וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: 60% מנפח המסחר במט"ח בינואר - על ידי זרים

ערן אזרן

8.2.2011 / 16:31

נפח המסחר הכולל עמד 151 מיליון דולר; בנק ישראל רכש בינואר כ-1.6 מיליארד דולר



60% מנפח המסחר במט"ח בחודש ינואר בוצע על ידי תושבי חוץ, כך עולה מנתונים שפורסמו היום על ידי בנק ישראל בנוגע לשוק מטבע החוץ המקומי. מדובר בירידה לעומת חודש דצמבר (כ-64%) ולעומת חודש נובמבר 2010 (63%). נפח המסחר הכולל במטבע חוץ בחודש ינואר הסתכם בכ-151 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-146 מיליארד דולר בדצמבר ולממוצע חודשי של כ-109 מיליארד דולר בשנת 2010.



בחלוקה לפי סוגי עסקות, נפח המסחר בעסקות המרה מסוג ספוט (עסקת חליפין המתבצעת תוך יומיים) ומסוג פורוורד (עסקת חליפין בתאריך עתידי בשער שנקבע מראש) הסתכם בכ-50 מיליארד דולר בהשוואה לכ-40 מיליארד דולר בחודש דצמבר. פעילותם של תושבי החוץ בעסקות המרה בינואר הסתכמה בכ-20 מיליארד דולר (40% מסך הפעילות במכשירים אלו).



נפח המסחר באופציות על המט"ח שנעשות "מעבר לדלפק" (כלומר, שלא נסחרות בבורסה לני"ע) הסתכם בחודש ינואר בכ-19 מיליארד דולר (בהשוואה לכ-11 מיליארד דולר בדצמבר). נפח המסחר בעסקות החלף (swap), עסקה בה לקוח מוכר מטבע אחד כנגד מטבע שני ומתחייב לבצע עסקה הפוכה במחיר מוסכם בתאריך עתידי, הסתכם בכ-82 מיליארד דולר.



■ ■ עסקות במט"ח עם הבנקים המקומיים לפי מכשירים ומגזרים (במיליוני דולרים) ■ ■




בנק ישראל ומשרד האוצר הנהיגו בחודשים האחרונים מהלכים רגלוטוריים שונים שנועדו להחליש את השקל מול המטבע האמריקאי. בשבועות האחרונים קבע בנק ישראל תקנות דיווח חדשות לכל עסקת מט"ח מעל היקף מסוים, ואילו ממשרד האוצר נמסר כי יבוטל הפטור ממס שיש כיום לזרים על פיקדונות שקליים. בנוסף לכך, רכש בנק ישראל בחודש ינואר כ-1.6 מיליארד דולר, על מנת להגביר הביקוש למטבע האמריקאי ולחזק אותו מול זה הישראלי.



למרות המהלכים הללו, בסופו של דבר במהלך חודש ינואר נחלש השקל מול הדולר בכ-4.5%, ומול האירו בכ-7.3%. מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל, נחלש השקל בכ-5.3%. עיקר היחלשות השקל חלה במחצית השנייה של החודש לאחר פרסום צעדי המדיניות החדשים של בנק ישראל ומשרד האוצר בשוק מטבע חוץ ובשוק מכשירי החוב, ועל רקע ההתפתחויות הגיאופוליטיות באזור.



עיקר היחלשות השקל התרחשה במחצית השנייה של החודש לאחר פרסום צעדי המדיניות החדשים של בנק ישראל ומשרד האוצר, ועל רקע המהומות במצרים. החל מה-19 בינואר נחלש השקל מול הדולר ב-5.1% ומול השער הנומינלי האפקטיבי בשיעור של כ-5.6%. לשם השוואה, בחודש ינואר נחלש הדולר מול האירו בכ-2.5%, ומול הפאונד הבריטי בכ-2.6%, אך התחזק מול היין היפאני והדולר האוסטרלי בכ-1% וכ-2.2% בהתאמה.



המסחר בשוק המט"ח מתנהל כיום בירידות קלות של הדולר, לאחר שאתמול עבר יום מסחר סוער. השער היציג של המטבע האמריקאי נקבע היום על 3.6780 שקלים (כמעט ללא שינוי ביחס לאתמול), ושערו של האירו נקבע על 5.0210 שקלים - עלייה של 0.86%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully