וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הדלק - איכות הסביבה היא רק תירוץ

עמנואל ויזר

1.2.2011 / 10:30

מחירי הדלק המאמירים נועדו לסייע בשמירה על איכות הסביבה?עמנואל ויזר חושב שפקידי האוצר איבדו את היכולת להבחין בין צבעו הירוק של הדולר וצבעה הירוק של הסביבה הבריאה

אחד התירוצים שניתנו לאחרונה בעניין העלאת מחירי הדלק, הינו כי ההעלאה נעשתה במטרה לסייע להגנה על הסביבה. בשמיעה ראשונה, התירוץ שובה לב. לכאורה, הוא משתלב במגמה התופסת לאחרונה תאוצה גם בארצנו והדוגלת בשימוש בכלים כלכליים במקום באמצעי אכיפה כדי להשיג מטרות סביבתיות. ברוח תפישה זו, נוצר דרוג ברמת המיסוי המוטלת על כלי רכב בהתאם לזיהום האויר שהוא גורם.

שיירות מכוניות בכניסה לירושלים במחאה על מחירי הדלק, ינואר 2011. עומר מירון
כל עוד לא מדובר בדיזל - אין הישג סביבתי/עומר מירון

תושבי הפריפריה ישלמו

בחינה מעמיקה יותר, מלמדת שאין בסיס עובדתי לתרוץ זה. ראשית, ההתייקרות לא תשפיע על מי שברשותם רכב השייך למקום העבודה או שמקבלים החזר הוצאות על בסיס קילומטרים. המדובר למעשה ברובם המוחלט של מי שעושים שימוש ברכב גם כשאין הכרח בכך, שעליהם התייקרות הדלק לא תשפיע. לעומתם, מי שנושאים במלוא עלויות כלי הרכב שברשותם, ממילא אינם מרבים בנסיעות שלא לצורך.

לעומת זאת, תגדיל ההתייקרות את ההוצאות העיסקיות ובכך תקשה על בעלי העסקים. ביישובי הפריפריה, בהם השימוש ברכב הוא פעמים רבות הכרח, יגבר הקושי הכלכלי.

יתרה מכך – ההתייקרות גם אינה משיגה שום הישג סביבתי משמעותי. זיהום האויר הפוגע בתושבי ישראל וגורם למותם של מאות אנשים בכל שנה, לא נגרם מכלי רכב המונעים בבנזין, אלא דווקא מרכבי דיזל המונעים בסולר. מכיוון שהתייקרות הדלק אינה מלווה בשיפור מערך התחבורה הציבורית, נראה שפקידי האוצר איבדו את היכולת להבחין בין צבעו הירוק של הדולר וצבעה הירוק של הסביבה הבריאה.


*עו"ד עמנואל ויזר הוא יו"ר ועדת איכות הסביבה של לשכת עורכי הדין בישראל ומזכיר האגודה הישראלית לאקולוגיה וסביבה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully