וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 שקל לשעה יצילו את ענף הבנייה?

צבי זרחיה

2.2.2011 / 15:45

לדברי יו"ר ועדת הכלכלה שאמה הכהן, נטל הדיור לא ייפתר ללא ידיים עובדות. לשם כך, קורא שאמה להעלות את שכר המינימום בענף הבנייה ל-50 שקל לשעה

"יש להרחיב את מספר העובדים המקצועיים הזרים, לצד הכשרת ישראלים, ולקבוע שכר מינימום של 50 שקל לשעה בענף הבנייה", כך הציע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) בדיון שקיימה הוועדה על מצוקת כוח האדם בענף הבנייה.

לדבריו, הרחבת היצע הקרקעות לא תתרום כלום ללא ידיים עובדות - אנשים לא יגורו באוהל על הקרקע שתינתן להם. הנושא בוער בציבור שכורע תחת נטל מחירי הדיור הוועדה תמשיך לעסוק בנושא בחינת הגדלת מספר העובדים הזרים בענף לצד צעדים משלימים של שיווק קרקעות.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הזהיר מפני התפוצצות ומחאה חברתית בדומה למה שקרה בטוניס, מצרים וירדן. הוא קרא "אל תקנו את השקט בחברה הישראלית. אנו צפויים לפיצוץ כמו במצרים. אף חייל משוחרר לא יכול להגיע לדירה שעולה 1.5-2 מיליון שקל".

המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, הציג בפני הוועדה ניתוח כלכלי של ענף הבנייה, שבוחן את יעילותו הכלכלית. לפי נתוני בנק ישראל, השכר בענף ירד באופן קבוע משנת 67' - אז היה גבוה ב-5% מהשכר הממוצע במשק - ועד לשנים האחרונות בהן הוא עומד על כ-80% מהשכר הממוצע. במקביל ירדה התפוקה שהיתה ב-67' כמו בכל המגזר העסקי עד ל-60% מהתפוקה במגזר. "הנתון הזה צריך להדאיג אותנו כי הוא מראה קשר ברור בין השכר לתפוקה", הסביר פרופ' אקשטיין.

רק 4% בענף - עובדים זרים

לטענת אקשטיין, "בענף הבנייה אין מחסור של עובדים, שכן בעוד שמחירי הדיור עלו ועלה גם הביקוש לעובדים שכרם של העובדים בענף לא עלה באופן דרמטי. לדבריו, אם היה מחסור בעובדים - שכרם היה עולה. עוד הסביר אקשטיין כי ב-2010 נוספו למשק 110 אלף עובדים וכשלישי מתוכם, כ-35 אלף ישראלים, נוספו בענף הבנייה. הוא הסביר כי לענף היתה תרומה חשובה בהתמודדות עם המשבר הכלכלי.

"במשק יש מחסור בדירות שנוצר בעשור האחרון, מאחר וכמות הדירות שנבנו היתה נמוכה מהגידול באוכלוסיה. ההפרש שנוצר עומד רק על 60 אלף דירות ושחרור קרקעות לבניית 40 אלף דירות בשנה יביא לצמצום הפער", הוסיף אקשטיין. באשר לזמן הבנייה, פרופ' אקשטיין אמר כי הוא נשאר קבוע ועומד על כשנתיים.

פרופ' אקשטיין אף הסביר כי עלייה של 20% בשכר העובדים בענף תוביל לעלייה של 3.5% בלבד במחיר הדירה, לכן בבנק ישראל סבורים שהכנסת עובדים זרים לענף תפגע בו בטווח הארוך ותפגע במיוחד באוכלוסיות החלשות. פרופ' אביה ספיבק, שהציג בדיון את עמדת התאחדות התעשיינים, אמר כי ישראלים לא נכנסו לעבוד בעבודות הרטובות בענף. לטענתו, השכר בענף הוא דווקא גבוה והוא נובע מהמכס שמטילה הממשלה על הסינים מה שמביא את שכרם לכ-55 שקל לשעה. לטענתו חסרים בישראל 100 אלף דירות וצריך לבנות 45 אלף דירות בשנה, בעוד שמסיימים לבנות כל שנה רק כ-32 אלף דירות.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מודי כידור, הציג את נתוני ההתאחדות ואמר כי 87% מהמועסקים בענף (שהם כ-170 אלף עובדים) הם ישראלים, 9% הם פלסטינים ורק 4% הם עובדים זרים. בעוד שבשנות ה-90 היו בישראל 87 אלף עובדים זרים, לדבריו בתחילת פברואר עמד מספרם על 6,058 בלבד. "כדי לסגור את הפער שנוצא במחסור בדירות צריך הוספה של 20 אלף עובדים על פני 5-6 שנים", טען כידור. "את שוק הנדל"ן אפשר לצנן רק ע"י בנייה וכדי לבנות צריך עובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully