וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל סונול: "חלה ירידה של 5% בתדלוק בינואר"

דניאל שמיל

2.2.2011 / 8:50

חרם הצרכנים נגד תחנות הדלק קורם עור וגידים מזה חודש? לפי מנכ"ל סונול, מתחילת השנה חלה ירידה בתדלוקים בתחנות. מנכ"ל טן: "בכל תחנה אנחנו פוגשים במחאה של המתדלקים"

אתמול היה היום הראשון להתייקרות הדלק לשיא של 7.26 שקלים לליטר 95 אוקטן.בחלק מתחנות הדלק ניכרה אתמול האטה בתנועת המתדלקים זאת בעקבות החרם שהכריזו פעילים למען הורדת מחירי הדלק ובשל העובדה שרבים הקדימו לתדלק לפני עליית המחירים.

"ביומיים האחרונים ראינו עלייה חזקה במכירות הדלק, לפני עליית מחיר הדלק. היום יש ירידה, אבל אני לא יודע אם זה חרם או שכולם תידלקו לפני כמה ימים" - כך אמר אתמול מנכ"ל חברת הדלק טן, דני בן-נר. "בכל תחנה אנחנו פוגשים במחאה של המתדלקים", הוסיף בן-נר. "הטענות מופנות דרכנו למשרד האוצר ולראש הממשלה, והם ממורמרים על עליית המחירים".

מטה המאבק נגד עליית מחירי הדלק הכריז בתחילת השבוע אתמול על חרם צרכנים נגד תחנות הדלק, אבל ראשי המטה מבטיחים התגברות של פעולות המחאה בשבוע הבא. זאב גראואר, ראש מטה המאבק, אמר כי ראשי המטה יתכנסו היום כדי להכין תוכנית להמשך הפעולות". לדבריו, "לצוות המוביל הצטרפו עורכי דין, כלכלן ויועץ פיננסי, שיעזרו לנו לגבש תוכנית להורדת הבלו (המס על הדלק, ד"ש). אנחנו מבקשים להוריד את הבלו בצורה סבירה, לפחות ב-10%-15%. חרם צרכנים הוא אקט סמלי, עוד סימן לזה שאנחנו רק בתחילת המאבק".

צעדי המחאה הבאים עדיין לא מתוכננים, אולם גראואר אומר כי "אין לי דלק לעלות שוב לירושלים. במטה שלנו מתכננים החרפה של המאבק בשבוע הבא. אם בשבוע הבא מזג האוויר לא יהיה סוער, נדאג שהסערה תגיע מכיוון אחר".

ניר גלילי, מנכ"ל סונול, סיפר אתמול שהירידה בביקוש לדלק כבר ניכרת: "ברוב התחנות אין שינויים דרמטיים, אבל בינואר ראינו ירידה של כ-5% בתדלוק לעומת ינואר 2010. בניגוד למה שאפשר לחשוב, חברות הדלק לא מרוויחות מעליית המחיר, להיפך. מחיר החבית והמס עולים, אבל דמי השיווק נשארים דומים, למרות ההתייקרות בהפצה. זה גם אינטרס שלנו שמחיר הדלק ירד". עם זאת, לדבריו, עוד לא הוחלט על פעולה להורדת מחירי הדלק.

"בעיה מובנית"

בן-נר מצטרך לדברים: "ככל שמחיר הדלק עולה, כך אני מרוויח פחות. העלויות שלנו גדלות - עמלת האשראי גדלה ב-10% רק השנה, ואני נשחק ברווח, מכיוון שדמי השיווק קבועים. בוועדת הכלכלה נשמעים קולות להורדת מרווח השיווק, אבל זה מצחיק, רוב מחיר הדלק הוא מסים. תסתכל על הדו"חות הכספיים של חברות הדלק, ותגלה שיש כאן בעיה מובנית".

בכמה חברות היי-טק ביקשו השבוע מהנהגים להקדים ולתדלק לפני עליית המחירים, ובצה"ל הפיצו מכתב עם עצות שימושיות לחיסכון בדלק. בין העצות: נהיגה במהירות מתונה, ויתור על נסיעות מיותרות, דימום המנוע בהמתנה וגם ניקוי המכונית - כדי להגביר את היעילות האירודינמית.

באחרונה התחילו להנהיג בצה"ל מכסות דלק לכל קצין ולכל יחידה, וחריגה ממכסות אלה משולמת מכיסו הפרטי של הנהג. עם זאת, ההקצבה היא בליטרים של דלק ולא בשקלים, ולכן העלייה האחרונה במחיר לא משנה אותן.

בציי הרכב של חברות ההיי-טק עדיין לא הגיבו לעליות המחירים האחרונות, אך גם שם חושבים על הצעדים הבאים. נועם קום, מנהל צי הרכב של חברת מטריקס, אמר: "לא חיכינו לעליית הדלק האחרונה כדי לגבש מדיניות לחיסכון בדלק. המגמה של עליית המחירים התחילה לפני שנתיים, ואנחנו התחלנו לשנות את התנאים. כיום אין נסיעה ללא הגבלה. יש מכסות קילומטרים ויש מודעות בקרב העובדים לחיסכון בדלק. אנחנו בוחנים דרכים נוספות - שיווקנו מכוניות חסכוניות וקטנות לעובדים, ואנחנו בוחנים הכנסה של דגמים נוספים לצי".

האם עליית מחיר הדלק השאירה נהגים בליסינג, למרות העלייה של שווי השימוש?

"ברכב חברה יש יתרון של ודאות. יש מכסה של דלק, והשינויים במחיר לא משפיעים עליך. יש מסגרת, ולכן אנשים חושבים פעמיים אם לעזוב את הליסינג".

עוד אמר קום כי "יש כיום מודעות לחיסכון בדלק בחברות ובפורום ארגוני התחבורה - אנחנו מחליפים עצות ורעיונות להגברת החיסכון. אנחנו מדריכים את הנהגים לנסיעה חסכונית, מגבשים מדיניות להמשך ושוקלים להצטרף למחאת הדלק. אם מסתכלים על המצב הפוליטי בעולם הערבי ועל שער הדולר, נראה שגם בחודש הבא מחיר הדלק יקפוץ, וזה כבר נהפך לבלתי אפשרי עבורנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully