וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: "התפשטות המשבר למדינות המפרץ ישלח את הנפט לעליות חדות"

ערן אזרן

31.1.2011 / 16:25

"הסכנה העיקרית כתוצאה מהאירועים במצרים - תעלת סואץ; היא אסטרטגית לכלכלה העולמית"



"הסכנה העיקרית לכלכלה העולמית כתוצאה מהאירועים במצרים היא תעלת סואץ. זהו נתיב תחבורה משמעותי בין אסיה לאירופה. 10% מכלל הספינות בעולם עוברות בה בשנה ו-2 מיליון חביות נפט מידי יום. אם מחיר המעבר בתעלה יעלה בשל כנופיות שישתלטו או בשל אירוע חבלני כלשהו - יהיו לכך השפעות משמעותיות על העולם", כך עולה מדבריהם של כלכלי כלל פיננסים בהתייחסם לאירועים האחרונים במזה"ת.



"השאלה העיקרית היא האם האירועים במצרים מהותיים לכלכלה העולמית", שאל כלכלן המקרו של כלל פיננסים אמיר כהנוביץ', בשיחת ועידה שנערכה ליועצי הבנקים, והשיב. "כלכלת מצרים אמנם לא כל כך גדולה ומשפיעה, אך יש חברות ומגזרים שחשופים אליה ביניהם - בנקים באירופה, חברות תעופה ותיירות וכן - שוק האנרגיה וחומרי גלם. לכלכלה המצרית תוצר של 217 מיליארד דולר וחובות של 177 מיליארד דולר, אך לשם השוואה, חובותיה של יוון הן יותר מ-400 מיליארד דולר", הסביר.



"במדינות הערביות המשמעותיות יותר לכללה העולמית - כמו ערב הסעודית וכווית - רמת החיים שם גבוהה יותר והחשש למהפכה או לאי יציבות נמוך יותר. כרגע מדברים שהמהומות יכולות להתפשט למדינות פחות קריטיות כמו ירדן ותימן. לכן – יותר משהעולם מוטרד מההשפעה של האירועים במצרים – הוא מוטרד בעיקר מאי הוודאות ששוררת באזור. קיים חשש באם גורם קיצוני יעלה לשלטון, הוא עלול לבצע אקט פופולארי כלשהו שבו יצא כנגד ישראל או נגד המערב", הסביר כהנוביץ'.



סקטור הסחורות - המרוויח העיקרי



"מגזר הסחורות, הכולל את הנפט, הזהב והסחורות החקלאיות, מרכז עניין כתוצאה מהמהומות", ציין אורי בירמן, מנהל דסק גלובלי בשיחה. "ראינו עלייה של 4.3% ביום שישי במחיר הנפט בנוסף לזו של הבוקר. עליית המחירים נובעת מגידול מפלס החששות ולא מהיקף ההיצע. התפשטות המשבר למדניות המפרץ ישלח את הנפט לעליות חדות, אך כרגע מרבית ההערכות הן שהמשבר לא יתפשט למדינות הללו, שכן המשטרים שם אינם זוכים לדימוי שלילי כמו זה של מובארק".



למרות זאת, בירמן מציין שמדינות שונות במזה"ת ירצו להימנע ממהומות עקב גידול במחירי המזון ולכן הן יחלו לאגור סחורות. אגירה זו לדבריו, יחד עם מהלכי המקרו האחרונים בעולם יכולים להביא למשך מגמת העליות ולהשפעה ארוכת טווח של מחיריהן.



"רכישה של סחורות חקלאיות על ידי מדינות ערביות יכולה להוות תמיכה לשוק, שתשולב במהלכים האחרונים בשווקים העולמיים" הסביר בירמן. "הגורמים שתרמו לעליות הסחורות – כמו ההרחבה הכמותית, התשואות הנמוכות באג"חים והמשך הצמיחה בשווקים המתעוררים – רלוונטיים עדיין. לכן האחזקה בסחורות היא לטווח רחוק, וצריכה להיעשות בפיזור ולא להתמקד בתת סקטור אחד שהיה פופולרי בשנה מסוימת", הוסיף.



"המימוש היה באוויר"



בכלל פיננסים סבורים כי הירידות החדות שראינו אתמול לא צריכות להפתיע, שכן המימוש היה באוויר, כפי שטען מנהל ההשקעות הראשי, קובי פלר. "שוק המניות ושוק האג"ח עבר מהלך של עליות משמעותיות בחודשים האחרונים. המימוש לא צריך להפתיע אף אחד". לדבריו, שווקים לא אוהבים מצב של אי וודאות, וככל שהוא מתקרב מבחינה גיאוגראפית – כך הוא גורם לחשש המשקיעים.



עם זאת פלר סבור שהשווקים חוזרים כרגע לרגיעה, ויש לכך סימנים מעידים שונים: "ראשית, מניות שמזוהות עם הזרים כמו הבנקים, מניית טבע או הכימיקלים נסחרים היום ביציבות. שנית, החוזים בארה"ב, שעברו כבר מימוש ביום שישי, מורים על פתיחה חיובית בוול סטריט. שלישית, החוזים לביטוח מפני חדלות פירעון על אג"ח של ממשלת ישראל (cds), שזינקו ביום שישי, יורדים היום. ולבסוף, גם ההנפקות שנסגרו קרוב לשערי הבסיס מלמדות על רגיעה", ציין.



פלר מדגיש שהירידות האחרונות אינן צריכות לשנות את האסטרטגיה של המשקיעים, וגם אם מפלס החשש עלה - אין צורך לצמצם היקף המניות בתיק ההשקעות. "ירידה של 3% לא צריכה לשנות את מדיניות ההשקעה. אם בעתיד יהיו ירידות גבוהות יותר - אולי נמליץ על הקטנת החלק המנייתי בתיק, אך כרגע אנו עדיין צופים כי נסיים את השנה עם עלייה במדדים".



עם זאת, פלר מזהיר מפני אינפלציה גבוהה ברבעונים השני והשלישי. "את הרבעון הראשון אנו אמורים לסיים עם אינפלציה נמוכה, אך כלל שנתקרב לרבעונים האחרונים האינפלציה תגדל. החשש בעולם זו האינפלציה, וכך גם בשיראל. אינפלציה שבין 2.5%-3.5% ברבעון השלישי זו אינפלציה חזקה שיכולה לעצור את שוק האג"ח והמניות", הסביר פלר.



בעקבות כך פלר ממליץ להגדיל את משקל המזומנים בתיק ההשקעות ומציע לאגור איגרות חוב צמודות במטרה להרוויח מעליית המדד. "יש להעדיף כרגע איגרות חוב קונצרניות צמודות ובעלות מח"מ (משך חיים ממוצע) קצר. המשקיע יוכל ליהנות כך מהאינפלציה הגבוהה", הסביר.



"אחרי מהלך ארוך של עליות יש להיות יותר זהירים – גם במניות וגם באג"ח. כשהמצב יתבהר נראה תיקון חזרה בשווקים. זהו מימוש צנוע בשוק", סיכם פלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully