וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנדרה דהן טוען שמצא את הדרך החוצה מבור ההפסדים

מאת גיא גרימלנד

9.2.2011 / 6:48

גריעה מהמסחר, הפסדים וגלי פיטורים של עובדים - אלה רק כמה מהצרות שמעיקות בשנים האחרונות על קומברס, שהיתה מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי, ועל המנכ"ל שלה, אנדרה דהן. ואולם בתחילת השבוע הכריז דהן שלחברה יש תוכנית אסטרטגית חדשה שכוללת עדכון וגיוון של סל השירו



>> בשבוע שעבר הסתובב ברשת סרטון פארודי קצר שכלל סצינות מהסרט ההוליוודי "300" שאליהן צורף פסקול שהוקדש לחברת קומברס וטען כי היא מפטרת עובדים בלא חמלה. הסרטון הופץ כמה ימים לאחר שנודע כי חברת הבילינג בתחום הטלקום מתכוננת לגל פיטורים נוסף.



הסרטון עבר במהירות מיוטיוב לרשתות החברתיות והניב תגובות רבות מהגולשים. בסרט מוצג אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס, כשליט נהנתן שאינו מהסס לפטר עובדים. סביר להניח שמה שהרגיז את יוצרי הסרטון הם 800 אלף דולר שדהן לקח הביתה ב-2010 בזמן שהחברה ממשיכה להפסיד ומצבת העובדים מתכווצת בעקביות. בראיון ל-themarker דהן מספר כי לא התפנה לצפות בסרטון, אך אמר כי הוא "מבין ללבם של העובדים".

דהן, 62, הקדיש את יום ראשון לראיונות. הוא נפגש עם כתבים מכל העיתונים, ולא בגלל הפיטורים שקומברס רוקחת. המטרה העיקרית של הראיונות היתה להציג את האסטרטגיה החדשה של קומברס - אסטרטגיה שאמורה לחלץ את החברה משנים של הפסדים ולהביא אותה לעידן של צמיחה.



"חברה חדשה"



אף שזו אינה הפעם הראשונה שדהן מכריז כי הוא מצא מזור אסטרטגי לקומברס, הפעם הוא נשמע נלהב מתמיד. "כל המהלכים הנוכחיים היו הכרחיים", אומר דהן. "גלי הפיטורים, לצד ביטול תוכניות וקיצוצים אחרים, בוצעו כתוצאה מבעיית נזילות. ואולם בשונה מבעבר, בזכות התוכנית האסטרטגית החדשה מצאנו דרך לקשור את העובדים לחברה מבחינה רגשית. אני מאמין שהתוכנית תצית אש חדשה בקרב עובדי החברה.



"סיימנו להכין תוכנית אסטרטגית חדשה לצמיחה בשנים הקרובות - תוכנית ביצועית לטווח של שלוש שנים שאמורה להזניק את החברה, למרות הפיטורים. בעוד כחמש שנים קומברס תהיה במקום אחר לגמרי. אנחנו רוצים לצמוח בתחומי הבילינג והמובייל אינטרנט. אני מקווה שבעוד חמש שנים נראה את קומברס עם מניה שנסחרת עם עובדים שגאים לעבוד בה ועם השקעות חדשות".



אז מהן בעצם החדשות הגדולות של דהן? עד כה המכירות של קומברס הגיעו משני תחומים עיקריים: בילינג ומערכות גבייה (bss - business support systems) ואספקת שירותי ערך מוסף, כמו הודעות טקסט והודעות תמונה לטלפונים סלולרים (vas).



כעת מוביל דהן מהלך של מעבר לארבע יחידות תפעוליות עצמאיות: vas ,bss, מובייל אינטרנט ותחזוקת שירותים. כחלק מיישום האסטרטגיה החדשה משנה גם שירות ה-bss את פניו: לא עוד בילינג פשוט שכחלק ממנו הלקוח מקבל חשבונית בסוף החודש. קומברס תציע מעכשיו למפעיל התקשורת שירותים נוספים, שאמורים גם להגדיל משמעותית את הכנסותיה.



"קומברס של תחילת הדרך עסקה בתאים קוליים והיתה מבחינתי 'קומברס 1.0'. קומברס של 2005 עסקה בשירותי ערך מוסף, פרי-פייד ופוסט-פייד. קומברס של היום היא 'קומברס 3.0' - חברה חדשה".



"עוברים למובייל דאטה"



דהן מסביר כי השוק העיקרי של קומברס ימשיך להיות הבילינג, שוק של 13 מיליארד דולר, וכי למרות הפיטורים שביצעה ועדיין מבצעת החברה היא עתידה לפתוח מרכז פיתוח חדש בישראל בתחום הבילינג, שיעסיק עשרות עובדים בשלב ראשון - חלקם חדשים וחלקם יעברו מחטיבות אחרות בחברה.



קומברס, לדבריו, עוברת מפרי-פייד ופוסט-פייד לעולם מאוחד, שבו מספקת החברה פלטפורמה למגוון שירותים. עולם שבו מפעיל התקשורת יכול לתת את כל סוגי השירות - ובמהירות. "העולם עובר למובייל דאטה, לצריכת דאטה באמצעות טלפונים חכמים, ואנחנו רוצים לקחת חלק בשינוי. אנחנו רוצים לאפשר למפעילי תקשורת יכולות ניהול ותעדוף של הלקוחות, בלי לפגוע בניטרליות הרשת".



דהן אומר כי השינוי שקומברס עוברת הוא לא רק בהיבט הטכנולוגי, אלא גם במבנה הארגוני. המטרה, לדבריו, היא להביא את החברה למצב שבו כל יחידה היא מרכז עצמאי קל לתפעול. "יהיה כוח מכירות אחד מול הלקוח, כשמטה החברה יכלול את כל השאר".



עודד גולן, שמונה על ידי דהן להוביל את השינוי בקומברס, מוסיף: "לא רק שהחברה הפסיקה לדמם מבחינת ההוצאות התפעוליות שלה, אלא יש לה גם כמה נכסים וחוזקות - כך שלא כדאי להספיד אותה. החברה מובילה בתחום ה-bss והמובייל אינטרנט. יש לה מגוון שירותים בתחום ה-vas, ויש לה מאות לקוחות, חלקם לקוחות פרמיום. היא פועלת גלובלית. יש לה פרישה כמעט בכל מדינה בעולם. למרות הציניות והפסימיות עובדים בקומברס אנשים שמחוברים מאוד לחברה ורוצים בהצלחתה".



אז אתם בסיום המשבר, על אף שהפיטורים נמשכים?



דהן: "הטראומה נגמרה. זה נמשך חמש שנים. נשאר לנו לדווח על 2010, אבל זו לא תהיה בעיה גדולה. במארס 2010 הלכתי לסמנכ"ל הכספים סטיב סוואד ואמרתי לו שאנחנו חייבים להתחיל לחשוב על השקעות בקומברס, בעיקר במובייל אינטרנט. אמרתי לו: 'תמצא לי 100 מיליון דולר להשקיע'. הוא חזר אלי ואמר: 'תשמע, לא רק שאין לך 100 מיליון דולר - אלא שיש לנו בעיית נזילות של 50 מיליון דולר'.



"זה היה באפריל 2010. ואז התחלנו לנקוט סדרת פעולות: מכרנו קרקע ברעננה ב-27 מיליון דולר. מכרנו את אולטיקום בשווי 90 מיליון דולר, כשהחלק שלנו היה 56 מיליון דולר. הצענו למכירה 2.3 מיליון מניות ורינט. מכרנו אותן לפי 35 דולר למניה. מחיר מדהים, אולי הגבוה ביותר בשנתיים-שלוש האחרונות. אנחנו עדיין מחזיקים 52% בורינט. זהו נכס חשוב.



"החברה יוצרת מזומנים, עם הנהלה טובה ושוק מצוין. ביולי התחלנו לחשוב על התייעלות - לטווח הקצר ולטווח הארוך. לצד הפיטורים אנחנו מטפחים אנשים וכישרונות בתוך החברה. אחד מהם הוא גולן, שניהל את קומברס אסיה, ולקח על עצמו את הליך השינוי שהחברה עוברת".



"לא קל להיות עובד קומברס"



אבל לפני התוכניות הגדולות של דהן יגיעו צעדי ההתייעלות הכואבים. 200 עובדי קומברס בישראל החלו בתחילת השבוע בשימוע שיימשך כמה ימים, לפני הפיטורים. קבוצת קומברס, כולל החברות הבנות, מעסיקה 6,900 עובדים (כולל עובדי אולטיקום שנמכרה). 3,900 עובדים מועסקים בקומברס עצמה, 1,800-2,000 מהם בקומברס ישראל.



הפרסומים בתקשורת דיברו על פיטורי מאות עובדים בחודשים האחרונים, בעיקר מחטיבת שירותי הערך מוסף, כדי לשפר את האיזון התפעולי. לדברי דהן, על אף שאינו יכול לחשוף את המספר המדויק של העובדים שפוטרו באוקטובר ושל המפוטרים כעת - המספרים שפורסמו בתקשורת אינם מדויקים.



על פי הערכות בשוק, באוקטובר פוטרו 400 עובדים. לכך יש להוסיף את 200 העובדים הנוספים שמפוטרים כעת ועוד מאות נוספים שיפוטרו במשך השנה. כמה בדיוק? דהן לא אומר.



"לא קל להיות עובד קומברס. כואב לנו לפטר עובדים. אבל מה היתה האלטרנטיבה? אנחנו עושים את כל זה כדי לבנות חברה בריאה שיש לה סיכוי לצמוח ואפילו להשקיע בחברות אחרות. אי אפשר רק למכור נכסים ולהתעסק עם בעיות תפעוליות - אף אחד לא יתמוך במנכ"ל שמתעסק רק בכך.



"בגלל בעיית הנזילות והרצון לשמור על איזון תפעולי הגענו למצב שבו אנחנו חייבים להתמודד עם זה. לחברה כבר אין אבא עשיר. פעם, אם היתה בעיית נזילות היינו פונים לקופת המזומנים. הפעם אנחנו לא יכולים להיכשל. אני לא רוצה לשחק רולטה רוסית".



"זה היה מטורף"



לא מעט התרחשויות עברו על קומברס בשנים האחרונות. עם זאת, נדמה ש-2010 היתה שוקקת במיוחד. החברה נמנעה בשנים האחרונות מלפרסם את דו"חותיה הכספיים בשל פרשת הבקדייטינג (תארוך לאחור של אופציות), אבל באחרונה הצליחה, בתום כשלוש שנים, להתגבר על כך ולפרסם לראשונה את הדו"חות לשנת הכספים 2009, שהציגו הכנסות של 798.8 מיליון דולר (קומברס בלבד) - ירידה של 13.7% לעומת 2008 (925.2 מיליון דולר). ההפסד ב-2009 הסתכם ב-37.7 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 20.5 מיליון דולר שנה קודם לכן.



קומברס נחשבת אחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי. בשנים האחרונות, מאז שהתפוצצה פרשת הבקדייטינג ושהמנכ"ל הקודם קובי אלכסנדר ברח החברה נאלצה להשקיע לא פחות מחצי מיליארד דולר בתיקון הדו"חות שלה. דהן מאמין שהחודש הם כבר יוכלו לדווח לרשות ניירות ערך האמריקאית מתי החברה תפרסם את הדו"חות לשנת הכספים 2010.



דהן: "כנראה שתהליך תיקון הדו"חות בקומברס היה אחד היקרים בהיסטוריה של החשבונאות. היו שלוש בעיות שגרמו להתארכות של התיקון הראשונה היתה בעיית הבקדייטינג. אבל אם זו היתה הבעיה היחידה היינו גומרים את תיקון הדו"חות תוך כמה חודשים. הבעיה השנייה היתה רישום של שמות פיקטיביים שקיבלו אופציות. שמות שהמנכ"ל הקודם, אלכסנדר, המציא. זו כבר היתה בעיה של זיוף. הבעיה השלישית היתה שהשתמשו בחשבונות רזרבה כדי לטפל ברווחים.



"שלושת המרכיבים האלה הביאו לכך שתיקון הדו"חות היה מורכב ועלה כסף רב. ניסינו למצוא כל נתיב שיאפשר לנו לקצר תהליכים, אבל לא הצלחנו. ולא משום שלא היו לנו יחסים מצוינים עם הרגולטורים ברשות ניירות ערך. אני, באופן אישי, לא הייתי מעורב בחקירה של הבקדייטינג. מועצת המנהלים מינתה ועדות מיוחדות שעסקו בכך".



דהן מספר כי הליך תיקון הדו"חות החל כשפירמת ראיית החשבון של קומברס, דלויט, הודיעה לחברה בנובמבר 2007 כי היא חייבת לבצע הערכה מחודשת לאופן שבו הכירה בהכנסותיה. "צריך להבין מה זה אומר. הקשרים שלנו עם הלקוחות הם בדרך כלל לכמה שנים. חוזים ארוכי טווח. ברגע שפותחים הזמנה אחת צריך לפתוח את החוזה הראשי, ואז זאת כבר בדיקה שלוקחת כמה שנים.



"כשהתחלנו לבצע הערכות מחדש של ההכנסות לא הבנו עד כמה עמוקה הבדיקה תהיה. זה היה מטורף. למשל, לקוח אמריקאי חתם איתנו בתחילת 2001 על חוזה של 10 מיליון דולר. 50 אלף דולר מכך הוקצו לשירות והדרכה על המערכות שאנחנו מוכרים. התחייבנו לתת לו 100 ימי הדרכה. התחלנו לחפש רישום על ימי ההדרכה, אבל לא מצאנו. היינו צריכים לפנות ללקוח, לחפש אצלנו תיעוד מ-2001.



"התוצאה היתה שהיינו צריכים לדחות הכרה בהכנסות של 10 מיליון דולר, עד שנמצא תיעוד שכזה. לקבל חתיכת נייר מהלקוח שבאמת העברנו ימי הדרכה.



"החברה לא היתה מסודרת ברישום החוזים. היא לא היתה מסודרת בדיווחים. הפסדים אחרים בשנים האחרונות נבעו ממחיקות נכסים. למשל, רכישת חברת netcentrex הצרפתית שעסקה ב-voip ולא הצלחנו לשלב אותה".



"כבר יצאתי לפנסיה"



למה בכלל לקחת את תפקיד מנכ"ל קומברס?



"עבדתי במל"מ, ביבמ ובתע"א. הגעתי לקומברס לאחר קריירה מוצלחת, כולל ניהול חברה שהיתה בצמיחה אדירה, at&t wireless, שלאחר מכירתה לסינגולר כבר יצאתי לפנסיה. שיחקתי גולף עם הבן שלי. ואז קיבלתי טלפון מקומברס.



"לא הכרתי את החברה. התקשרו אלי מהדירקטוריון. בפעם הראשונה אמרתי להם שלא יפריעו לי כי אני לא מעוניין. אבל השתכנעתי בסופו של דבר. לאחר כמה חודשים החלפתי את רז אלון, ששימש מנכ"ל זמני, לאחר שקובי אלכסנדר ברח".



דמיינת שתיקון הדו"חות ייקח כל כך הרבה זמן?



"לא. לכל היותר חשבתי שזה ייקח חצי שנה. ואז זה שוב נדחה בכמה חודשים ולבסוף דלויט אמרו שיש לנו בעיה בהכרת הכנסות. פיתחנו כל פעם שיטה חדשה כדי לנסות ולקצר את התיקון, אבל לא הצלחנו".



-



בקדייטינג



תיארוך לאחור של אופציות. קביעה בדיעבד של מועדי הענקת אופציות בהתאם לביצועי המניה כדי למקסם את הרווח למנהלים שלהם מוענקות האופציות - על חשבון בעלי המניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully