וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יהיה על העובדים והצרכנים של איקאה?

לאחר שהגג השרוף של סניף איקאה הכחיד את כל תכולת חנות הענק, נותר לתהות מה יהיה על 400 עובדי החנות, ועל הצרכנים שמחכים למוצרים שנשרפו. מומחים לדיני עבודה וחוזים מפרשנים

לאחר שכבו הלהבות שכילו את סניף איקאה הגדול בנתניה, נותר לתהות על גורלם של 400 עובדי הסניף, שנותרו לעת עתה ללא מקום עבודה ולפי יו"ר איקאה ישראל, יישארו כך למשך חצי השנה הקרובה. לדברי מומחית לדיני עבודה, עו"ד נעמי לנדאו, על העובדים להקים מיד ועד פעולה על מנת לשמור על זכויותיהם מאחר שהם עלולים לאבד את מקום עבודתם כתוצאה מסגירת הסניף.

"יש הבדל מהותי בין עובדים מאורגנים לבין לא מאורגנים", סיפרה לנדאו. "במקרה זה הם 400 עובדים לא מאורגנים, משמע שלכל אחד מהם הסכם נפרד ואין מחויבות להמשך העסקתו כתוצאה מסגירת הסניף". לדבריה, "במקרה זה יכולה החברה לפטר אותם. העובדים יקבלו מכתבי פיטורים, יפנו אל הביטוח הלאומי ויקבלו את מה שמגיע להם על פי חוק, קרי פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, יתרת ימי מחופשה וכדומה".

לנדאו הוסיפה, כי האפשרות השנייה בנוגע לגורל העובדים, היא שאיקאה תוציא חלק מהעובדים לחופשה ללא תשלום, זאת עד שהסניף ישופץ ויחזור לתפקד. "מהבחינה הזאת עומדת למעסיק הזכות לבחור את מי להוציא לחל"ת ואת מי לפטר אותו", אמרה.
"אם היה מדובר במקום עבודה מאורגן, הרי שמיד מי שממונה על העובדים היה נכנס עם ההנהלה למו"מ לצורך שינוע עובדים לסניף בראשון לצייון, חופשה על חשבון ימים צבורים, תשלום שכר מינימום עד לפתיחת הסניף מחדש ועוד אופציות - כאשר הפתרון האחרון היה פיטורים. במקרה הזה, כיוון שהם לא מאורגנים, הפיטורים שלהם הוא הפתרון הקל ביותר", אמרה.

שריפה באיקאה, ינואר 2011. אורי לנץ
גם פרטי ההזמנות נשרפו/אורי לנץ

לשמור על הקבלות

ומה בנוגע לצרכנים שהזמינו מוצרים מהסניף? אם לשפוט לפי דבריו של עו"ד רם אפרתי, מומחה למשפט אזרחי ודיני חוזים, ההודעה כי מחשבי הסניף נהרסו מעמידה את הצרכנים בבעיה קשה. לדבריו, "חלק מהצרכנים הזמינו ושילמו תמורת מוצרים שהיו במחסני החברה או הוזמנו בחו"ל וטרם הגיעו, וחלקם השתמשו בשירותי ההובלה וההרכבה שעומדים לרשות לקוחות החברה, והמוצרים טרם סופקו לביתם או למקום עסקם".

לדבריו, לפי החוק, אם גרם כוח עליון לסיכול ביצוע חוזה ואין אפשרות לקיימו, לא ישולמו על ידי המפר פיצויים ולא ייאכף החוזה. "במילים אחרות, איקאה יכולה לא לספק את המוצרים והדבר לא ייחשב להפרת חוזה מבחינתה". עם זאת, מציין אפרתי, כי החוק מאפשר לבית המשפט להורות לאיקאה לשלם לצרכן הנפגע את הכספים ששילם. בית המשפט גם יכול לקבוע כי בנוסף להחזר הכספי, תיאלץ איקאה לפצות את הצרכנים על ההוצאות השונות.

אפרתי הוסיף כי תיתכן גם הגשת תביעה ייצוגית, מאחר שסביר שהצרכנים שנפגעו סובלים מבעיות די זהות, אף שמדובר בסכומים שונים. "איקאה תהיה פטורה מהשבת כספים, רק אם יתגלה שמדובר בשריפה שפרצה מכוח עליון, בנסיבות שאיקאה לא ידעה עליהן, לא יכלה לצפותן ולא יכלה למנוע אותן, כמו למשל שריפה סביבתית, שאינה קשורה לחנות", אמר.

"נכון לעכשיו, חשוב מאוד כי כל מי שרכשו מוצרים, ישמור קבלות, חשבוניות והזמנות", הדגיש אפרתי. "ייתכן שבסיס הנתונים בחנות נפגע, ויהיה צורך להוכיח כל רכישה ועסקה. לסיום, איקאה מפעילה חנות נוספת בראשון לציון. היה וחנות זו תספק את כל המוצרים והשירותים שהוזמנו בחנות בנתניה, גם אם באיחור סביר של כמה ימים, יהיה זה מבחינתה פתרון מצוין. אם החנות בראשון לא תוכל לעמוד במטלה, תחשף איקאה לתביעות שהזכרתי קודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully