וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות במצרים: העשירים בורחים מהמדינה

נתן שבע

30.1.2011 / 22:06

תושבי קהיר מודאגים מהסלמה: "הפערים בין המעמדות הם עצומים"; חוסיין סאלם נמלט לדובאי, אך בכירים ערבים בדאבוס מעריכים: המהומות לא יתפשטו עד לנסיכויות המפרץ

חוסיין סאלם, אחד השותפים הגדולים במיזם שיתופי הגז והנפט EMG המצרית, מקורבו של הנשיא מובארק ואחד האנשים העשירים במצרים עזב את המדינה - כך דיווחו סוכנויות הידיעות. סוכנות AP מסרה הבוקר (ראשון) על פי גורם רשמי בשדה התעופה בקהיר כי 19 מטוסים פרטיים של משפחות עשירות ממצרים ואנשי עסקים ערביים עזבו אתמול את הבירה המצרית לדובאי.

חוסיין סאלם הוא איש עסקים שמחזיק את הנתח הגדול ביותר (28%) במיזם EMG ומוגדר במצרים כטייקון המחזיק גם בבתי מלון. עוד מחזיקים במיזם הגז: PTT התאילנדית (25%), קבוצת מרחב שבבעלותו הישירה של יוסי מימן וחברת אמפל (-17.12% , 795.9) הציבורית שבשליטת מרחב (20.6%), סם זל ודייוויד פישר (12%), חברת הגז המצרית (10%) ומשקיעים מוסדיים ישראליים (4.4%). אמפל צנחה היום בבורסה בתל אביב בעקבות הארועים במצרים.

באופן רשמי מסרה קבוצת מרחב כי "הגז זורם כסדרו, כלל השותפים ב-EMG נמצאים בקשר שוטף. כל עניין אחר אינו רלוונטי להזרמת הגז". במרחב סירבו להתייחס או לאשר את הדיווחים על חוסיין סאלם.

בין המפגינים נשמעים קולות המודאגים בעיקר מהפערים הגדולים בין העשירים לעניים במדינה וטוענים כי אלא צריכים להיות במרכז הדרישותשל המפגינים. קאליד בליא, אחד מהתומכים במפגינים טוען כי אסירים רבים שברחו מבתי הכלא השייכים למעמד הנמוך במדינה מנצלים את המהומות כדי להתנקם, לא רק במשטרה, אלא גם במעמד הבינוני והגבוה.

"הפערים בין המעמדות במצרים הם עצומים", אמר איברהים, תושב קהיר, "למארגני המהומות, שאירגנו את המאבק דרך האינטרנט, אין מושג מה חושבים עליהם בני המעמדות הנמוכים".

"ברחבי העולם הערבי אנשים רק רוצים שיקשיבו להם"

המהומות במצרים עלו גם על סדר היום בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, כשמרבית אנשי העסקים מהעולם הערבי שהשתתפו בכנס העריכו שמובארק לא יצליח לשמור על אחיזתו בשלטון. ואולם הם אמרו כי אינם צופים שהמהומות יתפשטו עד לנסיכויות המפרץ, משום שבהן משתמשים השליטים בהכנסות מהנפט להשקעה ביציבות חברתית ומשקיעים ברמת החיים של התושבים באמצעות סבסוד חשמל, חינוך ומזון.

עם זאת, כמה מהבכירים הערבים שנכחו בדאבוס אמרו כי קיים סימן שאלה גדול בנוגע לבחריין, הכלכלה הקטנה ביותר מבין נסיכויות המפרץ ודמוקרטיה מתפתחת. "ברחבי העולם הערבי אנשים רק רוצים שיקשיבו להם. הם פשוט לא רוצים להיות יותר נתינים", אמר עבדאללה-ג'הני ח'אלד, יו"ר בויז'ן 3, קבוצת חברות פיננסיות שממוקמת בבחריין.

ח'אלד אמר כי אם יהיה על האליטות בעולם הערבי יצטרכו לוותר על חלק מההטבות כדי לסייע לשאר האוכלוסייה, הוא מוכן לוותר. "ללא מעמד בינוני אמיתי, החברה הערבית תסבול מבעיות בדרך זו או אחרת", אמר.

ואולם אסור למפגינים לחשוב שכל המהפכות יובילו למשטרים דמוקרטיים וליציבות כלכלית, אמר מוסטפא כאמל נבלי, נגיד הבנק המרכזי של תוניסיה, שנשיאה הודח בשבוע שעבר. "משרות לא יווצרו כתוצאה מדמוקרטיה בלבד", אמר. "זה תהליך הדרגתי".

"מה שמצרים צריכה עכשיו זה יציבות"

המיליארדר המצרי נאג'יב סאוויריס, יו"ר אורסקום טלקום הולדינג, אמר היום כי מינויו של עומר סולימאן לסגן הנשיא על ידי חוסני מובראק עלול שלא להיות מספק מבחינת המוני המפגינים, כך דיווחה בלומברג.

אני חושב שאין די בכך", אמר סאוויריס בראיון טלפוני לבלומברג ממצרים, "זהו צעד נכון בגלל שלעומר סולימאן מוניטין בינלאומי מצוין. הוא מגיע מתוך המערכת אז לפחות הוא יכול להבטיח מעבר חלק לשלטון דמוקרטי יותר".

"מה שמצרים צריכה עכשיו זה יציבות ואני חושב שסולימן מייצג את היציבות הזו", הוסיף סאוויריס. "בנוסף, הבחירה של ראש הממשלה היא טובה - אבל היא לא תספיק אלא אם תהיה כוונה אמיתית להקים דמוקרטיה מאחורי המעשים".

סאוויריס אמר כי הוא צופה ששוק המניות המצרי יצנח בתקופה הקרובה. "אבל ברגע שתהיה בהירות ויציבות עם הממשלה החדשה, אני חושב שאנשים ירגישו נוח להשקיע במצרים שוב".

נגיד הבנק המרכזי של מצרים, פארוק אל אוקדה, אמר כי למדינתו מספיק עתודות מט"ח כדי להתמודד עם משקיעים שמעוניינים למשוך את כספם בחזרה. לבנק המרכזי עתודות מט"ח בשווי 36 מיליארד דולר, כך אמר הנגיד בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות בלומברג.

"רזרבות המט"ח של מצרים חזקות ולבנקים יש נזילות, למקרה שמשקיעים רוצים למשוך כספם בחזרה", אמר אל אוקדה.

"כל חשבונות הבנקים בטוחים. הנזילות ישנה. כספי הלקוחות בטוחים. הסדר קיים במערכת הפיננסית, אין לנו בעיה", כך אמר סגן נגיד הבנק המרכזי הישאם ראמז לרויטרס. לדבריו, הבנק לא התערב בשוק המט"ח במהלך השבוע האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully