וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי גז ישראלי - צפו לבצורת חשמל

דפנה פפר

30.1.2011 / 12:30

מה יוסי מימן יודע לגבי אספקת הגז ממצרים? דפנה פפר חושבת שמימן לא יודע הרבה וכי ישראל חייבת לפתח במהירות את שדות הגז בשטחה לחיזוק משק האנרגיה, לפי שיהיה מאוחר מדי

הבוקר פצח יוסי מימן בניסיונות הרגעה בנושא עתיד אספקת גז מצרי (באמצעות EMG) לישראל. מימן פועל כמצופה משותף ב–EMG , המרוויח סכומי עתק מהגז המצרי ומתפלל ששלטון מובארק או יורשיו ימשיך לקיים התחייבויות כלפי משק האנרגיה הישראלי. הגיוני שמימן מעדיף להניח שכלכלת מצרים זקוקה למיליארדי הדולרים שעשויה EMG להכניס בשל הצורך במטבע חוץ שמאכיל עשרות מיליוני מצרים מובטלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגיוני שמצרים תזדקק לכסף, אך דווקא מהאיוב הציוני?/מערכת וואלה!, צילום מסך

משטר חדש - דף חלק

בשישי צללה מניית אמפל בבעלות מימן במסחר בוול סטריט ב–10.5%. אמפל שותפה בשליטה ב–EMG והצלילה היא עדות לחשש גובר מאפשרות הפסקת אספקת הגז ממצרים. חשש שלצערנו סיכוייו להתממש בקרוב מוחשיים כפוף לשינויים האפשריים בשלטון המצרי. מובארק נמצא בבעיות קריטיות ושלטונו היה הזרז להסכם הגז המצרי–ישראלי.

ישראל תשאר "האויב"

ההפגנות במצרים, לפחות בשלב זה, אינם מזכירות את ישראל ולא עוסקות בציונים השנואים. ברור שבזמן קרוב היחסים עם ישראל יעלו לדיון ברחוב המצרי גם מתוך כוונה אפשרית להסיט מעט את תשומת הלב מהאבטלה הגואה והמחסור במזון בסיסי.

שלטון חדש או דומה לשלטון מובארק יצטרך להיות קשוב הרבה יותר מבעבר לתלונות שיגיעו מהאחים המוסלמים וגופים נוספים על מערכת היחסים עם ישראל וההיבט הכלכלי בפרט. השלטון יצטרך להתחשב בדרישות העם האפשריות לביטול הסכמי הגז עם ישראל במסגרת שלום קר כקרח במקרה הטוב או הקצנה ביחסים במקרה הפחות נעים ולצערנו האפשרי. לפיכך כל מי שמנסה היום לפרשן ולהרגיע את משק האנרגיה ושוק ההון הישראלי מדבר ממשאלת לב ונסמך על העבר שאינו דומה בשום צורה לעתיד המעורפל.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

לנדאו צדק

שר האנרגיה ח"כ עוזי לנדאו טען כבר לפני פרסום מסקנות ששינסקי שיש לגוון את מקורות הגז הישראלים באמצעות פיתוח מאגר תמר. לא ניכנס בעיתוי זה למשמעויות הכלכליות מבחינת החברות השותפות בתמר (וגם בלווייתן בעתיד) אך ברור שפיתוח תמר לאור המשבר הפוליטי במצריים הופך למשימה עליונה למשק האנרגיה הישראלי. גם כיוון שמאגר ים תטיס מדלדל.

EMG חתמה לאחרונה עם החברה לישראל על חוזה אספקת גז הפרוס לאורך מספר שנים, בהיקף של כ-4 מיליארד דולר. מימן מקווה שהגז יגיע לקונים בעוד אנשי מקצוע רבים מטילים בכך ספק. אספקת הגז לחברת החשמל היא עניין כלכלי אסטרטגי שכן בארץ מקימים תחנות כוח הבנויות על גז. תחנות כוח אחרות הפועלות על דלק שמחירו מרקיע יגרמו להוצאות הון עתק מקופת המדינה בהשוואה למחיר הגז. מבלי לדבר על זיהום הסביבה ושאר רעות חולות.

עד שמאגר תמר יהפוך למסחרי יחלפו כשנתיים ויותר. השותפות עדיין לא סגרו הסכמי מימון ונאבקות במסקנות ששינסקי. המשימה המיידית של ממשלת נתניהו היא לזרז את פיתוח תמר כדי ליצור אלטרנטיבה מפיקה יציבה וקיימת למשק האנרגיה הישראלי. אם נתניהו וחבריו לא יזרזו את המהלך אל תתפלאו ש"בצורת" אנרגיה תגיע לפתחנו מהר מהצפוי.


*ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלה ומימון, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully