וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטת אילה פרוקצ'יה תפרוש בעוד שלושה חודשים - ובית המשפט העליון יישאר בהרכב חסר

מאת הילה רז

1.2.2011 / 7:02

בלעדי הוועדה למינוי שופטים תתכנס החודש, אך תדון רק במינויים לערכאות נמוכות



>> שופטת בית המשפט העליון, אילה פרוקצ'יה, צפויה לפרוש בעוד שלושה חודשים מכס השיפוט, אך מסתמן כי הוועדה למינוי שופטים לא תמנה בזמן הקרוב שופט עליון שיחליפה בתפקיד.

במאי השנה צפויה השופטת פרוקצ'יה, המכהנת בבית המשפט העליון זה כעשור, לפרוש לפנסיה. בנוסף עתיד שופט העליון, אדמונד לוי, לפרוש מכהונתו באוקטובר.



ב-11 בפברואר עתידה להתכנס הוועדה למינוי שופטים, אך מינוי שופטי בית המשפט העליון לא נמצא על סדר יומה. תשעת חברי הוועדה צפויים לדון במינוי מספר מצומצם של שופטים לערכאות הנמוכות, ובהן שופטים לבתי משפט שלום, תעבורה ומשפחה. ל-themarker נודע כי הישיבה הבאה שקבועה בוועדה למינוי שופטים תהיה ביוני, ועדיין לא נקבעו מועדה המדויק והמינויים שיידונו.



גורם שמעורה בנעשה בוועדה לבחירת שופטים ציין כי עד עתה לא הונחו בפני חברי הוועדה שמות של מועמדים לכהונה בבית המשפט העליון. לדבריו, צפוי כי המינויים של שני שופטי העליון הבאים, שיחליפו את פרוקצ'יה ולוי, יידונו יחדיו, על מנת לאפשר לחברי הוועדה טווח רחב יותר של משא ומתן בנוגע למועמדים.



ככל הידוע, חברי הוועדה עדיין לא החלו בבדיקת מועמדים פוטנציאליים, וטרם גיבשו עמדה אם יעדיפו למנות שופט עליון מהאקדמיה, מהמגזר הפרטי של עורכי הדין או מבתי המשפט המחוזיים, כפי שנעשה בסבב המינויים האחרון באוגוסט 2009. בינתיים, כפי שאמר בכיר במערכת המשפט ל-themarker, השופטת פרוקצ'יה כמעט שאינה דנה בתיקים שמתנהלים בבית המשפט, מאחר שניתנה לה שהות לסיים את כתיבת פסקי הדין שבהם דנה - כדי שתספיק לתת אותם בתוך שלושת החודשים שמוקצבים לכך לאחר הפרישה.



סבב המינויים הקודם לבית המשפט העליון התעכב במשך כשנתיים, תחילה בשל מחלוקת עזה בין נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, לבין שר המשפטים דאז, פרופ' דניאל פרידמן. לאחר מינויו של שר המשפטים הנוכחי, פרופ' יעקב נאמן, ובתום משא ומתן שארך כמה חודשים, קודמו לעליון שלושה שופטים מבתי המשפט המחוזיים. עד למינויים פעל בית המשפט העליון בהרכב שופטים חסר: 12 שופטים בלבד מתוך 15 שופטים שמכהנים כיום. חסרונם של שופטי העליון יצר עומס אדיר על השופטים שכיהנו ועיכב את ההליכים המשפטיים.



ב-28 בפברואר 2012 אמורה ביניש לפרוש, ושלושה חודשים אחריה עתיד לפרוש המשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון בשיטת הבחירות לנשיאות, השופטת מרים נאור עתידה להתמנות לנשיאת העליון לאחר פרישתה של ביניש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully