וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב נסגר בעליות שערים

רם עוזרי

6.2.2011 / 17:00

יום המסחר הראשון לשבוע בבורסת ת"א ננעל במגמה חיובית על רקע חוסר הוודאות במצרים ובהובלת מגזר חיפושי הגז והנפט. מדד ת"א 25 עלה ב-1.6%, ות"א 100 התחזק ב-1.7%

המסחר בבורסה בתל אביב התנהל היום בעליות שערים בהובלת מגזר חיפושי הגז והנפט. זאת, על רקע הפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל אתמול עקב פיצוץ הצינור במצרים. מדד ת"א 25 סגר בעלייה של ב-1.6% ברמה של 1,319.4 נקודות ומדד ת"א 100 הוסיף 1.7% לערכו וסגר ברמה של 1,228.3 נקודות. מדד מניות הנדל"ן עלה ב-2.3% ומדד מניות הבנקים הוסיף לערכו 2.5%.

בעקבות האירועים במצרים

המסחר התנהל היום על רקע ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות במצרים. אתמול (ש') הופסקה הזרמת הגז ממצרים לישראל לאחר פיצוץ בתחנת מדידה בצינור המוביל גז ממצרים לסוריה וירדן, כ-20 ק"מ מצינור הגז לישראל. דובר קבוצת מרחב (0.35% , 1000.0), מבעלי הצינור, הכחיש את הידיעות לגבי פיצוץ בצינור הגז לישראל, והזרמתו צפויה להתחדש תוך שבוע.

ההערכות בשוק ההון כי המרוויחות הגדולות מההתפתחויות האחרונות במצרים תמשכנה להיות שותפויות הגז הישראליות הביאו לעליות חדות. מניות השותפות בקידוח תמר - ישראמקו (4.63% , 40.7), קבוצת דלק (4.55% , 87300.0), דלק קידוחים (3.66% , 1360.0) ואבנר (4.69% , 248.0) סיימו את יום המסחר בעליות שערים על רקע ההערכות שההתפתחויות במצרים יחישו את קצב פיתוח המאגר ויביאו לעלייה במחירי הגז העתידיים. מניות רציו (2.75% , 67.3) וגבעות (6.15% , 6.9) נהנות אף הן מהסנטימנט חיובי במגזר חיפושי הגז.

שותפויות הגז והנפט חוגגות

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, אומר כי העליות הן בסך הכל מוצדקות. "בשבוע שעבר, עם תחילת המהומות, לא ראינו שינויים קיצוניים במחירי המניות למרות החששות הספקת הגז ממצרים תשובש. היום, כשהחששות מתממשים, אין מניעה שנראה עלייה ברמות שאנו רואים", אומר יונגר.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של אי.בי.אי, אמר על המניות הישראליות כי "בטווח הארוך, אם התרחיש הקיצוני יתממש ואספקת הגז ממצרים תיפסק, זה עלול לבלום את התפתחות משק הגז - המשק יישען רק על שחקן אחד. הנהנות העיקריות מכך הן השותפויות של דלק, שייהנו מהגידול של ים תטיס, יחד עם דלק אנרגיה (6.98% , 142500.0) וקבוצת דלק, שהן ההשקעה המומלצת ביותר להערכתנו. לישראמקו, אלון גז וכל השאר זה חיובי, וכמובן קטסטרופה לאמפל (-0.27% , 749.5)".

השותפות בקידוח תמר קיבלו חיזוק נוסף לאחר שאנליסטים מבית ההשקעות ג'פריס העלו בשבוע שעבר את מחיר היעד למניית נובל אנרג’י (-0.17% , 5.96) בעקבות האירועים במצרים. "המהומות הפוליטיות במצרים שינו את זווית הראיה לגבי יציבות ייצוא הגז המצרי לישראל, ולפיכך החשיבות שבהתחלת הייצור בתמר קיבלה דחיפות גדולה יותר. לדעתנו, יש להחזיק במניית נובל אנרג'י לטווח ארוך", כתבו האנליסטים בג'פריס. ביום שישי עלתה מניית נובל ב-0.5% בוול סטריט וננעלה במחיר של 89.35 דולר.

מי שתמשיך ככל הנראה לאבד גובה היא מניית אמפל שבשליטת קבוצת מרחב של יוסי מימן. מאז תחילת האירועים במצרים איבדה מניית אמפל, המחזיקה ב-12.5% מספקית הגז המצרית EMG, כ-20% מערכה. גם איגרות החוב של החברה איבדו בימים ראשון עד שלישי כ-10%-14% מערכן. עם זאת, במחלקת המחקר של אי.בי.אי מעריכים כי החברה תוכל להחזיר את חובה גם בתרחיש הגרוע ביותר.

מפעל הייצור של דלתא גליל (3.39% , 3137.0) בקהיר חזר הבוקר לפעול באופן סדיר והמניה מזנקת בכ-3.4% עם תום המסחר. המפעל מעסיק מעל ל-2,500 עובדים במצרים ונפתח באופן חלקי כבר ביום חמישי האחרון, כאשר כ-30% מעובדיו התייצבו באותו יום. ביום שבת, ובהתאם להרגעת הרוחות הדרגתית ברחובות קהיר, הגיעו כ-75% מעובדי המפעל לעבודה במקביל לפתיחת סניפי הבנקים וחזרה לשגרה כתהליך שיקום הפעילות הכלכלית והעסקית במדינה.

ה"פייננשל טיימס" מדווח כי בעקבות האירועים האחרונים במצרים בשבוע האחרון משכו משקיעים 7 מיליארד דולר מקרנות המשקיעות בשווקים המתפתחים. זאת . על פי הטיימס, משיכת ההשקעות מתבטאת גם בשווקים מתעוררים אחרים כגון סין, ברזיל והודו. השווקים המתפתחים משכו בשנה האחרונה השקעות בגובה 95 מיליארד דולר ושימשו מוקד ההשקעה המרכזי לאחר המשבר הפיננסי.

גם בישראל נרשמו מימושים בשבוע האחרון, במיוחד בשני ימי המסחר הראשונים. מדדי ת"א 25 ות"א 100 ירדו ב-2.5% בסיכום שבועי, ובבנק לאומי הצביעו בסיכום השבוע על עלייה משמעותית במחזורי המסחר בשבוע המסחר האחרון. אלו עמדו השבוע בממוצע יומי על כ-2.9 מיליארד שקל, לעומת כ-1.7 מיליארד שקל בשבועיים הקודמים ובהשוואה לממוצע של כ-1.86 מיליארד שקל ב-2010 כולה. מימושים של זרים באו לידי ביטוי גם בהמשך התחזקות הדולר, שעלה בחודש האחרון ביותר מ-5%. מנתונים שמפרסם היום בית ההשקעות מיטב עולה כי בשלושת הימים הראשונים של פברואר הסיטו משקיעים 30 מיליון שקל מקרנות המתמחות במניות ישראליות לקרנות המתמחות בקרנות חו"ל.

ומה עוד קורה באחד העם?

מניית בזק (2.47% , 1039.0) קפצה 2.5% במחזור הגבוה בבורסה בעקבות המלצה של בנק UBS. צוות המחקר של UBSהעולמית החליט להכליל את בזק ברשימת מניות הטלקום המומלצות בעולם, בין חברות ענק כמו צ'יינה יוניקום, דויטשה טלקום, KPN, טלפוניקה ואחרות.

מניית כיל (0.83% , 6100.0) עלתה בקרוב ל-1% למרות שביום חמישי כתב ירון פרידמן, אנליסט ביחידת המחקר של בנק הפועלים, כי "להערכתי לא תהיה לכיל ברירה והיא תפרסם אזהרת רווח לרבעון הראשון". פרידמן הסביר שהאזהרה נדרשת עקב שביתת עובדי הייצור במפעלי ים המלח, החברה הבת של כימיקלים לישראל (כיל) שאחראית על ייצור האשלג והברום בקבוצה. שביתת עובדי מפעלי ים המלח החלה ב-4 בינואר, כלומר לפני חודש, והפכה בהדרגה מעיצומים לשביתה מלאה, כולל בייצור ומשלוח האשלג.

חברת קמור (1.28% , 833.3), בשליטת דני ברנר, הודיעה על סגירת העסקה למכירת ארבעה נכסי נדל"ן בפרנקפורט שבגרמניה. החברה מחזיקה ב-50% מהנכסים שנמכרו תמורת 116 מיליון יורו, כך שחלק החברה במכירה הוא 58 מיליון יורו. תחת תנאים מסויימים תתווסף למחיר העסקה תמורה נוספת של 6 מיליון יורו שגם ממנה תהיה זכאית קמור למחצית.

חברת פרוטאולוג'יקס, העוסקת בפיתוח תרופות, הודיעה היום כי חברת התרופות הבינלאומית GlaxoSmithKline LLC והחברה בחרו מטרה חמישית במסגרת השת"פ בין שתי החברות. זאת בעקבות מחקר שהתבצע במשותף במעבדות של שתי החברות ולאחר שצוותי המחקר הגיעו למסקנה שלמטרה שנבחרה ישנו פוטנציאל לפיתוח של מולקולות בעלות פעילות תרפויטית במספר סוגי סרטן אפשריים. מניית החברה קופצת 7% בעקבות ההודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully