וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנדאו פנה לישי בבקשה לאשר בדחיפות מסוף לקליטת גז נוזלי בחדרה

מאת אבי בר-אלי

8.2.2011 / 6:55

בלעדי שר התשתיות פנה לשר הפנים "נוכח השיבושים באספקת הגז ממצרים" - ובעקבות דרישת עיריית חדרה לדחות את הדיון בהקמה בחצי שנה



>> "לנוכח השיבושים באספקת הגז ממצרים והצורך הדחוף בהקמת מתקנים לקבלת גז טבעי נוזלי (lng) בהקדם האפשרי, אבקש לקיים היום במועצה הארצית לתכנון ולבנייה את הדיון באישור התוכנית להקמת מתקן קליטת הגז הנוזלי" - כך כתב אתמול בבהילות שר התשתיות עוזי לנדאו לשר הפנים אלי ישי.

מכתבו של לנדאו נשלח בעקבות פנייתו של ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, אל ישי בבקשה לדחות את הדיון שתוכנן להיום בתוכנית להקמת המתקן בכמה חודשים. בדברי ההסבר למכתבו, טען לנדאו כי ישראל נשענת כיום על מאגר מארי b, שיתחיל להתכלות ב-2013, ועל ספקית הגז המצרית emg "התלויה לחלוטין בהחלטות ממשלת מצרים, השרויה במצב פוליטי רעוע", כלשונו. לדבריו, אספקת גז ממקורות ישראליים נוספים כמו מאגר תמר עשויה להתעכב ולהביא למחסור חמור באספקת הגז הטבעי למשק, שעשוי להביא להפסקות חשמל נרחבות, שימוש מזהם בשריפת תז קיקים חלופיים יקרים ולפגיעה קשה בכלכלת המדינה. לכן, ביקש לנדאו מישי להשאיר על כנו את הדיון לאישור המתחם למסוף קבלת ה-lng בחדרה, ואף לתמוך באישורו ולקדם את השלמת התוכנית ואישורה בהקדם.



"תפקידי המסוף לקליטת גז טבעי נוזלי בישראל הם השלמת אספקת הגז, גיוון מקורות האספקה וגיבוי למקרה כשל האספקה ממקורות רגילים", הסביר לנדאו לישי. הוא הזהיר כי "כשל כזה צפוי להתרחש ב-2014 ואף קודם לכן, ועקב כך יש לקדם באופן נחרץ הקמת המסוף בלוח הזמנים הקצר האפשרי, וללא דיחוי".



את ההחלטה להקים מתקן יבוא lng קיבל הקבינט החברתי-כלכלי עוד בפברואר 2008, במטרה להפעילו עד 2015. למעשה זוהי אונייה הקולטת גז טבעי נוזלי מאוניית lng העוגנת בקרבתה, מגזזת אותו ומזרימה אותו באמצעות צינור תת-ימי אל החוף. הקמת המתקן, הכרוכה בהקמת מזח, נתקלת בקשיים סטטוטוריים רבים. אלה גברו לאחר שהוחלט על הקמת המתקן בחדרה, במקום מול חופי אשקלון, לאחר שהוחלט על קליטת הגז ממאגר תמר בדרום הארץ במקום בצפונה.



בראש המתנגדים לפרויקט עמדה עיריית חדרה, שטענה כי התוכנית קודמה "בחופזה ובמחשכים", וכי היא תמנע את הפיתוח העירוני של העיר ותישא בסיכון סביבתי רב. זאת, משום הלחץ שבו יוזרם הגז בצנרת, קירבתו המסוכנת למזח פריקת הפחם של חברת החשמל ומשום פוטנציאל זיהום המים בהפעלתו.



ואולם כפי שנחשף ב-themarker, החליט משרד התשתיות לשנות את מתווה הפרויקט, כדי להוזילו ולפשט את הליכי אישורו הסטטוטורי. מדובר בהקמת מצוף (buoy), שאליו תעביר אוניית lng מגזזת את הגז הטבעי, ומשם יוזרם אל החוף. טכנולוגיה זו אינה דורשת הקמת מזח, אלא הנחת צינור לאורך מזח פריקת הפחם של חברת החשמל בחדרה ולאורך שינוע של 2-5 ק"מ.



לפיכך, במכתבו לישי טען לנדאו כי התוכנית לא קודמה בחשאי, אלא עברה כנדרש בכל השלבים הנדרשים בוועדות התכנון.



עוד הסביר כי lng לא מוזרם בלחץ גבוה והמתקן יהיה מרוחק 400 מטר ממזח הפחם - מרחק כפול מהנדרש בסקר הסיכונים שהוכן עבור הפרויקט, ואולי אף יורחק עוד יותר. עוד טען לנדאו כי הקמת המתקן מתוכננת רחוק מן החוף, ולכן הוא לא יפגע בתוכניות הפיתוח של חדרה, מה עוד שמתקני קליטת lng ממוקמים גם בערים כמו טוקיו, בוסטון וברצלונה. "לאור הטיעונים הבלתי מבוססים ולנוכח מצב משק האנרגיה, המצריך הקמתו של מתקן lng בדחיפות האפשרית, אבקש לקיים מחר את הדיון כסדרו ולהשאירו על סדר היום", סיכם לנדאו את מכתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully