וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונית קן: לא נעשה בחוק ההגבלים שימוש

צבי זרחיה

31.1.2011 / 10:20

לדברי הממונה על ההגבלים העסקיים בוועדת הכלכלה, החקיקה הנוכחית מאפשרת טיפול ראוי בקבוצות הריכוז, אולם לא נעשה בה שימוש מספיק. בוועדה דנים בהחרגת הבנקים וחברות הביטוח מהחקיקה

בחוק ההגבלים העסקיים קיימת היכולת לטפל בקבוצות ריכוז אבל לא נעשה שימוש בכלי הזה - כך אמרה הבוקר הממונה על ההגבלים, רונית קן, בוועדת הכלכלה של הכנסת.

הוועדה דנה בהצעת חוק פרטית בעניין שהוגשה על ידי ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ובהצעת חוק ממשלתית להגבלתן של קבוצות ריכוז. ואולם, השוני המהותי בין שתי הצעות החוק הוא בכך שהצעת החוק הממשלתית מחריגה את הבנקים וחברות הביטוח ומאפשרת למפקח על הבנקים בבנק ישראל ולמפקח על הביטוח במשרד האוצר להטיל וטו על פעילות של הממונה על ההגבלים למניעת תחרות.

קן הוסיפה כי החוק המוצע נועד להתמודד עם כשל תחרותי המכונה כשל שוק שנגרם מפעילותן של קבוצות ריכוז. המאפיינים היחודיים של המשק הישראלי מייצרים תנאים שונים התומכים בהיווצרותם של קבוצות ריכוז. קבוצות ריכוז נוצרות בשוק שבו פועלים מספר מצומצם של מתחרים וקיימים חסמי כניסה למתחרים חדשים וחסמי מעבר לצרכנים. כך ניתן לפגוע בתחרות להעלות את המחירים ולפגוע באיכות. כתוצאה מכשל השוק שנוצר בקבוצות הריכוז, נפגעים הצרכנים והמשק בכללותו עקב הקצאה לא יעילה של משאבים והגדלת עושרם של מעטים על חשבון הציבור הרחב.

לפי התיקון המוצע, הממונה יוכל להכריז על קבוצת ריכוז שהיא קבוצה מצומצמת של אנשים או חברות המחזיקה יותר ממחצית מהשוק, וקיימת בין החברים בקבוצה הזו תחרות מועטה או תנאים לתחרות מועטה. החוק מאפשר לממונה על ההגבלים להכריז על חברי קבוצת הריכוז ולתת להם הוראות שמתקנות את הפגיעה התחרותית הנובעת מהמבנה של השוק. למי שהוכרז כקבוצת ריכוז, יש זכות ערר לבית הדין להגבלים עסקיים. הצעת החוק מחייבת את הממונה להיוועץ עם המפקחים של שווקים שהם מפוקחים.

לדברי קן, "בשני ענפים למפקח על הבנקים ולממונה על הביטוח באוצר לעצור את תהליך ההכרזה על קבוצת ריכוז במקרים שבהם יש חשש ליציבות של אותם גורמים. קיימנו התייעצויות רבות עם בנק ישראל ועם משרד האוצר ולא נכון לומר שהצעת החוק לא מטפלת אלא מביאה לידי ביטוח את סוגיית היציבות של הגופים הללו".

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אמר כי הצעות החוק יאפשרו לרשות להגבלים לטפל בצורה ממוקדת ואפקטיבית בריכוזיות בשוק הישראלי. תופעת הריכוזיות בולטת בסלולר, גז ביתי, בנקאות והיא נובעת מחסמים בשוק הגורמים לכך שיש מיעוט מוכרים אל מול ריבוי קונים. לדבריו, השבר גורם לאספקת מוצר נחות במחיר יקר. הצעות החוק ימנעו מצב שבו אותן חברות חומקות מתחת לרדאר של רשות ההגבלים ומצליחות ליצור סוג של קרטל. בגלל הכללים הקיימים, קשה לתקוף את הפעילות הזו בצורה אפקטיבית.

מטפלים בריכוזיות

ח"כ אמנון כהן (ש"ס) מתח בקורת על ההסכמות שהושגו על ידי הממשלה להחרגתן מהצעת החוק של חברות הביטוח והבנקים. כהן אמר כי הוא מתנגד לאחד את הדיון וההצבעות בהצעות החוק. כהן הוסיף כי הריכוזיות היא בבנקים הגדולים ובין חברות הביטוח הגדולות, ותיאום המחירים נעשה בין הגופים הללו. "לא נוכל להחריג את אלה שבהן אנו רוצים לטפל. מטרת המחוקק היתה לטפל בריכוזיות של הבנקים", הדגיש כהן.

עוד אמר כהן כי "המפקח על הבנקים דואג ליציבות של הבנקים ואני כמחוקק צריך לדאוג לצרכן ולהכריז על גופים מסויימים שמתאמים מחירים כקבוצות ריכוז. עלינו לדאוג לקידום האינטרס הציבורי ולהגברת התחרות והאלמנטים הללו לא באים לידי ביטוי בהצעת החוק הממשלתית". כהן הוסיף כי "השוק נשלט על ידי מספר גופים כלכליים שאחד מכתיב את הקצב ויש כשל מפורש של חסמי כניסה גבוהים".

לפי הצעת החוק הממשלתית, הרשות להגבלים עסקיים תוכל להכריז כי בני אדם מעטים המחזיקים ביותר מ-50% מהשוק בענף מסוים הם קבוצת ריכוז ולנקוט בהתאם צעדים שיגבירו את התחרות בתחום.

הצעת החוק הממשלתית קובעת שהממונה על ההגבלים תוכל להפעיל סמכותה כדי למנוע פגיעה בתחרות במשק, ובמקרה כזה היא לא זקוקה להסכמתם של הרגולטורים במשק כמו המפקח על הביטוח באוצר או הממונה על שוק ההון באוצר. אולם, במקרה כזה היא תדרש לקיים התייעצות עימם.

ואולם, במקרה שהממונה תרצה לקדם תחרות במשק, היא תידרש להסכמתם של הרגולטורים לצורך כך. לפי סיכום שהושג עם שר האוצר יובל שטייניץ, במקרה שהממונה על שוק ההון והביטוח יגיע למסקנה שהפעלת סמכויות על ידי הממונה על ההגבלים לצורך קידום התחרות במשק עלולה להביא להתמוטטות של חברת ביטוח למשל, אזי יעביר את עמדתו לממונה וזו תצטרך לשקול אותה. הסדר דומה הושג עם המפקח על הבנקים הקודם, רוני חזקיהו.

בדיון בוועדת הכלכלה משתתפים נציגיהם של 5 משרדי לובינג המייצגים את הבנקים, חברות הביטוח, חברות הגז, חברות הסלולר וקופות גמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully