וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מקים ועדה שתגבש מודל להטבות מס בחיסכון הפנסיוני

מאת נועם בר

7.2.2011 / 7:01

עובד יהיה זכאי להטבת מס בסכום קבוע שיוכל לנצל במשך כל שנות חייו - בניגוד למצב כיום, שבו ההטבה היא בהתאם לשכר החודשי של העובד ואינה ניתנת לצבירה



>> משרד האוצר מקדם רפורמה חדשה שתשנה את הטבות המס הניתנות בהפרשות לחיסכון פנסיוני. בשבועות האחרונים גיבשו באגף שוק ההון באוצר מודל מהפכני של הטבות מס שיפשט את מורכבות המיסוי בחיסכון הפנסיוני ויכניס שוויוניות רבה יותר בין העשירונים במשק בניצול ההטבות. הרעיון הוא שהטבת המס הניתנת לעובד לא תהיה תלויה בשכרו החודשי או השנתי, אלא ייקבע סכום מוגדר ומוחלט שאותו יקבל העובד כהטבת מס לכל שנות חייו, ואשר אותה יוכל לנצלה במהלך כל שנות עבודתו.



היקף הטבות המס שנותנת המדינה לעובדים בהפרשות הפנסיוניות הוא כ-9 מיליארד שקל בשנה. הבעיה הגדולה שעמה מבקש האוצר להתמודד היא התנודתיות הרבה בשכרו של העובד הממוצע במהלך שנות עבודתו: בשנים הראשונות הוא משתכר שכר נמוך ואינו נהנה מהטבות המס הניתנות להפרשות הפנסיוניות, או שהוא משתכר שכר בינוני ונהנה מהטבת מס, אך מהטבה קטנה בהתאם למקסימום האפשרי; בהמשך, כשאותו עובד מתקדם ומגיע לשכר חודשי גבוה שחורג מתקרת השכר שנקבעה, הוא אינו יכול לקבל בחזרה את הטבת המס שהחמיץ בשנים הקודמות.

בעיה דומה אך הפוכה קיימת אצל עובדי ההיי-טק, שבצעירותם נהנים ממשכורות גבוהות שעוברות את התקרה שהוגדרה להטבות המס, ולאחר מכן בשנים המאוחרות יותר חלקם משתכרים שכר בינוני עם ניצול חלקי של הטבת המס.



באוצר מספרים כי המצב הקיים כיום הוא מודל קלאסי שבו 20% מהאוכלוסייה מקבלים 80% מההטבות שניתנות. שני העשירונים העליונים - שנהנים בשנות עבודתם משכר ממוצע גבוה הקרוב לתקרה השכר המזכה בהטבות או אף עובר אותה - מנצלים שנה אחר שנה את מלוא הטבת המס שנותנת המדינה, בזמן ששאר העשירונים נהנים רק מחלקה. על המודל הקיים אמרו באוצר כי הוא מפלה ובעייתי: "בפרט אחרי שעשינו פנסיה חובה, אם המדינה מחייבת את כולם להפריש לפנסיה אז שגם ייהנו מהטבות המס שהמדינה נותנת", אמרו באוצר.



בהתאם למודל החדש, הדומה לזה הנהוג בבריטניה, כל עובד יקבל סכום קבוע של הטבת מס לכל מחזור החיים שלו, ומה שלא נוצל בשלב אחד יתאפשר לניצול בשלב מאוחר יותר. היוזמה הזאת צפויה לפגוע בבעלי השכר הגבוה, ולהסיט חלק מהטבת המס שהם נהנים ממנה כיום לעובדים אחרים - בעיקר לעשירוני הביניים.



בגיבוש פרטי המודל והשלכותיו על המשק הישראלי תדון בשבועות הקרובים ועדה שמינה שר האוצר יובל שטייניץ, בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני. בוועדה חברים המפקח על הביטוח עודד שריג, ראש אגף התקציבים באוצר אודי ניסן, מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי, מנכ"לית הביטוח הלאומי אסתר דומיניסיני והממונה על הכנסות המדינה מאיר קפוטה. הוועדה תצטרך להגיש את מסקנותיה לשר האוצר בתוך חודש.



כיום מורכבות הטבות המס מזיכוי מס בגובה 35% שמקבל העובד על ההפרשות הפנסיוניות, בנוסף להטבת מס שהוא מקבל על הפרשות המעביד עבורו. הפרשות המעביד בהיקף של 7.5% משכר העובד אינן מחושבות כחלק מהכנסת העובד, ובכך הן פטורות ממס. הפטור הזה, המכונה ניכוי, ניתן עד תקרת שכר חודשית של פי ארבעה מהשכר הממוצע במשק. לדוגמה, אם השכר הממוצע במשק הוא 8,000 שקל בחודש, תקרת השכר החודשית לעניין זה תהיה 32 אלף שקל, מה שגוזר הפרשת מעביד של 2,400 שקל בחודש שלא תחושב כחלק מההכנסה ולא ינוכה ממנה מס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully