וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים במצרים נערכים להסתערות ההמונים

6.2.2011 / 9:02

לראשונה מאז תחילת המהומות חוזרים הבנקים במצרים לפעול, אך עם חששות כבדים מהסתערות האזרחים שיבקשו למשוך את פקדונותיהם ויערערו את הלירה המצרית

הבנקים במצרים ייפתחו היום, לראשונה מאז 27 בינואר, לנוכח חשש כי המפקידים יסתערו על הבנק למשוך פקדונותיהם, יערערו את הלירה המצרית ויגרמו לנפילה באג"ח של ממשלת מצרים, דיווחה בלומברג.

בורסת המניות של מצרים צפויה להיפתח השבוע עם כללים חדשים שנועדו לבלום את הנפילה הצפויה בשוק, אמר שר התקשורת של מצרים, הישאם טורק, ביום שבת. הבורסה לא פעלה בחמשת ימי המסחר האחרונים.

במאמץ להרגיע את המפגינים, חזר שר האוצר החדש סמיר רדואן ביום שבת ואמר כי הממשלה לא תקצץ בסובסידיות אפילו מחירי המזון והסחורות הגלובליים יעלו. תקציב הממשלה ישמש כ"כלי להשיג צדק חברתי", הוא אמר בקהיר.

התשואות על אג"ח של ממשלת מצרים עלולות לזנק בשליש, אמרה שהינז פודה, ראש תחום אג"ח ממשלתיות ב-BNP פאריבה מצרים. מצרים מתכננת למכור אג"ח בשווי 11 מיליארד לירות מצריות (1.9 מיליארד דולר) השבוע. ממשלת מ צרים דחתה הנפקה שהיתה מתוכננת ל-30 בינואר, לאחר שגייסה 2.5 מיליארד לירות מצרים ב-27 בינואר. התשואה הממוצעת על אג"ח ל-182 ימים קפצה ב-0.4% לשיא של שנה, 10.6%, לפי נתוני בלומברג.

התשואה על האג"ח ל-3 חודשים תהיה מעל 12.5% במכרזים הבאים, חוזה פודה. וזו שעל האג"ח לשנה עשויה לטפס ל-14%, מרמה של 10.6% עתה.

קרדי אגריקול מצפה כי הלירה המצרית תיפול ב-20% בטווח הקצר. החוזים העתידיים על הלירה לשלושה חודשים עלו לשיא לנוכח המהומות בדרישה להתפטרותו של נשיא מצרים, חוסני מובארק.

נזילות תחת סיכון

הבנק המרכזי של מצרים, המחזיק ב-36 מיליארד דולר ביתרות ומעניק ערבויות לפקדונות בבנקים המסחריים, אמר כי לבנקים יש מספיק נזילות לעמוד בכל דרישה. לפי הודעה באתר האינטרנט של הבנק המרכזי, ייפתחו היום יותר מ-200 בנקים במצרים.

לבנקים במצרים 937 מיליארד לירות מצריות (161 מיליארד דולר) בפקדונות, נכון לנובמבר 2010. מתוך סכום זה, מחזיקים משקי הבית בפקדונות של 505 מיליארד לירות, וחברות פרטיות ב-125 מיליארד לירות. לבנקים יש יחס ממוצע של הלוואות לפקדונות של 53%.

"הבנקים אכן נזילים, אבל הסתערויות (bank run) אינן תמיד רציונליות", אמרה אן ויימן, ראש תחום מחקר שווקים מתעוררים בנומורה הולדינג בלונדון. "הבנק המרכזי פעל היטב כשניסה להרגיע את המפקידים".

הגדלת התקציב של ממשלת מצרים עלולה להביא את הגירעון לרמה דו ספרתית (כלומר מעל 10% מהתמ"ג) ב-2011, לעומת 8.1% בשנת הכספים שהסתיימה ביוני 2010, אמרה סוכנות דירוג האשראי S&P בשבוע שעבר, לאחר שהורידה את תחזית דירוג האשראי של מצרים בשתי רמות מתחת לרמת השקעה סולידית. פיץ' ומודי'ס הורידו גם הן את דירוג האשראי של מצרים.

המהומות במצרים הקפיצו את התשואה על אג"ח ל-10 שנים לשיא של 7.2% ב-31 בינואר. מאז ירדה התשואה ב-0.62%, וסיימה את השבוע שעבר ב-6.59%.

רדואן אמר כי מצרים תעמוד בהתחייבויותיה וקרא למשקיעים זרים לתת אמון במצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully