וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי בגוב האריות: "אין בעיית אינפלציה בארה"ב; עליית מחירי הסחורות - תופעה כלל עולמית"

סוכנויות הידיעות

9.2.2011 / 17:44

"ההרחבה הכמותית יצרה 700 אלף משרות", אמר יו"ר הבנק הפדרלי בבית הנבחרים מאז שעבר לשליטת הרפובליקאים



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הביע היום בטחון גובר כי הצמיחה של כלכלת ארה"ב מתחזקת, אולם לא אותת מתי מתכוון הבנק המרכזי להתחיל לצמצם את התמריצים לצמיחה, במסגרת נאומו הראשון בבית הנבחרים בארה"ב מאז שהרוב בבית עבר לידי המפלגה הרפובליקאית בחודש שעבר.



בעדותו בפני ועדת התקציב של בית הנבחרים חזר ברננקי על דברים שאמר בשבוע שעבר לפיהם שיעור האבטלה הגבוה ורמת האינפלציה הנמוכה מדי מכדי שהבנק הפדרלי יפסיק לנקוט בצעדים כדי לתמוך בכלכלה. ברננקי אמר עוד כי רמת האבטלה צפויה להישאר גבוהה עוד "זמן מה" למרות הנפילה הדו-חודשית החדה ביותר בשיעור האבטלה מאז שנת 1958.



ברננקי אמר בעדותו כי למרות הירידות החדות בשיעור האבטלה בחודשים דצמבר וינואר, "אשר מספקות מקום מסוים לאופטימיות", עדיין יש מקום לזהירות. "היות שהצמיחה בתפוקה צפויה להיות מתונה למשך זמן מה ולאור העובדה שהמעסיקים עדיין נמנעים מגיוס עובדים חדשים, יחלפו מספר שנים בטרם ישוב שיעור האבלה לרמות נורמליות יותר". עוד אמר כי "עד שנהיה עדים לתקופה מתמשכת של יצירת משרות חזקה, לא נוכל לקבוע כי אמנם ישנה התאוששות".



יו"ר הבנק הפדרלי גם שב והזהיר מפני העלייה בגירעון בתקציב הממשל. "אם נפעל עכשיו לפיתוח תוכנית אמינה לצמצום הגירעונות בעתיד, נוכל לא רק להגביר את הצמיחה הכלכלית והיציבות בטווח הארוך, אלא גם ליצור יתרונות בטווח הצקר במונחים של הורדת הריביות הארוכות והגברת ביטחון הצרכנים והעסקים", אמר ברננקי.



בשלב השאלות והתשובות שצפוי אחרי נאומו של ברננקי, צפוי יו"ר הבנק המרכזי לעמוד בפני ביקורת נוקבת. יו"ר הוועדה, חבר בית הנבחרים הרפובליקאי פול ריאן - שנחשב ממבקריו החריפים ביותר של ברננקי ואשר תומך בביטולו של הבנק הפדרלי כליל - העלה בעבר חששות כי ניסיונות הבנק הפדרלי להמריץ את הכלכלה, ובכלל זה רכישת אג"ח ממשלתיות אמריקאיות על ידי הבנק המרכזי, עלולה לגרום להתגברות האינפלציה בארה"ב.



בשלב השאלות התשובות הוצגו לברננקי שאלות על תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה שעליה הודיע הבנק הפדרלי בחודש נובמבר, ואשר במסגרתה ירכוש הבנק המרכזי אג"ח ממשלתיות האמריקאיות בהיקף של 600 מיליארד דולר. "תוכנית ההרחבה הכמותית היא זמנית, ולא נועדה להגדיל את כמות הכסף באופן קבוע", אמר ברננקי.



יו"ר הבנק הפדרלי נשאל גם לגבי חששות מפני התגברות האינפלציה בארה"ב בעקבות המדיניות המוניטרית של הבנק. "העלייה במחירי הסחורות היא תופעה כלל עולמית הקשורה לביקוש בשווקים מתעוררים, ואינה קשורה לארה"ב", אמר ברננקי. "הבנק הפדרלי מחויב ליציבות מחירים. רמת האינפלציה הנוכחית בארה"ב עדיין נמוכה", הוסיף.



ברננקי נשאל גם האם נערכו מבחני עמידות לנכסים במאזני הבנק הפדרלי, ומה ההפסדים שעלול הבנק לספוג. "ערכנו מספר מבחני עמידות לנכסים, והיות שעלויות המימון שלנו נמוכות, אנחנו צפויים להמשיך לרשום רווחים, וכבר העברנו כספים לממשל. לא שזו המטרה. מכאן שהתוכנית הזו צפויה לסייע לצמצום הגירעון בתקציב הממשל", אמר ברננקי.



ברננקי התייחס גם בשלב השאלות והתשובות לתרומה של תוכניות ההרחבה הכמותית לשוק העבודה בארה"ב. "שתי התוכניות תרמו לפי ההערכות שלנו שלושה מיליון משרות לשוק התעסוקה", אמר ברננקי. "תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה לבדה תרמה לפי ההערכות 700 אלף מקומות עבודה".



ברננקי, אשר שימש ככלכלן הראשי של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, מונה לתפקיד יו"ר הבנק הפדרלי בשנת 2006 על ידי בוש. בחודש ינואר 2010 אישר הסנאט כהונה שנייה לברננקי, אם כי ברוב בדחוק ביותר מעולם שבו אושר מינוי יו"ר של הבנק הפדרלי.



עם זאת, עובדת היותו של ברננקי פרי של מינוי נשיא רפובליקאי לא מנעה מנציגי המפלגה בקונגרס לבקר אותו בחריפות. כך למשל, מנהיג הרוב בבית הנבחרים, הרפובליקאי ג'ון בוהנר, ומנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקדונל הרפובליקאי, טענו כי תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה של הבנק הפדרלי עלולה לגרום להתגברות האינפלציה ולעודד השקעות ספקולטיביות שעלולות לגרום ליצירת בועות בנכסים כמו המניות.



בשבוע שעבר, בנאום בפני מועדון העיתונות הלאומי בארה"ב, העריך ברננקי כי למרות סימני ההתאוששות של הכלכלה בארה"ב, עדיין נדרשת תמיכה מצד הבנק הפדרלי, ובכלל זה תוכנית ההרחבה הכמותית.



שיעור האבטלה בארה"ב צנח בחודשיים האחרונים מרמה של 9.8% לרמה של 9%, אולם עודנו גבוה במונחים היסטוריים. בה בעת, מספר המשרות החדשות שנוספו לשוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות נמוך. ברננקי העריך באחרונה כי יידרש מספר שנים בטרם ישוב שיעור האבטלה בארה"ב לרמות נורמליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully