וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכת למוסך פיראטי? אתה פיראט

רונן לוי

8.2.2011 / 6:55

ענף הרכב



>> ועדת הכלכלה של הכנסת דנה באחרונה בהצעת חוק שתכליתה מיגור תופעת המוסכים הפיראטיים. תכלית זו זכתה לתמיכה גורפת בקרב נציגי העוסקים בתחום הרכב וזרועות הממשל, לרבות משטרת ישראל, הצבא ומשרדי המשפטים והתחבורה.

מוסך פיראטי אינו מפוקח מקצועית ואינו נדרש לסטנדרטים שנוצרו כדי להגן על הרכב ועל הציבור - מקום, גודל, בטיחות בעבודה, תיקון על פי הוראות יצרן. מוסך כזה אינו משלם מסים, יוצר ביקוש לגניבות רכב (עבור החלפים הזולים) ומזהם את הקרקע ואת האוויר. ומי המרוויח מהתופעה? הקומבינטור - הלא הוא "המתקן הבלתי מורשה" כהגדרת הצעת החוק. שלא תהיה טעות: אותו אזרח המבקש לחסוך אי אלו מעות ומפקיר את רכבו בידי הקומבינטור אינו מרוויח - הוא מפסיד באיכות העבודה והחלפים ומסכן את עצמו, נוסעיו ומשתמשים אחרים בכביש.



ח"כ איתן כבל הציג את מטרות החוק והעלה לדיון את ההצעה להטיל אחריות פלילית וזהה גם על הלקוח של המוסך הפיראטי, מאחר שלדעתו אין הבדל בין העבירות שעושה הקומבינטור לבין העבירות שעושה לקוחו. ואולם בעניין התגלעה מחלוקת שהעלו היועצים המשפטיים של ועדת הכלכלה ומשרדי המשפטים התחבורה ביחס לענישת הלקוח, תוך ניסיון להציגו כ"עובר אורח תמים". ואולם אותו לקוח הוא בעצם בעל הרכב, וככזה חלים עליו איסורים רבים. מדוע תיפקד עבירה חמורה זו מאותם האיסורים?



יתרה מזו, וכפי שאמרו היועצים המשפטיים של איגוד המוסכים בדיון - ייתכן כי מי שמחוקק מהכורסה במשרדו אינו מבין כי ברוב המוחלט של המקרים אי אפשר שלא לדעת שמדובר במוסך פיראטי. לא נדרשת גאונות מיוחדת כדי להבין שמי שמתקן בחצר, במדרכה, בשבתות, ללא ציוד וברוב המוחלט של המקרים גם ללא חשבונית - אינו מוסך מורשה. אז כן, נאמר גלויות: מי שצורך את שירותי המוסך הפיראטי יודע היטב שהוא פיראטי, וזו הסיבה שהוא צורך את שירותיו מלכתחילה - המחיר הנמוך. בואו לא נתבלבל: הביקוש הוא שיוצר את ההיצע. מי שמשתמש ביודעין במוסך פיראטי לוקח הימור על חיי שאר המשתמשים בכביש, ולכן אין לנו שום רגשות אשם כשאנו דורשים אחריות פלילית.



היועצים המשפטיים של ועדת הכלכלה ומשרדי התחבורה והמשפטים חוששים לפגוע באזרח התמים, ולכן לא אכפת להם לפגוע בו. אבסורד? נדמה כי הגישה האטומה והמתנשאת של נציגי משרדי הממשלה כפי שהובעה בדיון בוועדת הכלכלה, היא-היא שהביאה עלינו את המצב הנוכחי מלכתחילה - העדפת הבלתי חוקי והבלתי נכון מטעמי פופוליזם, קושי באכיפה ואדישות. הם אלה שיוצרים בגישה זו מדרג של אזרחים - השווים יותר והשווים פחות.



ועדות הכלכלה והכספים אמורות להיות חומה שתגן על האזרח מפני מדיניות ממשלית זו, אך למרבה הצער, לעתים קרובות הן עושות בדיוק את ההפך.



על האזרח מן השורה להבין כי בניגוד למפעילי המוסכים הפיראטיים, אנו משקיעים הון רב על הכשרות, תנאי עבודה, מסים, ניקיון, ציוד, תברואה ומטלות עירוניות - אלה דרישות של המדינה, של היצרן ושל איכות ובטיחות. לכן, אין הוא יכול לצפות ולקבל שירותים באותה עלות שגובה עבריין פורע חוק.



איגוד המוסכים יפעל בכל כוחו כדי להסדיר תופעה זו ויסייע למשרד התחבורה ולמשטרת ישראל להגביר את האכיפה כדי שנמגר אותה.



הכותב הוא יו"ר איגוד המוסכים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully