וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחסכו מאות שקלים בהוצאות הדלק

רינה רוזנברג

8.2.2011 / 10:00

בין אם במעבר לתחבורה ציבורית, שכירת רכב או בשימוש באלטרנטיבות כמו גז במקום הבנזין, ניתן לחסוך עד מאות אחוזים בהוצאות על הנסיעה. מספר דוגמאות לחיסכון בעלויות

במשך שנים נסעה ליאורה גרינברג במכוניתה הפרטית מביתה בגבעתיים למקום עבודתה באזור הבורסה ברמת גן ושילמה 600 שקל בחודש על דלק. הנסיעה בפקקים מדי בוקר התארכה לחצי שעה, ומדי פעם נאלצה גרינברג לשלם גם כ-40 שקל עבור חניה יומית. כדי לנסות להפחית את עלויות הדלק, היא חיפשה מכונית חדשה עם תיבת הילוכים ידנית, שכן מכוניות עם גיר אוטומטי צורכות יותר דלק. לאחר שלא הצליחה למצוא מכונית במצב טוב שתתאים לתקציב שלה, החליטה להשאיר את המכונית בבית ולהשתמש בה רק לנסיעות ארוכות, וביומיום עברה לנסוע באוטובוסים.

"כשבדקתי כמה אני מוציאה על התניידות בחודש הבנתי שמדובר בסכום גבוה והחלטתי להוזיל את ההוצאות. כיום אני נוסעת באוטובוס בכ-6 שקלים לכל כיוון. הנסיעה לעבודה לא התארכה. מעבר לכך, הפחתתי את הנסיעות להורי שגרים ברמת הגולן וחוסכת עוד חצי מיכל של דלק", אומרת גרינברג.

העליות הבלתי פוסקות בתעריפי הדלק גורמות ללא מעט אנשים לנסות לחסוך בהוצאה הכבדה. על הממשלה מופעל לחץ ציבורי להוריד את מחירי הדלק של בנזין 95 אוקטן, שהגיע לשיא של 7.26 שקלים. אך עד שזה יקרה, אנשים מחפשים אלטרנטיבות לזלילת הדלק היומיומית.

הכי פשוט - תחבורה ציבורית

האפשרות הקונבנציונלית יותר להפחתת מחיר הדלק היא כמובן שימוש בתחבורה ציבורית. כדי להבין באיזה חיסכון מדובר כשבוחרים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולהגיע לעבודה בתחבורה ציבורית, או להבדיל ברכב דו-גלגלי שצורך הרבה פחות דלק, ביקשנו ממכון חשב לחשב את עלויות הנסיעה ברכב פרטי מול תחבורה ציבורית או רכב דו-גלגלי מתל אביב לערים שונות בישראל, בחודש שכולל 22 ימי עבודה.

כשמתייחסים לעלויות הרכב או האופנוע, יש להשוות את עלויות הדלק שנובעות מאופן הצריכה וכמות הנסיעה לעלויות הקבועות של החזקת רכב, שכוללות ביטוח, רישיון והוצאות משתנות, כמו שירותי מוסך וחלפים. העלויות הקבועות מעלות את ההוצאות על רכב פרטי - גם אם הוא דו-גלגלי - במאות אחוזים.

כשבדקנו את עלויות הנסיעה ברכבת ובאוטובוס הבינעירוני, הוספנו את עלות הנסיעה בתוך תל אביב באוטובוס דן - מכיוון שרוב התושבים אינם גרים סמוך לתחנת הרכבת או לתחנת האוטובוס הבינעירוני.

בנסיעות קצרות (עד 15 ק"מ) עלות הדלק של האופנוע היא הנמוכה ביותר, אך אם מתייחסים למכלול ההוצאות, כולל הוצאות קבועות כמו ביטוח ורישיון, אז מחוץ לתל אביב הנסיעה ברכבת או באוטובוס היא הזולה ביותר. בנסיעות ארוכות, כמו לירושלים או לחיפה, עלויות הנסיעה באוטובוס ועלות הדלק של האופנוע כמעט זהות, אך אם מתייחסים לסך העלויות אז נסיעה ברכבת או באוטובוס תהיה זולה במאות אחוזים.

השכרת רכב לפי שעה

למי מכם שלא זקוק למכונית ברמה יומיומית, ישתלם לבדוק אפשרויות להשכרת רכב כדי לחסוך את עלות אחזקת הרכב הקבועה. השכרת מכונית יונדאי גטס, לדוגמה, ליממה שלמה באמצע השבוע תעלה כ-140 שקל בנסיעה של עד 250 ק"מ. על עלויות אלו צריך השוכר להוסיף את עלויות הדלק, בהתאם לשימוש שעשה ברכב.

אם תרצו לשכור מכונית קטנה לסוף שבוע, העלויות יגיעו לכ-310 שקל עבור 48 שעות. בנוסף החברות מציעות מבצעים על השכרה ל-48 שעות ב-200 שקל, בתנאי שמחזירים את המכונית עד 9:00 ביום ראשון.

אפשרות נוספת להשכרת רכב היא שימוש בפורמט שמציעה חברת Car2go, שפועל בערים תל אביב, גבעתיים ורעננה, ומאפשר להשכיר את הרכב לפי שעה ולאסוף אותו מנקודות חניה שונות הפזורות בערים אלה. דמי הרשמה חד-פעמיים עבור השירות מסתכמים ב-145 שקל, ומעבר לכך הכל תלוי במשך השימוש במכונית.

מי שירצה להשכיר מכונית לנסיעות מזדמנות של עד 14 שעות, ישלם 14 שקל דמי מנוי חודשיים ו-19 שקל לשעה (או 190 שקל ליום). מי שמעוניין להשכיר את הרכב פעמיים-שלוש בחודש ומעריך כי יגיע ל-24 שעות השכרה, עדיף שירכוש מנוי בעלות של 75 שקלים, ואז יידרש לשלם 14 שקל על שעה (140 שקל ליום). מי שיודע מראש כי יצטרך את הרכב ליותר מ-25 שעות בחודש, רצוי שירכוש מנוי במחיר של 195 שקל, ואז יידרש לשלם רק 11 שקל לשעה (110 שקל ליום). ב-Car2go, התשלום עבור הדלק מחושב בהתאם למספר הקילומטרים שנוסעים: 1.65 שקלים לכל קילומטר מתוך 50 הקילומטרים הראשונים, ועל כל קילומטר נוסף 95 אגורות.

לעבור לגז

אפשרות פחות שגרתית, שבמדינות כמו אוסטרליה היא פופולרית מאוד, היא להסב את כלי הרכב למערכות גפ"מ (גז פחממני מעובה). שימוש בגז במקום בדלק מאפשר חיסכון משמעותי לטווח ארוך בהוצאה החודשית. התקנת מערכת כזו עולה בממוצע 7,500 שקל כולל מע"מ למכונית בנפח מנוע של עד 2,000 סמ"ק. מדובר בהשקעה חד-פעמית, שאודי תמיר, מנכ"ל חברת גספרו, שמתמחה בהסבת כלי רכב למערכות גפ"מ, מעריך כי תוחזר בתוך שנה וחצי במידה שאתם נוסעים יותר מ-20 אלף קילומטר בשנה.

מחיר ליטר גפ"מ מסתכם ב-3.80 שקלים, אך צריכת הגפ"מ גבוהה יותר מצריכת בנזין בכ-10%. ההערכות הן כי בישראל מספר המשתמשים בגפ"מ מסתכם כיום בכ-20 אלף איש. מלבד המודעות הנמוכה לנושא, מיעוט המשתמשים נובע גם ממגבלות אחרות - רק כ-60 תחנות לתדלוק גפ"מ פועלות בישראל. מעבר לכך, התקנת מיכל הגז במכונית תופסת כמעט את מלוא נפח תא המטען, והתקנות אוסרות על מכוניות שפועלות על גפ"מ להיכנס לחניונים תת-קרקעיים.

למרות המגבלות, תמיר מביע אופטימיות לגבי העלייה במספר המשתמשים: "אנחנו רואים עלייה משמעותית של כ-30% בהתקנות מ-2009 עד 2010, ונראה כי ב-2011 תהיה עלייה דומה. אנחנו מבחינים בפתיחות של הציבור לנושא, ואפילו מתחילים לראות היענות ממנהלי ציי רכב של חברות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נוהגים בחיסכון

דאדי דלאל, יזם באתר עלות והבעלים של סלון שמלות כלות וערב, 32, קרית מלאכי

החיסכון: עבר מתדלוק בבנזין לגפ"מ וחסך כ-2,000 שקל בחודש

"הרכב הפרטי הוא כלי ההתניידות המרכזי שלי, ואני עושה בו שימוש מאסיבי. זה מתחיל בנסיעה כל יום מקרית מלאכי לאשדוד, פעמיים בחודש לאילת, עוד פעמיים בשבוע לתל אביב ונסיעות נוספות לראשון לציון.

בסופו של דבר זה מגיע לכ-5,000 קילומטר בחודש. לפי חישוב הנסיעות שלי, בעקבות המעבר לגפ"מ, אני אמור לרדת מהוצאות של 4,000 שקל בחודש ל-2,000 שקל, ובתוך ארבעה חודשים אני אמור להחזיר את ההשקעה בגין התקנת המערכת שעלתה לי כ-9,000 שקל. אני באמת לא מבין איך העניין הזה לא נכנס יותר לתודעה של הציבור. זה גם ירוק וגם חסכוני".

יונית רושו, מנכ"לית דיינמיק-ווב, בוטיק לבניית אתרי אינטרנט, 34, כפר סבא

החיסכון: עברה משימוש ברכב פרטי לרכבת וחסכה כ-700 שקל בחודש

"העסק שלנו התרחב והחלטנו לפתוח משרדים בתל אביב. המטרה היתה למצוא משרד שממוקם סמוך לתחנת רכבת או לתחבורה ציבורית נוחה אחרת, כדי לחסוך בהוצאות הדלק - גם שלנו וגם של העובדים.

"אני גרה ברחוב סמוך לתחנת רכבת בעיר, כך שזה פתרון אידיאלי כדי לחסוך. מצאנו משרד ליד מגדלי עזריאלי במרחק של 10 דקות הליכה מהרכבת, וגם במסגרת העבודה שלי כמרצה בשנקר יש לי רכבת זמינה ליד המכללה. מאז שהחלפתי את אמצעי התחבורה שלי בחודש האחרון, אני כמעט שלא משתמשת במכונית, למעט נסיעות קרוב לבית שקשורות לילדים. אם קודם הייתי מוציאה 1,500 שקל בחודש על דלק, כיום אני מוציאה 400 שקל על דלק ועוד 400 שקל על הנסיעות ברכבת".

עמיחי בהרב, מנהל פרויקטים של חברת יוניקה, 29, תל אביב

החיסכון: עבר משימוש ברכב פרטי לאוטובוס, מכר את המכונית השנייה וחסך כ-550 שקל בחודש

"נחשפנו בחו"ל לתחבורה הציבורית הנוחה וחרטנו על דגלנו שזה אפשרי גם בתל אביב. אנחנו גרים במרכז תל אביב. פתאום ארוסתי ואני הבנו שאין סיבה שנהיה עם שתי מכוניות, אז מכרנו את שלה, ושנינו עברנו להתנייד באוטובוס עם כרטיס רב-קו, גם לעבודה וגם בערב אם אנחנו יוצאים.

הוצאות הדלק של שנינו התקרבו ל-1,500 שקל, ואילו היום אני לא ממלא יותר ממיכל וחצי בחודש, שזה כ-500 שקל. הנסיעות העיקריות שלנו כיום הן בסופי השבוע להורים ברעננה ובהרצליה. על הרב-קו אנחנו משלמים כ-450 שקל בחודש. מעבר לחיסכון על הדלק, קיבלנו כסף נזיל ממכירת המכונית וחסכנו עוד הרבה כסף עתידי על ביטוח, רישיון ותיקונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully