וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים במצרים סגורים מחשש למשיכת מזומנים המונית

31.1.2011 / 11:45

המצב במצרים גורם לכלכלני המדינה לחשוש מנהירה המונית לבנקים. עקב כך, הנפקות אג"ח של ממשלת מצרים נדחו והבנקים נסגרו. גם תחזית האשראי למדינה ירדה לרמה שלילית

תכניתה של מצרים לגייס 4 מיליארד לירות מצריות (683 מיליון דולר) השבוע בהנפקות אג"ח ממשלתיות נפגעה בעקבות המהומת שפרצו בשבוע שעבר ואילצו את המדינה לסגור את הבורסה ואת הבנקים.

ב-27 בינואר הנפיקה ממשלת מצרים אג"ח לחצי שנה בשווי 2.5 מיליארד לירות מצריות, והריבית עליהן עלתה ב-0.4% לעומת ההנפקה הקודמת, והגיעה לשיעור של 10.6%, שיא של שנה לפי נתוני בלומברג. שתי הנפקות אג"ח בהיקף כולל של 4 מיליארד לירות שהיו מתוכננות לאתמול (א') נדחו. התשואה על אג"ח ממשלתיות שמועד פרעונן אפריל 2020 עלתה ב-0.27% ביום חמישי שעבר, לשיא של 6.6%. ביקוש מופחת לאג"ח מצריות עלול לפגוע ביכולת הממשל לעמוד ביעד שהציב לעצמו לצמצם את הגירעון במאזן התקציבי ל-3% מהתמ"ג עד 2015. הגירעון התרחב ל-8.1% בשנת הכספים שהסתיימה ביוני, לעומת 6.9% בשנה שקדמה לה.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה היום את דירוג האשראי של מצרים ל- Ba2 מ-Ba1, ושינתה את תחזית דירוג האשראי למדינה מיציבה לשלילית.סוכנות דירוג האשראי פיץ' רייטינגס הורידה את תחזית דירוג האשראי שלה לאג"ח של מצרים מ"יציבה" ל"שלילית", מה שמעיד על סיכוי להורדת דירוג בשבועות הקרובים. דירוג האשראי הנוכחי של מצרים עומד על BB+.

הבנקים במצרים צפויים להמשיך להיות סגורים היום, זה היום השני ברציפות. הבנק המרכזי יעריך את המצב הבטחוני מדי יום בטרם יחליט האם לפתוח את הפעילות במגזר, לדברי סגן נגיד הבנק המרכזי, הישאם ראמז. טנקים מאבטחים בנייני ממשל ובנקים בקהיר, מתוך חשש לבזיזתם, לפי שידורי הטלוויזיה הממשלתית במצרים.

"כל הנפקת אג"ח במצב הנוכחי צפויה להיות כישלון", אמר אחמד אל אנאני, ראש מחלקת האג"ח במזרח התיכון בבנק ההשקעות אקזוטיקס. "הבנק המרכזי אינו זקוק למימון שיעלה ביוקר. גם הבנקים יעדיפו להחזיק במזומניהם ולהיוותר נזילים", הסביר. להערכתו, לבנק המרכזי מספיק יתרות מט"ח על מנת לכסות את צרכי המימון של הממשל בטווח של חודש עד שלושה חודשים.

"אנשים ינהרו למשוך כספים"

הבנקים במצרים עשויים להסתכן במשיכת כספים המונית מצד לקוחות כאשר יחזרו לפעול, וזהו אחד החששות העיקריים בפתיחת הבנקים, להערכת אנליסטים.

מוחמד ברכאת, יו"ר בנק מצר הממשלתי וראש איגוד הבנקאות המצרי, אמר בראיון לבלומברג כי הבנקים המצריים מאוד נזילים, עם יחס הלוואות לפקדונות של 53%. למרות זאת, "כאשר הבנקים ייפתחו, אנשים ינהרו למשוך כספים", לדברי מוחמד יסין, סמנכ"ל השקעות ראשי בחברת ההשקעות CAPM מאבו דאבי. ואף שזו סיבה להמשיך לסגור את הבנקים, "החיים לא יחזרו למסלולם" לדבריו בתנאים אלו, "כיוון שאנשים צריכים גישה לכסף על מנת לרכוש מזון ומצרכים יום-יומיים".

מוד'יס מורידה

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה היום את דירוג האשראי של מצרים ל-Ba2 מ-Ba1, ושינתה את תחזית דירוג האשראי למדינה מיציבה לשלילית. הורדת תחזית הדירוג מרמזת על כך שצפויות הורדות נוספות בעתיד הקרוב.

"הורדת הדירוג נבעה מהעליה המשמעותית ברמת הסיכונים הפוליטיים והחשש מכך שמדיניות התגובה תחמיר את מצב החוב הציבורי של מצרים, שהוא כבר כיום חלש", אמרה הסוכנות.

מהומות אלימות נגד שלטונות של נשיא מצרים חוסני מובארק זעזעו את המדינה בשבוע האחרון. יותר מ-100 אנשים נהרגו בהפגנות הענק, אשר נכנסות היום ליומן השביעי, ומנהיגי האופוזיציה במצרים הבהירו כי ההפגנות לא יפסקו בטרם ירד מובארק משלטונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully