וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אנחנו לא שולטים במחירי הדלק בעולם"

מאת מוטי בסוק וצבי זרחיה

8.2.2011 / 6:55

נתניהו ושטייניץ מחפשים פתרון לטענות ההסתדרות בנוגע לעלייה במחירי הדלק והמים ? האוצר: "אם עיני מוכן לוותר על תוספת השכר במגזר הציבורי - נוותר על העלאת מחיר הדלק" ? ח"כ אקוניס: "בכל פעם שהאוצר מזהה בעיה - הוא תוחב את ידו לכיסו של האזרח"



>> "אנחנו לא שולטים במחירי הדלק בעולם. אנו לא מעצמה כלכלית עולמית, וגם המעצמות לא משפיעות על המחיר. כל מי שמנסה לשים אצבע בסכר - השיטפון שוטף גם אותו" - כך אמר אתמול ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד אתמול. ח"כים מהסיעה דרשו מנתניהו לנקוט צעדים כדי לצמצם או לבטל את עליות המחירים במוצרי היסוד, כמו דלק, מים ולחם.

נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ עדיין מהססים כיצד להגיב על האיומים בהשבתת המשק של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, על רקע עליות המחירים. השניים קיימו בימים האחרונים כמה שיחות בעניין, אך עד כה לא הצליחו לגבש כל פתרון או הצעת נגד. היום אמורים השניים להיפגש שוב.



נתניהו קיים בעניין התייעצויות עם אנשי משרדו, בהם המנכ"ל איל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל. שטייניץ התייעץ בעיקר עם מנכ"ל משרדו חיים שני וראש אגף התקציבים אודי ניסן. גם בפגישות אלה לא נמצאה פתרון לדרישות שהעלה עיני, בתמיכת יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, ולטענות של יושבי הספסלים האחוריים בסיעת הליכוד בכנסת.



דלק או שכר?



שטייניץ סבור כי אין כל מקום לבטל את העלאות המחירים. לדעתו של שר האוצר, מדובר בהעלאות נכונות כלכלית וחברתית, שאושרו בכנסת, ותרמו להגדלת תקציבי החינוך וההשכלה הגבוהה. לפי המסתמן, שטייניץ יסכים לכל היותר להקצות כמה מאות מיליוני שקלים מתקציב המדינה לטובת התחבורה הציבורית בישראל, כדי להסיט נוסעים מכלי רכב פרטיים לאוטובוסים, רכבות ומוניות.



אך נתניהו סבור כי הצעת שטייניץ לא תספק את עיני ואת חברי הליכוד. אתמול אמר ראש הממשלה בישיבת סיעת הליכוד כי בימים הקרובים יימצא פתרון לעליות המחירים. "נבחר חלופה שאינה פופוליסטית", הבטיח נתניהו, אם כי באוצר לא ידעו לומר לאיזו הצעה הוא מתכוון.



באוצר אמרו אתמול כי בתגובה לדרישת עיני להעלות את שכר המינימום, חודשו הפגישות של פורום אג'נדה, שהקים מנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב. אתמול התקיימה ישיבה של הפורום בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני. בפורום משתתפים מנכ"לי משרדי האוצר, התמ"ת והרווחה, נציגי הביטוח הלאומי, המשנה לנגיד בנק ישראל, ראש אגף תקציבים באוצר, מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה ואחרים. הפורום אמור לגבש את תשובת הממשלה להצעה להעלות את שכר המינימום במשק.



בנושא הפחתת מחיר המים מדגישים באוצר כי הוועדה המשותפת לממשלה ולמרכז השלטון המקומי קיימה ישיבה קצרה אחת בלבד וזו פוצצה על ידי אנשי מרכז השלטון המקומי. הוועדה, שהוקמה על ידי נתניהו באחרונה כדי לפתור את נושא תאגידי המים, היתה אמורה לדון בנושא עליית המחירים.



בנוגע להעלאת הבלו על הדלק ב-20 אגורות לליטר, אמרו באוצר כי מהלך זה אמור להכניס לקופת המדינה 2 מיליארד שקל - בדיוק העלות של תוספת השכר לעובדי המגזר הציבורי בשיעור של 2.25% שהשיג עיני לעובדי המגזר הציבורי. "אם עיני מוכן לוותר על תוספת השכר", אמרו אתמול באוצר. "אנחנו נוותר על העלאת מחיר הדלק. כל פתרון צריך להביא בחשבון כי הממשלה לא תפרוץ את מסגרת התקציב".



הולכים לעלייה מתמשכת



"ההערכה היא שנלך לעלייה עולמית מתמשכת במחיר חומרי הגלם", אמר נתניהו אתמול בישיבת הליכוד. "זה מחייב את כולנו לעמוד ביחד ולהגיד זאת לציבור, כדי שבסופו של דבר הוא יבין את זה", אמר נתניהו. נתניהו העניק גיבוי לשטייניץ וקרא לח"כים לגלות סולידריות ואחדות נוכח הביקורת החריפה כלפי שר האוצר.



"אנו מודעים לעליית מחירי הסחורות והדלק בפרט", אמר שטייניץ בישיבה. "הצוותים המשותפים למשרדי האוצר וראש הממשלה בוחנים חלופות בעניין מחיר הדלק בלי לפרוץ את מסגרת התקציב".



ח"כ כרמל שאמה-הכהן טען מנגד כי אזרחי ישראל יודעים להבדיל בין עליית המחירים בחומרי הגלם בעולם לבין הגזרות של משרד האוצר, בהן העלאת הבלו. "כשהתשובה הכי טובה של האוצר היא טענת הפופוליזם, זה אומר שאין לו תשובה עניינית", אמר שאמה-הכהן. "בכל מקרה אין דבר גרוע מהאוטיזם של האוצר. הציבור כבר לא מתנגד לנו. הציבור עלה על פסי שנאה ומיאוס בממשלה הנוכחית".



בישיבה קרא ח"כ דני דנון לעברו של שטייניץ: "אתה חייב לרדת מהאולימפוס. הציבור זועק ואתה לא שומע. אנו מדברים בשם העם ואתה לא שומע". ח"כ חיים כץ קרא לעבר נתניהו: "בקצב הזה אתה לא תהיה ראש ממשלה".



ח"כ אופיר אקוניס ביקש משטייניץ להפסיק להיות עקשן בעמדותיו. "בכל פעם שמשרד האוצר מזהה בעיה, הוא תוחב את ידו לכיסו של האזרח", אמר אקוניס.



המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, אמר כי תפקידו של שר האוצר הוא תפקיד קשה - אך הוא צריך לכלכל את פעולותיו בהיגיון. "לא יכול להיות שמיד אחרי שמתקיים דיון על העלאת מחירי הדלק - מיד מעלים את מחיר הלחם", אמר שלום. "הבחירות הבאות הן עוד שנתיים וחצי, ואנו רוצים לנצח גם בהן. יש תחושה קשה של פעילים שאומרים שלא יצביעו עבור הליכוד - אך יש זמן שאפשר לשנות. יש להוביל למדיניות מאוזנת שתביא גם להצלחה בקלפי וגם להצלחה כלכלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully