וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרבית הקיבוצים עברו לשכר דיפרנציאלי

קובי מנדל

7.2.2011 / 12:04

הסוציאליזם יוצא מקיבוץ? מסקר שערך המכון לחקר הקיבוץ עולה כי 73% מהקיבוצים בישראל פועלים בשיטה הדיפרנציאלית ומעניקים שכר בהתאם לעבודה שמבצעים חבריהם

הסוציאליזם יוצא מהקיבוצים? לפי הסקר השנתי של המכון לחקר הקיבוץ, נכון לסוף שנת 2010, 73% מהקיבוצים בישראל מתגמלים את החברים בשיטה הדיפרנציאלית, כך שההכנסה של חברי הקיבוץ מתקבלת מהעבודה אותה הם מבצעים בפועל ולא מתקציב קבע.

מהסקר השנתי, שערך ראש המכון באוניברסיטת חיפה, ד"ר שלמה גץ, עולה כי במהלך השנה החולפת, הצטרפו ארבעה קיבוצים נוספים למודל של הקיבוץ המתחדש, המשלם לחבריו בשיטת התשלום הדיפרנציאלית - שינוי של אחוז אחד לעומת השנה הקודמת.

גץ חילק את הקיבוצים לפי שלוש שיטות תשלום: הקיבוץ השיתופי - שבו החברים מקבלים תגמול בשיטה שוויונית וללא קשר לעבודה, הקיבוץ המשולב - שבו אחוז מסוים של ההכנסה מהווה מרכיב בתקציב החבר, לצד מרכיב שוויוני ולעיתים בתייחס גם לוותק, והקיבוץ המתחדש - בו כל ההכנסה מהעבודה ולעתים גם ממקורות אחרים, מחליפה את תקציב החבר.

הסקרים הבודקים את שיטת התגמול החלו בשנת 1996, אז ניתן היה להצביע על ארבע קיבוצים שהחלו לתגמל לפי השיטה החדשה ועוד שישה שתגמלו במודל המשולב. בשנת 2002 עוד היה שיוויון בין הקיבוצים השיתופיים לקיבוצים משתי השיטות האחרות, אולם מ-2004 הקיבוצים הדיפרנציאלים זכו בבכורה. בסקר הנוכחי נסקרו כל 264 הקיבוצים של התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי, ללא מושבים שיתופיים.

כאמור, בסוף שנת 2010, 193 קיבוצים הם מתחדשים (73% מכלל הקיבוצים), 62 קיבוצים הם שיתופיים (24% מכלל הקיבוצים) ותשעה קיבוצים מוגדרים כ"משולבים" (3% מכלל הקיבוצים). במהלך השנה עברו שני קיבוצים שיתופיים ושני קיבוצים "משולבים" למודל הקיבוץ המתחדש. קיבוץ שיתופי אחד הפך ל"משולב".

לדברי גץ, בימים אלה מתקיימים דיונים בשלושה קיבוצים "משולבים" ובשמונה קיבוצים שיתופיים, על מעבר לדגם הדיפרנציאלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully