וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים משלמים עד 527% יותר מהמותר עפ"י משרד החינוך

ליאור דטל

2.2.2011 / 11:45

על פי דו"ח של הכנסת, התשלומים שההורים מתבקשים לשלם לבתי הספר חורגים בעד 527% מהסכום המותר ע"י משרד החינוך. המשרד מפרסם הנחיות אך לא פועל לאכפיתן

בתי הספר בישראל דורשים מההורים תשלומי רשות עבור רכישת שירותים שחורגים בחלק מהמקרים במאות אחוזים מהסכומים המרבים שמותרים לגבייה - כך עולה מנתוני משרד החינוך שמתפרסמים בדו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שנערך לקראת דיון בנושא של ועדת החינוך.

כך, בעוד שבשנת הלימודים הקודמת (תש"ע) חוזר מנכ"ל של משרד החינוך קבע רף גבייה של 310 שקל עבור סעיף גבייה של רכישת שירותים מרצון - אותם מציעים בתי הספר לרכוש במרוכז כדי לחסוך בהוצאות, בפועל בתי הספר שנבדקו במדגם של משרד החינוך דרשו דרישה ממוצעת של 1,335 שקל מההורים - חריגה של 330%. יש לציין כי התשלום מוגדר כרשות.

החריגות הגבוהות ביותר מתרחשות בשלבי התיכון בכיתות י-י"א, אז נדרשים ההורים לשלם סכום גבוה בכ-527% בממוצע מהסכום המרבי שנקבע כל ידי משרד החינוך עבור רכישת שירותים מרצון, וגם מתבקשים לשלם סכום גבוה ב-28% עבור שעות העשרה נוספות, ושיעור דומה בסך כל תשלומי החובה והרשות.

בנוסף, בעוד שהסכום המרבי שמותר לבתי הספר התיכוניים לגבות עבור מסיבת סיום היה בתש"ע 53 שקלים, הדרישה הממוצעת של בתי הספר עמדה על 132 שקל - חריגה של 151%. כך גם לגבי שאר התשלומים ובהם חריגה של 5% בדרישות לתשלום עבור שעות לימוד נוספות שנלמדות מחוץ לשעות הלימודים הקבועות, חריגה של 8% וחריגה של 21% בדרישה הכספית עבור טיולים במסגרת בית הספר.

יותר מחצי מבתי הספר שנבדקו - חרגו

מנתוני הבדיקה המדגמית שערך המשרד עלה כי 51% מבתי הספר שנבדקו חרגו מעבר למותר בדרישה לתשלום מההורים. למרות השיעור הגבוה, מדובר בהמשך של ירידה במספר בתי הספר החורגים לעומת המצב לפני כמה שנים, אז שיעור בתי הספר החורגים היה גבוה בהרבה (80% בתשס"ה, 67.7% בתשס"ז ו-53.8% בתשס"ט).

לפי הדו"ח של מרכז המידע והמחקר, למרות שמשרד החינוך מפרסם הנחיות בנוגע לתשלומים עבור רכישת שירותים מרצון וכן לגבי תשלומים לשעות לימוד לתגבור והעשרה (תל"ן), הוא אינו נוקט צעדים פעילים לאכפיתן ולא מנהל מעקב מרוכז אחרי בקשות התשלום ולפעמים לא מודע לקיום כל הבקשות.

השיעור הגבוה ביותר של מוסדות שחרגו בדרישות התשלום נמצא באזור ירושלים (88%), לאחר מכן במחוז הדרום (70%) ובמחוז הצפון (69%).

בבתי הספר שנבדקו בכל שכבות הגילאים נדרשו ההורים לשלם בשנת הלימודים הקודמת 2,613 שקל בממוצע לשנת הלימודים. התשלום גבוה במיוחד בתיכונים, בהם נדרשו ההורים לשלם בשנה שעברה 4,623 שקל עבור חינוך ילדיהם. הדרישה הכספית הממוצעת הנמוכה ביותר היתה במחוז תל אביב ועמדה על 1,434 שקלים. במגזר היהודי בלבד דרישת התשלום הממוצעת היתה 2,672 שקל לעומת 641 שקל בממוצע במגזר הערבי.

מהבדיקה עלה גם שהדרישה לתשלומים מההורים בחינוך הממלכתי-דתי בתיכונים היתה גבוהה בהרבה מאשר התיכונים בחינוך הממלכתי. באחת הכיתות בחינוך הממלכתי-דתי נדרשו ההורים לשלם 6,341 שקל לעומת סכום ממוצע של 3,312 שקלים בתיכונים בחינוך הממלכתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully