וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2010: צמחנו מהר יותר מארה"ב

ואדים סבידרסקי

7.2.2011 / 14:01

במשרד האוצר מסכמים את 2010 עם חיוך על הפנים: "ההתאוששות של המשק הישראלי החלה מוקדם יותר והיתה מהירה יותר מאשר במרבית המשקים המפותחים"

משרד האוצר מסכם את הפעילות הכלכלית ואת מצבו של המשק בשנת 2010. במסגרת דו"ח "אורות אדומים", מציינים האוצר כי בשנה שעברה נמשכה מגמת ההתאוששות מהמשבר הכלכלי אשר פקד אש השווקים בשנים 2008-2009 וכי שיעורי הצמיחה השנתיים שנרשמו בישראל - כ-4.5% - היו גבוהים מאשר במרבית המדינות המפותחות.

באוצר מסבירים כי ההתאוששות בכלכלה הישראלית במהלך 2010 היתה מרשימה בעיקר לנוכח ההתפתחויות בכלכלה העולמית. הכלכלה הגלובלית בשנת 2010 התאפיינה בקצבי התאוששות שונים בין מרבית המדינות המפותחות, שהתאוששו בצורה איטית ולא יציבה, לבין המדינות שהתאוששו בקצב מהיר. ההתאוששות של המשק הישראלי החלה מוקדם יותר והיתה מהירה יותר מאשר במרבית המשקים המפותחים. בהשוואה בינלאומית, צמחה ישראל מהר יותר מאשר ארה"ב (2.9%), גוש האירו (2.3%) וממוצע מדינות ה-OECD עם 3.1%.

בשנת 2010 התאושש סחר החוץ של ישראל לאחר הירידות החדות שנרשמו בעקבות המשבר העולמי. עם זאת, הן יצוא הסחורות והשירותים והן יבוא הסחורות והשירותים טרם חזרו לרמות השיא שנרשמו ב-2008. ההתפתחויות שחלו בסחר החוץ הושפעו במידה רבה מהתחזקות המהירה של השקל לעומת מרבית המטבעות המרכזיים בהם הדולר, האירו והפאונד. כמו כן, נרשמה הרעה בתנאי הסחר של ישראל (יחס בין מחירי היצוא למחירי היבוא) המשקפת עלייה חדה יותר של מחירי היבוא בהשוואה למחירי היצוא.

התאוששות גם בתחום השכר

באגף כלכלה ומחקר של משרד האוצר מציינים כי בשנת 2010 חל שיפור ניכר בשוק העבודה שהשתקף בירידה בשיעור האבטלה ובגידול מהיר במספר המועסקים. בהתאם לכך, חלה במהלך 2010 ירידה במספר התביעות לדמי אבטלה שהוגשו לביטוח הלאומי. ההתאוששות בשוק העבודה התבטאה גם בעלייה של השכר הריאלי הממוצע למשרת שכיר בסקטור העסקי, זאת בהשוואה לירידות השכר שנרשמו בשנת 2009 בעקבות המשבר העולמי.

במהלך שנת 2010 המשיך בנק ישראל בהעלאה המדורגת של הריבית אשר הושפעה משני גורמים מרכזיים: מחד, הריבית הנמוכה במשק עודדה מעבר של הציבור לאפיק ההשקעה הנדל"ני, דבר אשר הביא לעלייה ניכרת במחירי הדיור במהלך 2009. כמו כן, הושפעו צעדי הבנק גם מהציפיות לאינפלציה, שנעו בסביבת הגבול העליון של יעד האינפלציה.

בשנת 2010 נרשמה מגמה מעורבת בהלכי הרוח של הציבור. מדד מנהלי הרכש, המשקף את הצפי לפעילות במגזר התעשייתי, עמד בסוף שנת 2010 על רמה הנמוכה מרמת השיא ששררה בסוף 2009. במחצית הראשונה של השנה חלה הרעה משמעותית בהלכי הרוח של התעשיינים, כאשר ברבעון השני של השנה המדד אף הצביע על צפי להתכווצות בפעילות. עם זאת, במהלך המחצית השנייה של השנה נרשמה התאוששות ניכרת אשר פיצתה באופן חלקי על הירידה החדה. במדד אמון הצרכנים נרשם שיפור קל וכעת מצוי המדד על רמה גבוהה ביחס לשנת 2009 וביחס לשנים קודמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully