וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: נמשכת ההתאוששות בפעילות הריאלית ובתעסוקה; סימנים ללחצים אינפלציוניים

רם עוזרי

2.2.2011 / 13:16

סיכונים גלובליים: הגירעונות הפיסקליים הגבוהים בארה"ב ואירופה ועליית מחירי הסחורות



הרבעון הרביעי של שנת 2010 אופיין בהמשך התאוששות המשק שהתחילה באמצע 2009, בצמיחה של הפעילות הריאלית, בגידול בתעסוקה ובהופעתם של סימנים ללחצים אינפלציוניים - כך עולה מדו"ח האינפלציה הרבעוני שפירסם היום בנק ישראל. בשורה התחתונה, עלה מדד המחירים לצרכן ברבעון ב-0.8%.







הסעיפים אשר תרמו לעליית המדד היו המרכיבים העונתיים -פירות וירקות והלבשה והנעלה - אשר בלעדיהם עלה המדד ב-0.2% בלבד, וכן סעיפי האנרגיה והמזון שמחיריהם עלו ב-1.4%. סעיף הדיור, המתבסס על מחירי השכירות, רשם התמתנות ביחס לרבעונים קודמים בהם הוביל את עליית המחירים. זאת לאחר שבמהלך הרבעון נקט בנק ישראל במספר צעדים רגולטורים לצינון השוק. "לנוכח העליות במחירי הדירות ובהיקפי האשראי לדיור וחרף הערכות כי אין בועה בשוק הדיור ב-2010, נקט בנק ישראל צעדים מקרו-יציבותיים שמטרתם לייקר את הריבית על המשכנתאות ובכך לצמצם את חשיפת הציבור והבנקים לסיכוני ריבית ואשראי בשוק הדיור", מסבירים בבנק.



עוד עולה מהדו"ח שהפעילות הריאלית במשק ממשיכה במגמת הצמיחה בקצב דומה לזה של הרבעון הקודם. בבנק ישראל מעריכים כי בדומה לרבעון הקודם, מה שהביא לצמיחה הוא גידול בהשקעות ובצריכה הציבורית, כאשר בצריכה הפרטית וביצוא נרשמת יציבות. עלייה בשיעור האבטלה במהלך הרבעון מוסברת על ידי הבנק בעלייה בשיעור ההשתתפות ובבנק מציינים כי מדובר ברמת אבטלה נמוכה היסטורית. קושי לגייס עובדים שעולה בסקר חברות מצביע על פי בנק ישראל על שיעורי תעסוקה קרובים לתעסוקה מלאה.



ההשפעות הגלובליות על מדד המחירים של ישראל היו ברבעון הרביעי חזקות במיוחד. הצמיחה הנמוכה יחסית במשקים המפותחים ושיעורי האבטלה הגבוהים בארה"ב ובאירופה הביאו לצפי כי החלטות על העלאת הריבית יתקבלו רק בסוף 2011. במקביל, המשיך בנק ישראל להעלות באופן הדרגתי את הריבית. בעקבות כך, הזרימו משקיעים הון זר לישראל, שהתמקד ברכישת מילוות קצרי מועד והפקדות בבנקים.
בניסיון להתמודד עם הלחץ על השקל, בינואר 2011 הטיל בנק ישראל על תושבי ישראל חובת דיווח על פעילותם בנגזרי מטבע חוץ, ועל תושבי חוץ חובת דיווח על פעילותם בנגזרי מטבע חוץ ובמק"ם. כמו כן, הטיל בנק ישראל על התאגידים הבנקאיים חובת נזילות בגין עסקות בנגזרי מטבע חוץ מול תושבי חוץ.



על פי בנק ישראל, הסיכונים העיקריים העומדים בפני המשק הישראלי בזירה הגלובלית הם אי-הוודאות לגבי הצמיחה, ובמיוחד אי-וודאות ביחס להתמודדותן של חלק ממדינות אירופה וארה"ב עם גירעונות פיסקליים גבוהים. לכך יכולה להיות השפעה על הביקושים ליצוא הישראלי. כמו כן, מגמת עלייתם של המחירים המסתמנת בשוקי הסחורות בעולם, שעלולה להביא לעליית האינפלציה בעולם כולו, גם בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully