וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בת"א ננעל בצניחה על רקע המהומות במצרים

ערן אזרן

30.1.2011 / 16:55

המשקיעים הזרים בורחים מהאזור והמדדים בתל אביב צונחים בסוף יום המסחר באחוזים גבוהים במיוחד. ת"א 25 איבד כ-3.7%, ת"א 100 נפל ב-3.9% ומניות הנדל"ן והבנקים נופלים ביותר מ-4.5%

המהומות במצרים התחדשו היום וחשש המשקיעים מפני הבאות ניכר היטב - רק מניה אחת מכלל מניות ת"א 100 נסחרה בעליות - פרולור ביוטק. לעומתה, מדדי המניות המובילה בבורסה סיימו בירידות חדות, על רקע החשש ליציבות האזור והשפעה אפשרית של האירועים אצל השכנה מדרום על הכלכלה הישראלית. הזרים התרחקו מאיזור הסכנה ומכרו סחורה בכמויות גבוהות. כתוצאה מכך, מדד ת"א 25 איבד כ-3.7% לשער של 1,282 נקודות ומדד ת"א 100 נפל ב-3.9% ל-1,192 נקודות. מדד מניות הבנקים צנח ב-4.5% ומדד מניות הנדל"ן נפל ב-4.8%. מדד היתר נחלש ב-5.3%. מחזור המסחר עמד על 1.9 מיליארד שקל.

מניית לאומי (-3.71% , 1660.0) הובילה את הירידות במחזור המסחר הגבוה בבורסה. מניות בנקים נוספות שבלטו במסחר היו דיסקונט (-5.89% , 733.3); אגוד (-4.15% , 1825.0); הפועלים (-4.53% , 1686.0); הבינלאומי (0.0% , 0.0); מזרחי-טפחות (-5.56% , 3482.0). "הנפילה החדה במניות הבנקים - תוצאה של פאניקה ומכירת מניות על ידי הזרים", אומר הבוקר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס-נשואה. "המניות הבנקאיות פופולריות אצל הזרים, והם - ששומעים על הנפילות במצרים, בדובאי ובערב הסעודית - בורחים מהאזור מחשש ליציבות המזה"ת".

גם מדדי התל בונד, המשקפים את ערכן של איגרות החוב הקונצרניות, נסחרו בירידות חדות של עד 0.9%. איגרות החוב הממשלתיות (הקצרות והארוכות) מסוג שחר ירדו אף הן והתשואה עליהן זינקה: שחר לפדיון בספטמבר 2013 נסחר בירידות של עד 0.22% והתשואה עלתה ל-3.55%. שחר ארוך לפדיון ב-2020 נפל ב-0.48% והתשואה זינקה ל-4.92%.

במקביל, על רקע הגברת הסיכון הפוליטי, הזרים מכרו שקלים ושלחו את הדולר לעליות. לאחר שביום שישי הוסיף הדולר 0.6% לערכו, נסחר המטבע האמריקאי בין הבנקים בהתחזקות של עד 0.8% והגיע לשער של 3.71 שקלים - עלייה של 0.8%. היום, יום ראשון, לא נקבע שער יציג, אך מסחר בדולר בהיקפים קטנים ממשיך להתקיים ונרשמים ציטוטים מעסקות שונות.

ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים, אמרה בתגובה לעליית הדולר כי "העלייה היום היא בהיקפי מסחר דלילים. ברגע שנראה מחר את השחקנים הגדולים בשוק המט"ח המקומי נכנסים למסחר, אנו עשויים לראות כבר מחר את הדולר מתחזק אל עבר רמת 3.75 שקלים. אנו מעריכים כי התיקון בדולר מול השקל הוא תיקון זמני וכי בטווח הארוך נראה את השקל שב להתחזק מול סל המטבעות, כולל הדולר האמריקאי".

בדומה לה, גם אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, צופה התחזקות של המטבעות המובילים בעולם - דולר, פרנק שווייצי ויורו - על חשבון השקל. "המשקיעים הזרים ייצאו מישראל והשקל ייחלש. המשקיעים שבאו לכאן עד עכשיו להרוויח את אחוזי הריבית העודפים שנותן בנק ישראל לעומת הנגיד האמריקאי, יוותרו בגלל הסיכון להיות באזור הזה. יש אי ודאות גדולה. אנחנו לא יודעים מי יתפוס את השלטון והמשקיעים רוצים על כך פרמיה".

"גם אם ישראל תצליח לעמוד בצד ולא להסתבך, עדיין סביר שמשקיעים מהעולם לא ירגישו בנוח עם השקעות כאן, וזה עוד לפני שקלול המשמעויות הכלכליות של הגדלת הוצאות הביטחון, אם יידרשו, ובמיוחד אם אי היציבות תתפשט גם לשטחי הגדה. יציאת משקיעים זרים מישראל תחליש את השקל, ועשויה להשפיע עליו אפילו יותר מהפעולות להחלשתו של בנק ישראל והאוצר יחד. עם זאת יתכן שמשקיעים ישראלים יעברו ממניות לאג"ח ויפצו על בריחת הזרים, מה שימנע את עליית התשואות ואולי אף יצליח להביא לירידתן", הוסיף כהנוביץ'.

החשש העולמי מתרכז בתעלת סואץ

המהומות במצרים נמשכו אתמול ביתר שאת לאחר שהמשטרה פתחה באש כנגד מפגינים שניסו להיכנס לבניין משרד הפנים בקהיר. עד כה, התקבלו דיווחים סותרים באשר לכמות ההרוגים והפצועים כתוצאה מהעימותים. גורמי רפואה מעריכים כי מניין ההרוגים מאז שהחלו ההפגנות עלה ל-100. כמו כן, דווח על כ-2,000 בני אדם שנפצעו במהלך ההפגנות. חוסני מובראק, נשיא מצרים, מינה את שר המודיעין הגנרל עומאר סולימאן לסגנו. התקבלו דיווחים כי בנו - ג'מאל מובארק - עזב את המדינה, ואילו מובארק עצמו מסתתר בבית הנופש בשארם אי-שייח'.

"אחרי חודשים של עליות ממושכות, שוק המניות מחפש טריגר לירידות וזה יכול להגיע בגלל המצב כעת במצרים", אומר צבי סטפק, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות מיטב. "במשברים קודמים ראינו שהמשקיעים עוברים לדברים בטוחים יותר כמו זהב ואג"ח של ממשלת ארה"ב. אם המצב במצרים לא יירגע, נראה ירידה בשוק המניות ובמחירי האג"ח הקונצרני הנחשבות כבעלות סיכון גדול יותר. זאת במקביל לעלייה במחירי האג"ח הממשלתיות הן בישראל והן בארה"ב".

שוקי המניות בעולם רשמו בסוף השבוע את הירידה היומית החדה ביותר מאז נובמבר, מחיר הנפט קפץ ביותר מ-4%, מחיר הזהב טיפס בקרוב ל-2% והדולר והפרנק השווייצי התחזקו מול היורו. מדד התנודתיות (VIX), הידוע גם בכינויו "מדד הפחד" קפץ בכ-23% על רקע חששות המשקיעים מהאירועים ומהתרחבות ההתקוממות למדינות נוספות במזרח התיכון. בורסת דובאי צונחת הבוקר ב-6%.

לדברי סטפק, "מצרים היא לא ספקית נפט גדולה אבל 1.8 מיליון חביות נפט עוברות כל יום דרך תעלת סואץ. התמשכות חוסר הוודאות במצרים יגרום לאוניות הנפט לחשוש לשוט בתעלת סואץ ויאלץ אותן להקיף את אפריקה. זה ייקר את עלויות ייצור הדלק. אם תהיה סגירה ממשית של תעלת סואץ זו תהיה פגיעה גדולה בכלכלה העולמית לא רק בצד של אספקת הנפט", אמר סטפק.

משקיעי וול סטריט כבר החלו למכור סחורה בסוף השבוע מחשש להתרחבות ההתקוממות במזרח התיכון. מדד דאו ג’ונס נסגר בירידה של ב-1.4%; מדד S&P 500 ירד ב-1.8% (הנפילה היומית החדה מאז נובמבר), ומדד נאסד"ק צנח ב-2.5%.

מניות הגז בכותרות

אחד המגזרים שריכזו עניין על רקע המהומות במצרים היה מגזר הגז הטבעי. חברת אמפל (-17.12% , 795.9) מקבוצת מרחב (-5.0% , 942.0) של יוסי מימן השותפה (12.5%) בספקית הגז המצרי EMG, צנחה ב-10% ביום שישי בוול סטריט ונפלה היום בחדות באחד העם. אתמול ניסה מימן לשדר עסקים כרגיל ואמר כי "האינטרסים האסטרטגיים והכלכליים של מצרים אינם משתנים כתוצאה מהאירועים הפנימיים".

מימן הוסיף כי "יצוא הגז ממצרים, אם באמצעות לקוחות בינלאומיים ואם בצינורות לירדן, סוריה וישראל, נמשך כסדרו ומהווה מקור הכנסה חשוב למצרים. בהקשר המעניין אותנו כישראלים, מצרים נהנית מיצוא של מיליארד וחצי דולר בשנה ועשרות אלפי מקומות עבודה בזכות הסכם עם ישראל, המאפשר לה לייצא לארה"ב במעמד אזור סחר חופשי. יצוא הגז לישראל מבטיח למצרים הכנסה נוספת של כמיליארד דולר לשנה". מי שעשויות להרוויח מכך הן השותפות בתמר ובים תטיס - דלק קידוחים (-1.89% , 1247.0), אבנר (-2.5% , 222.3), דלק אנרגיה (-0.99% , 129900.0) ורציו (-4.63% , 57.7).

בהקשר לכך סיפר כלכלן המקרו של כלל פיננסים, אמיר כהנוביץ': "על הפרק עומדת עסקת יבוא גז בשווי של כ-4 מיליארד דולר ל-20 שנה על ידי החברה לישראל מ-EMG. נכון להיום חצי מהעסקה התבצעה מול קידוח תמר וחצי תוכננה למצרים. ייתכן כי אי הוודאות ממצרים תביא את החברה לישראל להעדיף לתת גם את החצי השני של העסקה לתמר, מה שמצד אחד יתמוך מאד בהכנסות המדינה, שגוזרת יותר מ-50% מס על רווחי הגז, אך מצד שני לגרור לעליית מחירי הגז ומחירי החשמל למשקי הבית ולמפעלים בישראל".

עוד במגזר האנרגיה המקומי: מניית שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם (8.93% , 6.1) מרכזת את תשומת לב המשקיעים. השותפות דיווחה ברביעי על שתי בעיות בקידוח - קשיים מהותיים בביצוע פעולות ההמרצה בשכבות 6 ו-7 ובעיה בזרימת הנפט במקטע 8 וצנחה ב-53%. את הבעיה השנייה והקלה יותר הודיעה השותפות בחמישי כי פתרה והוסיפה 43%. עם זאת בסיכום השבוע שעבר נחתכה בכ-40%. היום פרסמה השותפות הסבר נוסף לבורסה, שאין בו כל חדש על ההסברים שהוענקו בשבוע שעבר.

משקיע הנפט עזריאל זולטי הפך לבעל עניין בשותפות חיפושי הנפט גלוב אקספלוריישן (-6.76% , 6.9). זולטי מחזיק כעת 111.455 מיליון יחידות השתתפות, המהווים 7.8% מהחברה, אותן רכש במחיר שאינו מצויין בהודעה לבורסה, וכנראה במספר הזדמנויות. על פי חוקי הבורסה, משקיע פרטי יהפוך לבעל עניין ופעולותיו ידווחו, כאשר הוא מחזיק יותר מ-5% מהחברה.

מניות בולטות במסחר

חברת דלתא (-9.67% , 3063.0) שבשליטת אייזק דבח (54%), הודיעה היום כי לא תפתח הבוקר את שערי המפעלים של החברה במצרים לאור המצב. פעילות החברה במצרים אחראית לאספקת כ-11% ממכירות החברה, ומיועדים בעיקר לתחום הפעילות לפלח שוק העליון. עוד הודיעה החברה כי לא ניתן להעריך את משך התקופה בה יחולו שיבושים. להערכתה, השבתת היצור למשך שבועיים לא תשפיע באופן מהותי על פעילות החברה. הנהלת החברה בוחנת כעת שיתוף פעולה עם לקוחות למציאת חלופות יצור של המוצרים.

קבוצת עזריאלי (-3.34% , 9927.0) הודיעה כי בכוונתה לרכוש 3 מגדלי משרדים ביוסטון ותמורתם תשלם 176 מיליון דולר. המשרדים משתרעים על פני שטח של כ-99 אלף מ"ר והינם חלק מקומפלקס יוקרתי הכולל שטחי מסחר, שני בתי מלון יוקרתיים וחניונים. העזריאלי יממן העסקה מהונה הפרטי של הקבוצה, וכן באמצעות הלוואה של 130 מיליון דולר.

חברת שטראוס גרופ (-3.4% , 5290.0) שבשליטת עופרה שטראוס תקבל הלוואות של 300 מיליון שקל מחברות בקבוצת הראל ביטוח. ההלוואות יישאו ריבית שנתית קבועה של 5.81% ומשך החיים הממוצע שלהן הוא 6.55 שנים. ריבית זו גבוהה ב-1.1% מהתשואה על איגרות החוב הממשלתית הלא צמודות למשך חיים ממוצע דומה.

לאחר שנודע כי קבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס, התקרבה לקראת ההסכמות לרכישת 20.7% מחברת המזון תנובה מידי מבטח שמיר (0.0% , 11290.0) תמורת כ-1.3 מיליארד שקל, אישר ועד ההנהלה של תנובה את הפרסום ב-TheMarker משבוע שעבר על חלוקת דיווידנד של 1.3 מיליארד שקל. זאת לאחר שבעלת השליטה בתנובה, קרן אייפקס, סיכמה עם בנקי הפועלים ולאומי על קבלת מימון של כ-1.1 מיליארד שקל.

חברת TBIF מקבוצת קרדן אן.וי (-5.76% , 2030.0) יוצאת מהשקעה כושלת בשוק הפיננסי במזרח אירופה בעקבות בחינה מחודשת של האסטרטגיה שלה בשוק זה. TBIF חתמה על הסכם למכירת כל החזקותיה (84%) בבנק האוקראיני Vab Bank לקבוצת משקיעים שמיוצגת על ידי בנק ההשקעות הרוסי Troika Dialog. חברת TBIF תקבל 53 מיליון יורו עבור החזקתה בבנק אולם תזרים את מלוא הסכום במסגרת מחויבותה להזרים מקורות לבנק על פי החלטת אסיפת בעלי המניות שלו בדצמבר 2010, כך שהעסקה לא תגדיל את יתרת המזומנים שבידי TBIF. כחלק מהעסקה, תמכור TBIF את החזקותיה ב-Vab Leasing לבנק האוקראיני.

חברת אורמת טכנולוגיות (0.0% , 6.1) עשויה לגייס בשבוע הקרוב 90 מיליון דולר בהרחבת סדרה של איגרות חוב דולריות פרטיות ולא מדורגות נושאות ריבית של 7% למשקיעים מוסדיים. איגרות החוב יימכרו ככל הנראה בפרמיה, כך שהתשואה עליהן תהיה 6.75%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully