וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמל אילת - נכס אסטרטגי לישראל

יאיר חזן

9.2.2011 / 6:48

המהומות במצרים



>> המהומות במצרים והחשש ליציבות שלטונו של מובארק מזכירים לנו היכן אנו חיים. ישראל היא המובלעת הדמוקרטית האמיתית היחידה באזור, ומסביבנו מדינות אסלאמיות, עם כל מה שמשתמע מכך.

התמונה הגיאו-פוליטית הזו מחייבת את מנהיגי ישראל לפעול כדי להבטיח את אי תלותה של ישראל בשכנותיה, כדי לשמור על עצמאות ויכולת עמידה ביטחונית וכלכלית.



לעצמאות הכלכלית של מדינה יש מרכיבים רבים, בהם פיתוח מקורות הכנסה עצמיים, שימוש וניצול מקורות אנרגיה פנימיים ובתעשייה - ייצור באמצעות חומרי גלם מתוצרת בית. בישראל, שאינה משופעת, לפחות לפי שעה, במקורות אנרגיה ובחומרי גלם תעשייתיים, התלות ביבוא היא כמעט מוחלטת. עם זאת, התלות הזאת אינה צריכה לעורר דאגה. מדינות רבות, כמו איטליה ויפן, שגם להן תלות מוחלטת באמצעי ייצור ואנרגיה מיובאים, מצליחות לבסס את מעמדן כמעצמות תעשייתיות מהחזקות בעולם.



סיבה לדאגה אמנם אין, אבל כדי להבטיח אספקה שוטפת, רציפה ובלתי תלויה במשבר אזורי כזה או אחר, חובה על ישראל לפתח, לקיים ולשמר נתיבי הובלה ואספקה ימיים נוחים ומהירים.



ישראל היא מדינה ימית מובהקת. גבולה המערבי הוא הים התיכון ובקצה הדרומי יש לה מוצא לים האדום - ומשם לאוקיינוסים הגדולים של יבשת אסיה. ספקיות חומרי הגלם, האנרגיה והסחורות הגדולים של ישראל, הן מדינות שנמצאות ביבשת אסיה ואפריקה, ויבוא הסחורות מהן נעשה באוניות העוברות בעיקר דרך תעלת סואץ ומשם לנמלי אשדוד וחיפה.



המהומות במצרים והתחזקות הגורמים האסלאמיים חייבים להדליק אצלנו נורה אדומה. מי יבטיח שהמעבר דרך תעלת סואץ לאוניות ישראליות ולאוניות שפוקדות את ישראל ימשיך להיות פתוח ובטוח? מי יבטיח ששלטונות מצרים לא יטילו בעתיד הגבלות על אוניות שיעדן ישראל? צריך לזכור שלפני כ-40 שנה נסגרו מיצרי טיראן בפני ספינות ישראליות, מה שהביא למלחמת ששת הימים.



נמל אילת הוא למעשה תעודת הביטוח שלנו, למקרה שהמעבר לישראל דרך תעלת סואץ ייחסם. אמנם תמיד עומדת האפשרות להשיט את האוניות ממדינות אסיה לישראל מסביב ליבשת אפריקה ומשם לים התיכון ולישראל, אך אפשרות זו יקרה מאוד וארוכה בזמן. לפיכך, נמל אילת הוא האלטרנטיבה התחבורתית האמיתית שמאפשרת לישראל לשמור על עצמאות ועל אי תלות בשכנינו.



עם זאת, אין בפעילותו של הנמל הדרומי פתרון מלא של הבעיה, משום שאמצעי השינוע מאילת למרכז אינם מפותחים דיים ואינם מאפשרים מעבר מהיר ונרחב של סחורות מאילת למרכז. אמנם שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע לא מכבר על העמדת תקציב מיוחד לשם הכנת תוכניות לסלילת קו רכבת לאילת, אך העניין לא תלוי רק בו. משרד האוצר חייב לתמוך בתוכנית והממשלה חייבת לעודד ולסייע.



לא היה צורך במראות ממצרים כדי להבין עד כמה חיונית מסילת הרכבת מהמרכז לאילת. אסור להתעלם מהכתובת שעל הקיר. נמל אילת הוא נכס אסטרטגי לישראל.



הכותב הוא יו"ר הדירקטוריון בחברת נמל אילת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully