבלים בעולם וחברת הכבלים הצרפתית, התחיל לגלות עניין בשוק הישראלי וב-hot. גולן נהפך ליד ימינו של דרהי בכל תהליך החיזור אחר בעלי המניות בחברת הכבלים הישראלית. במאי 2009 רכש דרהי נתח ראשון מ-hot במה שהפך להיות מסע השתלטות על החברה, מסע שעדיין לא הסתיים (כיום מחזיק דרהי 45% מ-hot). רק בפברואר 2010 מונה גולן לתפקיד רשמי בחברת הכבלים - דירקטור, ומאוחר יותר עוזר למנכ"ל. אבל משהו השתבש, ובאוקטובר 2010 גולן עזב את hot.

מה היה תפקידך ב-hot?

"הבאתי ל-hot את כל הידע שצברתי", אומר גולן, המנסה לדבר כמה שאפשר פחות על חברת הכבלים. "במשפט אחד, בכמה מקומות החברה לא עמדה בבנצ'מרקים בינלאומיים ואני הבאתי את הניסיון כדי להגיע לשם". ואכן, דו"חות hot כעת הם הטובים בהיסטוריה של החברה והמניה מתנהגת בהתאם.

לא ברור איזה חתול שחור עבר בין גולן לדרהי שהוביל לפרידה המפתיעה, אבל גולן נעדר משוק התקשורת רק לתקופה קצרה. בסוף 2010 פירסם משרד התקשורת את מכרז התדרים שיאפשר כניסה של שתי חברות סלולר לשוק הישראלי. גולן היה אז שוב בקשרים עסקיים עם הבוס הישן, ניאל מ-free, שהוא גם יריבו העסקי המר של הבוס הקודם, דרהי.

ב-2010 רכש ניאל את השליטה ב"לה-מונד", העיתון הגדול בצרפת, וגולן נשכר כיועץ חיצוני למשימה של הבראת העיתון, שרשם הפסדים. במהלך העבודה המשותפת סיפר גולן לניאל על מכרז התדרים בישראל, ומשם הדרך להחלטה להתמודד בו היתה קצרה. "במהלך העבודה ב'לה-מונד' ניאל אמר לי, 'תשמע, אתה מרגיש רק חצי ישראלי מכיוון שלא עשית צבא. אתה רוצה לעשות טוב למדינה שלך? זו הזדמנות'", מספר גולן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

נעים להכיר: גולן-טלקום

למי שחושב שניאל יהיה בעל השליטה בחברת הסלולר החדשה, צפויה הפתעה. "אני אהיה בעל המניות הגדול בחברה, וגם המנכ"ל", חושף גולן. "סגרנו את כל הנושא של האקוויטי בחברה (בעלי המניות, א"ז). נגיע עם חלק הון משמעותי וגם שאר המימון החיצוני קרוב להיות סגור".

ניאל, מתברר, יהיה משקיע מיעוט בחברה, ואגב: זו ההשקעה הראשונה שלו מחוץ לצרפת. בעלת המניות השלישית בחברה תהיה משפחת פריינטה הצרפתית יהודית, מייסדת רשת האופנה נאף נאף. "אנחנו קבוצה עם בעלות ישראלית אבל עם הרבה ניסיון בינלאומי", אומר גולן. "אנחנו יזמים שסובלים מהמצב שהשוק נמצא בו כיום ומאמינים שחברה חדשה תוכל לעשות טוב גם לקהילה וגם לנו. לישראלים יש תרבות מתקדמת בתחום הצריכה הדיגיטלית והטכנולוגיה. הביקוש אדיר. אם צרפת מתקדמת לעומת ישראל, זה רק בזכות התחרות שנוצרה שם. מבחינתנו ההשקעה היא לטווח הארוך, אנחנו לא קרן השקעות ולא רוצים לעשות אקזיט מהיר".

שם עדיין לא נבחר לחברה. "זה לא יהיה free", אומר גולן, ומוסיף שהפעילות תירשם בהתחלה ברשם החברות כגולן-טלקום, וכעת נשקלים כמה שמות מותג אחרים.

לגולן יש עוד השקעה בישראל, פחות מוכרת: בקיץ 2010 הוא רכש עם שותף קרקע ברמת הגולן ועליה הוא מגדל זיתים וענבים. "בגלל חוקי שמיטה, סלולר יהיה לפני יין", הוא מבהיר. בנוסף, גולן עוסק בפעילות פילנתרופית. "נושא שאני רגיש אליו הוא הקליטה של יהודים מאתיופיה בישראל. אמא שלי פעילה בעמותה שעוסקת בכך ואני גם תורם לה".

הקמת רשת סלולר זה סיפור של יותר מ-200 מיליון דולר. סליחה, אבל מאיפה הכסף? אתה מגיע ממשפחה עשירה?

"לא, משפחה רגילה", מקצר גולן, אך נראה שהוא אדם נזיל. בפברואר 2010 רכש גולן מכספו הפרטי מניות של hot ב-56 מיליון שקל שמהוות כ-1.8% מהון החברה. ואולם לא ידוע מתי גולן מכר את מניותיו ב-hot ואם הצליח להרוויח מההשקעה.

כמו כל קבוצה מתחרה שניגשת למכרז, גם גולן היה צריך לקבץ מסביבו אנשי מקצוע שונים. הבכיר בהם הוא אורן מוסט, שהיה ממקימי רשת סלקום. מוסט הוא נשיא ומנהל התפעול הראשי בחברה. עורך הדין שמלווה את הקבוצה הוא מיכאל צלרמאייר, שבין היתר ליווה את בעלת השליטה הקודמת בבזק קבוצת איפקס-סבן-ארקין. יועץ התקשורת של החברה הוא ינון הראל. ויש עוד שם מפתיע בחבורה: המהנדס דוד בוקובזה, אחיו הקטן של גולן. אתגר שעומד בפני כל קבוצה שתזכה במכרז התדרים הוא פרישת הרשת. החברה תצטרך להקים כ-2,100 אתרים במדינה בשבע שנים כדי להשיג כיסוי ארצי מלא. כיום, אפילו הקמה של אתר אחד כמעט שאינה אפשרית בשל קשים בהליכי התכנון והבנייה.

"הממשלה תפעל בהיגיון אם תיתן למפעיל החדש את הכלים שקיבלו המפעילים הקודמים כדי להקים רשת בקלות", אומר גולן ורומז על פרקטיקת האתרים הקטנים שהקימו שלוש המפעילות הקיימות בלי היתרי בנייה. "אם הממשלה תיתן היתר לכל הבניינים הממשלתיים במדינה, חברת הדואר, חברת חשמל, בסיסי צבא ומשטרה, מוסדות עירוניים, אפשר להגיע ל-2,000 אתרים מאילת עד קרית שמונה, והמדינה תיהנה מהכנסות של כ-100 מיליון שקל בשנה".

קושי נוסף שעומד בפני קבוצת גולן-ניאל הוא משפטי. ב-17 בינואר הגישה מירס בקשה למתן צו מניעה נגד גולן ומוסט. הטענה היא כי השניים נחשפו לסודות מסחריים של מירס ולכן אינם יכולים להקים כעת פעילות מתחרה. "קיימים לחצים רבים על הקבוצה כדי שלא תתמודד במכרז, יש המון אינטרסים". כוח האדם והמאבקים המשפטיים עולים לא מעט כסף. "עד כה השקענו מיליוני שקלים", מודה גולן.

אם לא תזכו, כל הכסף הזה הלך לפח?

"לפחות שיפרתי את העברית שלי".

ניאל מעביר את היריבות מצרפת לישראל

שותפו הפיננסי של מיכאל גולן במיזם הקמת רשת חמישית בישראל הוא גזביה ניאל. ניאל, 43, הוא, כאמור, המייסד ובעל השליטה בחברת iliad הצרפתית. בעבר דורג במקום 18 ברשימת האנשים העשירים של צרפת עם הון מוערך של 2.3 מיליארד יורו.

iliad היא בעלת מותג התקשורת הצרפתי free. החברה המציאה את חבילת הטריפל הצרפתית ב-2003. מאז היא מובילת שוק בכל הנוגע לתמחור מוצרי תקשורת והוזילה את מחירי ה-adsl במדינה בכ-40%. בדצמבר 2009 זכתה החברה במכרז תדרים בצרפת בהשקעה של 240 מיליון יורו, וחברת הסלולר נמצאת בהליכי הקמה. בנוסף, ב-2010 רכש ניאל את הבעלות על העיתון "לה-מונד".

אשתקד נכנס ניאל גם לפעילות הון סיכון, כאשר הקים את kima ventures, קרן הון סיכון לחברות סטארט-אפ בשלב ה-seed. הקרן שמה לה ליעד להשקיע בשנתיים הקרובות ב-100 חברות. נכון לעכשיו הקרן השקיעה בשלוש חברות הזנק ישראליות. כעת לוטש ניאל עיניים לתדרי הסלולר שיאפשרו לו להקים פעילות סלולר בישראל. אם זה יקרה, הוא ישוב להתחרות באויב המר שלו מבית - פטריק דרהי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully