וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים: השביתה המתוכננת - "גבולית מבחינת החוק"

מאת חיים ביאור

8.2.2011 / 6:55

עו"ד תמר גולן: ההסתדרות רשאית להיאבק רק בענייני שכר ותנאי העסקה ? יו"ר ההסתדרות עופר עיני ייפגש מחר עם שרגא ברוש כדי לתאם עמדות ? יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט: נארגן הפגנות "כמו במצרים"



>> ההסתדרות החלה להיערך לקראת אפשרות של השבתת המשק במחאה על ההתייקרות במוצרי יסוד. הכרזה רשמית על סכסוך עבודה במשק צפויה בתום פגישה שיקיימו מחר יו"ר ההסתדרות עופר עיני, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, ויו"ר מרכז השלטון המקומי המקומי, שלמה בוחבוט. זו הפעם הראשונה שבה ארגונים שמייצגים מעסיקים במגזר הציבורי והפרטי מצטרפים לשביתה שמתכננת ההסתדרות.

שר האוצר, יובל שטייניץ, קרא אתמול לעיני להיפגש עמו כדי להגיע להסכמה בנוגע לעליות המחירים ולשכר המינימום.



עיני, ברוש ובוחבוט פנו גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי שיתערב במשבר. "הגיע הזמן שנתניהו יקבל החלטה אמיצה לשנות את התקציב", אמר עיני. "בינתיים מה שהוא עשה זה להפחית את מס החברות - אבל מכך נהנים הבנקים וחברות הביטוח, והשכבות החלשות משלמות את המחיר".



לדברי עיני, גביית המסים ב-2010 היתה גבוהה ב-12 מיליארד שקל מהתכנון, ולקראת 2011 הממשלה הטילה מסים נוספים בהיקף דומה. "בסך הכל גדלו הכנסות הממשלה ב-24 מיליארד שקל", אמר עיני, "אך במקום להקל על השכבות החלשות ומעמד הביניים, הממשלה ממשיכה לייקר את המים - בלי קשר לבצורת. לפחות שיעשו אבחנה ויגבו יותר מהעשירים. זהו עושק של הציבור באמצעות מצרך שאי אפשר בלעדיו".



עיני הוסיף כי סכסוך העבודה נועד גם לקדם את העלאת שכר המינימום - עליה סיכמו לפני יותר מחודש ההסתדרות ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. "מה אנו כבר דורשים?" תהה עיני. "להגדיל את שכר המינימום באופן מתון ל-4,300 שקל בחודש, בנוסף למס ההכנסה השלילי, שאף הוא מבורך. הרי אפילו מ-5,000 שקל בחודש אדם בישראל אינו יכול לחיות אחרי עליות המחירים".



בוחבוט, המשמש גם ראש עיריית מעלות-תרשיחא, הזהיר כי "אם הממשלה לא תבין שקצה נפשו של הציבור לנוכח התייקרויות המים, הדלק והלחם, נקיים הפגנות כמו אלה שבכיכר אל-תחריר בקהיר. אולי לא נגיע למצב של ערב הפיכה כמו במצרים, אבל שכירים ובעלי חברות גם יחד יצאו לרחובות".



עו"ד נחום פינברג, המייצג את המעסיקים הגדולים במשק, אמר כי זו הפעם הראשונה שההסתדרות יוזמת שביתה שאינה נוגעת לתנאי ההעסקה של עובדים או לזכויות פנסיוניות אלא בנוגע להתייקרויות של מוצרים.



"המהלך של ההסתדרות הוא גבולי מבחינת חוקיותו ולא בטוח שבית הדין לעבודה יחליט שהיא נהגה כדין", אמר פינברג. "עיני מודע לבעיה ומשפטני ההסתדרות מתחבטים כעת איך לנסח את עילות השביתה כך שהן יראו חוקיות".



עו"ד תמר גולן, אף היא מומחית לדיני עבודה, טוענת שההסתדרות תהיה בבעיה משפטית אם תממש את איומה לשבות ובית הדין לעבודה לא יקבל צעד כזה מצידה. זאת, מכיוון ששביתה נגד מחירי מוצרים היא שביתה פוליטית כנגד הריבון שקבע מחירים אלה.



"ההסתדרות רשאית להיאבק רק בענייני שכר ותנאי ההעסקה, כי זה ייעודה", אמרה גולן. ואולם בנושאים חברתיים, כמו התייקרויות או הקמת תאגידים היא אינה רשאית להשבית את כל המשק, אלא להסתפק במחאה שונה, כמו למשל שביתה למשך שעתיים".



עיני אמר אתמול בעניין זה: "המשפטנים שלנו ישבו על המדוכה כל היום ומצאו את הדרך להבטיח שהשביתה שלנו תעמוד בדרישות החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully