וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיה ראשון באייפד

מאת ענבל אורפז, מיה אפשטיין ואיילה צורף

9.2.2011 / 6:48

גופי התוכן הגדולים בישראל יסתערו בחודשים הקרובים על האייפד ? אל קשת שהקדימה לעלות לאייפד כבר ביוני, יצטרפו גם "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", yes, וואלה, ערוץ 10, ערוץ 8 וערוץ הילדים ? גל ההשקות הצפוי אמור להביא לסיומו את התסכול של הגולשים הישראלים שרכשו



>> מזל טוב. קניתם אייפד. הגעתם הביתה נרגשים. אין ספק, אפל יודעת לשווק ולארוז את המכשירים שלה בצורה מפתה. היא יודעת לגרום לכם להתרגש מהרגע שפתחתם את הקופסה, דרך החיבור הראשוני לאינטרנט ועד לשלב הורדת האפליקציות. מדובר בחוויה. אבל כשתיכנסו לחנות האפליקציות של אפל תתקשו מאוד למצוא בה אפליקציות לאייפד בעברית.



אפליקציות לאייפון בעברית יש לרוב. לחלק גדול מהמותגים הגדולים בישראל יש כבר אפליקצית אייפון. אבל בעלי האייפד יאלצו להסתפק לעת עתה בעושר האפליקציות הבינלאומיות בלבד: אפליקציות תוכן כתוב, מגזינים, וידיאו, חדשות מהעולם - כולן מגיעות בשפה האנגלית, ללא קשר לוקאלי.

יוצאת דופן הבולטת לטובה בזירה זו היא מאקו של קשת, שיש לה אפליקציה ייעודית לתוכן כתוב ואפשרות לצפייה בתכני - vod פרקים מלאים של החברה, במסכים שהותאמו לגודלו ואיכותו של האייפד.



"רכשתי את האייפד ביום הראשון שהושק רשמית בישראל, אבל אני מתוסכל מהמחסור באפליקציות בעברית", מספר עומר הופמן, בן 16, תלמיד תיכון מהיישוב אחוזת ברק שבצפון.



הופמן אינו לבד. על פי הערכות, בישראל נרכשו עד כה כ-20-25 אלף מכשירי אייפד. בעליהם משתמשים כיום בפתרון היחיד העומד לרשותם: הם מורידים לאייפד אפליקציות שנבנו במקור עבור האייפון, ומותחים אותן על גבי המסך כולו, בצורה שמעוותת את התמונה והווידאו.



"חוויית השימוש במסך הגדול של האייפד נהרסת במצב הזה, והאיכות של התכנים נעשית ירודה", אומר הופמן. "חסרות לי אפליקציות של עיתונים, ו-vod כמו זו של hot, שכבר קיימות באייפון".



בכיר בשוק הסלולר מנסה להסביר את הפער בין כמות האפליקציות שיש בעברית המיועדות לאייפון לבין מספרן הקטן כשזה מגיע לאייפד: "חברות הסלולר דחפו את התכנים לאייפון, כי מכירות האייפון היו יעד שהוצב להן על ידי אפל. הן סייעו לחברות לבנות אפליקציות, ערכו כנסים למפתחי אפליקציות, וקידמו את הנושא תוך השקעת כספים. את התכנים של האייפד הן לא דוחפות, כי לא הן משווקות אותו.



"בחו"ל שילבה אפל כוחות עם המו"לים של המגזינים הגדולים, ודחפה את נושא התוכן. בישראל זה תלוי במגזינים, בעיתונים ובמו"לים עצמם, ואלה מעדיפים לחכות על הגדר, ולראות את קצב התפתחות השוק".



כולם נמצאים בשלב הלמידה



מי שאמון בין היתר על פיתוח שוק התוכן בישראל למכשירי האייפד הוא ערן תור, העומד בראש אידיגיטל, היבואנית הרשמית של מוצרי אפל לישראל. תור ממהר להגן על קצב התפתחות התחום בשוק בישראל: "כל הגורמים המשמעותיים בישראל בתחום התוכן, המדיה והפרסום יהיו נוכחים בחודשים הקרובים על האייפד", הוא מצהיר, ומוסיף: "הם רואים באייפד את הפלטפורמה העיקרית לשינוי תרבות הצריכה של תוכן, מולטימדיה ותוכן דיגיטלי בסביבה הניידת".



עם זאת תור מכיר בכך שמדובר בתהליך לא קצר. "פיתוח של אפליקציה בעלת ערך, כזו שמביאה לידי ביטוי את היכולות של המכשיר, זה תהליך שלוקח זמן ודורש חשיבה ארגונית", הוא מסביר. לטענתו, הסיבה לכך שהתהליך אורך זמן היא שהגופים "רוצים ללמוד לעשות את זה באופן שיהיה הכי נכון להם, ובינתיים כולם נמצאים בשלב הלמידה".



ואכן, חלק גדול מהגופים בישראל נמצאים בשלבים כאלו ואחרים של פיתוח פעילות תוכן במכשיר. יש כאלה המתקדמים יותר - כמו "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום", הנמצאות על סף השקה של אפליקציית אייפד (ראו תיבה) - ויש כאלה שנמצאים בשלבים ראשוניים, כמו חברות הכבלים והלוויין ואחרות.



אחד הגופים הללו, הנמצא בשלב הלמידה שאותו מתאר תור, הוא חברת הלוויין yes. לדברי גלי ניר, סמנכ"ל השיווק של החברה, ל-yes תהיה אפליקציית אייפד בתוך כמה חודשים. "אנחנו רוצים למנף את כל היתרונות של האייפד. נענה על כל מלוא הפוטנציאל של החוויה הצרכנית הטמונה בו", היא אומרת. "אך בניית אפליקציה כזו זה תהליך שלוקח זמן ואנחנו עובדים במלוא המרץ. אחוזי החדירה עדיין לא גבוהים מאוד, וכשכמות בעלי האייפד בישראל תגיע למסה משמעותית, אנחנו נהיה שם".



איתי צמיר, ראש מחלקת ניו מדיה של ערוץ 10, תולה את האשם בהתפתחות האיטית של תכנים עבריים לאייפד בהיעדר כמות גדולה של מכשירים בישראל. "גם לאפליקציות אייפון בעברית לקח זמן עד שצברו תאוצה. בהתחלה, כשהייתי נכנס לחנות של אפל, היה קשה למצוא אפליקציה בעברית". וכן, גם ערוץ 10, לדבריו, עובד על אפליקציה ייעודית לאייפד, שתושק בחודשים הקרובים.



סיבה נוספת שמספק צמיר שבעטיה אין עדיין אפליקציות אייפד ישראליות, היא מחסור במפתחים המומחים לתחום: "אין עדיין מספיק חברות שהן סופר-מקצועיות לפיתוח אפליקציות אייפד", הוא אומר, "לחברות הללו יש שפע עבודה בפיתוח אפליקציות לאייפון, מה שמשאיר להן מעט זמן לקדם את הפעילות באייפד".



לדבריו, "ההכשרה מתקדמת בקצב איטי כי אין עדיין הרבה מכשירי אייפד", אך הוא צופה כי "הגדילה בכמות המפתחים תהיה פרופורציונלית לגידול האייפד".



האפליקציות אינן כדאיות כלכלית



סיבה נוספת להיעדר אפליקציות היא חוסר הכדאיות של הפיתוח שלהן. אפליקציות אייפון - ובוודאי אפליקציות אייפד ישראליות - אינן משתלמות כלכלית לבעליהן, לעת עתה. עלות פיתוח אפליקציה טובה, כזו העושה שימוש רחב בכל היכולות של המכשיר: מגע, תגובה לתזוזת המכשיר, יכולות וידיאו מתקדמות ועוד, נאמדת ב-20-30 אלף דולר.



מעבר לכך, התפעול השוטף של האפליקציה עולה גם היא סכומים ניכרים. עבור מערכות תוכן - עיתונים, מגזינים או ערוצי טלוויזיה - מדובר בהקצאת כוח אדם ומשאבים לעבודת עריכה כדי להתאים את התוכן הקיים לאייפד.



"כדי שההשקעות בתוכן עברי באייפד יחזירו את עצמן, צריך שיהיו כאן כמה מאות אלפי מכשירים. כיום יש לכל היותר 25-30 אלף מכשירים, לכן אנחנו לא רואים סיבה לרוץ קדימה", אומר בכיר באחד המו"לים הגדולים בישראל. "כולם נמצאים בשלבים ראשונים של החשיבה על אפליקציית אייפד, אבל חוץ מ'ידיעות אחרונות', אף אחד לא רץ קדימה. כשעדיין לא ברור מה יהיה השימוש הישראלי הרווח באייפד - האם זה יהיה בעיקר צעצוע אינטרנט או כלי עבודה וצריכת חדשות, אין סיבה לרוץ קדימה", הוא אומר.



"לא מדובר בהוצאה גדולה מדי"



עידו פולק, מנהל חטיבת ניו מדיה של קבוצת האחזקות rge שבבעלות איש העסקים אביב גלעדי - המחזיקה בערוץ הספורט, ערוץ הילדים, לוגי, וערוץ 8 באמצעות נגה תקשורת - אומר כי ההשקה של אפליקציות בעברית לאייפד של הערוצים הללו תתבצע בתוך כמה חודשים, עד מחצית 2011: "אנחנו רואים באייפד בפרט ובטאבלטים בכלל פלטפורמה חשובה מאוד. כיצרן תוכן הטלוויזיוני העצמאי הגדול בישראל אנחנו מייחסים לה חשיבות גדולה ולכן משקיעים בפיתוח אפליקציות לכל המותגים שלנו. הפעילות בטאבלטים היא אחת המטרות החשובות שלנו ל-2011".



חלוצת האייפד בישראל היא כאמור מאקו של קשת. החברה השיקה כבר לפני כמה חודשים אפליקציה ייעודית לתוכן באייפד, וביוני האחרון הוסיפה שירותי vod שמאפשרים לבעלי המכשירים לצפות בכל תכני הווידיאו שלה - פרקים מלאים של הסדרות של החברה.



"אנו רואים תנועה ערה באייפד", אומר זהר אלון, מנהל הטכנולוגיה של קשת, לאפליקציה שלנו היו 20 אלף הורדות, ו-60 אלף גולשים שצפו באמצעות דפדפן מותאם לצפייה באייפד. מדובר בצריכה אינטנסיבית על בסיס יומיומי וביותר מתוכנית אחת".



מדוע קשת היא בין הגופים הבודדים שמיהרו לצאת עם אפליקציית אייפד?



"אנחנו אתר מוטה וידיאו, וזה מתבקש שנהיה שם. כשיצא האייפד היה לנו ברור שנהיה שם. את שואלת למה האחרים לא שם? לא ברור לי. עבור גופים שבלאו הכי מייצרים תוכן, לא מדובר בהוצאה גדולה מדי. כנראה הם מעדיפים לשבת על הגדר ולחכות".



מה יקרה עם תכנים עבריים לאייפד בחודשים הקרובים?



"אני מעריך שנראה כניסה של מגזינים בעברית. אני יודע שכולם פוזלים לשם, זו שאלה מעניינת מי יהיה שם ראשון. אני יודע גם שחלק גדול מחברות המדיה, אתרי האינטרנט הגדולים בישראל וגם ערוצי הטלוויזיה עובדים ממש עכשיו על אפליקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully