וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסלקה הפנסיונית אמורה להקל על חיי החוסכים

נועם בר

8.2.2011 / 6:55

BenchMarker



>> עד הרגע האחרון נמשכו אתמול הוויכוחים סביב הקמת המסלקה הפנסיונית. מסלקה פנסיונית תאפשר מעבר מסודר, פשוט ומרוכז של מידע פנסיוני בין הגורמים השונים הפועלים בענף החיסכון הפנסיוני: בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות, סוכני ביטוח, סוכנויות הסדרים והציבור עצמו.

בקשה למידע על לקוח שתגיע למסלקה תועבר לכל הגופים בשוק שיגיבו בהתאם. המסלקה תאסוף את כל המידע שיתקבל ותחזיר אותו למגיש הבקשה - סוכן ביטוח, יועץ פנסיוני או הלקוח בעצמו. מסלקה כזו אמורה להגביר את המידע והשקיפות בשוק הפנסיוני, שיעזרו לכל לקוח ויועץ לקבל את ההחלטות הנכונות.



מתנגדי המסלקה, ובראשם מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, ראו בהקמת מסלקה פנסיונית גדולה ומרכזית שתעזור גם בסליקת כספים איום על העסקים שלהם, שנהנים מהפעלת כמה מסלקות פנסיוניות קטנות. גם סוכני הביטוח חששו ללחמם כשהעריכו כי הקמת המסלקה תחזק את מערך הייעוץ הפנסיוני הבנקאי ותכניס אותו להפצת מוצרים שנמצאים כיום בשליטתם הבלעדית: ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה.



מתנגדים מסוג אחר היו גופים שחששו לפגיעה בפרטיות החוסכים, בדומה לטענות סביב הקמת המאגר הביומטרי. החשש היה כי מידע רגיש שירוכז במסלקה יזלוג החוצה ביום מן הימים, כפי שקרה בעבר עם מאגרי מידע אחרים.



כדי לשמור על המידע הרגיש המסלקה תהיה צינור להעברת מידע - ולא יותר. כלומר, המסלקה תעביר דרכה מידע בין הפעילים בשוק הפנסיוני, אך המידע לא ייאגר במסלקה ויימחק מיידית. בשלב הראשון תתמקד המסלקה בסליקת מידע - כאן נמצא הכשל הגדול בשוק החיסכון הפנסיוני - ורק בהמשך תיבחן אפשרות שהמסלקה תעסוק גם בסליקת כספים. כדי למנוע את גלגול עלויות המסלקה, הנאמדות ב-60 מיליון שקל, לדמי הניהול שמשלם הלקוח החליטה הוועדה לאפשר לשר האוצר לקבוע תקרה מקסימלית לעמלות הסליקה, כשבכל רגע נתון יוכל הממונה על שוק ההון לפקח על התעריפים שתציג המסלקה.



כעת, כשהם מסמנים וי גדול על אחת המשימות שהוגדרו על ידם בשנים האחרונות כבעלת חשיבות עליונה לשוק החיסכון הפנסיוני בישראל, מקווים באוצר כי בתוך שנים מעטות התחרות בשוק הפנסיוני תשנה את פניה, מה שיתבטא בסוף ברמת ניידות גבוהה בין הגופים, המנהלים והמוצרים השונים, ובעיקר דרך העלות ללקוח - שורת דמי הניהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully