וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברות הביטוח מרוויחות יותר מהבורסה מאשר מהפרמיות"

מאת נועם בר

10.2.2011 / 7:05

כך אמר אתמול מנכ"ל ביטוח ישיר, רביב צולר, בפאנל ביטוח. הדוברים הזהירו מפני חשיפה גדולה למספר מצומצם של מבטחי משנה ומפני ההשלכות של התארכות תוחלת החיים. הפניקס: אפשר להתכונן להתארכות תוחלת החיים



>> "ענף הביטוח בכללותו, בישראל ובעולם, מתבסס יותר ויותר על רווחים משוק ההון מאשר על רווחיות חיתומית (עסקי הביטוח שבהם מתאימים את הפרמיה ללקוח, נ"ב)" - כך אמר אתמול מנכ"ל ביטוח ישיר, רביב צולר, בפאנל ביטוח שנערך בתל אביב.

"ככל ששוק ההון מניב יותר תשואה, הוא גורם לחברות הביטוח לנהל את החיתום שלהן באופן פחות יעיל ואופטימלי, עד כדי כך שלפעמים מוצר ביטוחי אחד מסבסד מוצר ביטוחי אחר", הוסיף צולר ואמר כי אם היתה הפרדה בין ביטוח חיים לניהול מוצרי ביטוח אלמנטרי, החברות היו מנהלות את עסקיהן ביעילות רבה יותר. לדבריו, הפרדה כזו תמנע סבסוד של מוצר אחד על ידי אחר ותגרום להבחנה גדולה יותר בין רווחים משוק ההון לרווחים חיתומים.



המשנה למנכ"ל קבוצת הפניקס, שמעון קלמן, ציין את הסטטיות היחסית בענף ביטוחי המנהלים כהסבר לכך שהענף מתבסס על רווחים משוק ההון: "כמעט שאין צמיחה בהפקדות בביטוחי מנהלים, והדרך להגדיל את היקף התיק נעשית באמצעות תשואות בשוק ההון". עם זאת, קלמן אופטימי: "ירידת התשואות הגלומות בשוק ההון ועליית הסיכון הטמון בו, תביא את החברות להתמקד ברווח החיתומי".



חשיפה למבטחי משנה



הדוברים בפאנל התייחסו לחשיפה הגדולה שיש לחברות הביטוח בישראל למספר מצומצם של מבטחי משנה בינלאומיים, כשכל החברות בענף עובדות עם אותם מבטחי משנה. "אם תהיה לכלל בעיה עם מבטח משנה, היא תהיה גם בעיה שלנו ושל האחרים. הסיכון דומה אצל כל החברות", אמר צולר. עם זאת, צולר הרגיע כי היתרון של ישראל הוא דווקא בהיותה קטנה, מה שמאפשר בקלות למבטחי המשנה הגדולים לכסות נזקי קטסטרופה בישראל. "התיק של ישראל אצל מבטחי המשנה בחו"ל הוא קטן", הוסיף צולר.



סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, מגי בראום, אמרה כי בדיקות שערך אגף שוק ההון באוצר הבהירו כי תרחיש בעייתי בישראל יכול לקרות בשילוב של קטסטרופה ונפילה של מבטח משנה גדול. "עם זאת, לתרחיש כזה יש מתאם מאוד נמוך", הוסיפה בראום.



התארכות תוחלת החיים



בנוגע לסיכון התמידי הקיים במגמת התארכות תוחלת החיים, בשל ההתחייבות למקדם קצבה קבוע בפוליסות ביטוחי המנהלים, אמר קלמן כי עבור חברות ביטוחי החיים, הרבה יותר קריטי הסיכון שבגידול בביטולי הפוליסות ושיעורי התמותה. "למרבה המזל, התארכות תוחלת החיים אינה אירוע פתאומי, כמו רעידת אדמה, וניתן לנהל את הסיכון על פני הזמן. כדי שסיכון כזה יתממש עם מבוטח שהצטרף אליי בגיל צעיר, צריך שהוא גם יחיה עד גיל מופלג וגם יישאר מבוטח שלי", אמר קלמן. צולר סיפר כי בעבר חיפש בעולם מבטח משנה שיבטח מפני התארכות תוחלת חיים כדי לשווק מוצר להבטחת קצבה, אך לא מצא מבטח משנה שיסכים לקחת על עצמו סיכון כזה.



מנהל ההשקעות הראשי במנורה מבטחים, יוני טל, אמר כי שמרנות יתר בניהול כספים ארוכי טווח פוגעת בגובה הפנסיה. "מי שמנהל את הכסף הזה בתשואה של 2% צמוד בשנה, זו שמרנות לשמה שאינה מועילה. זה לא ניהול לטווח ארוך. הפנסיה שיקבל החוסך תהיה הרבה יותר קטנה", אמר טל. לדבריו, ההנחיה שהוציא האוצר שלפיה, גופים מוסדיים חייבים לשערך נכסים לא סחירים בהתאם לשווי נכסים דומים בשוק, החריפה את המשבר וגרמה לבעיות הון בחברות הביטוח. "אם יש אג"ח לא סחירות של בנק, ואני לא הולך למכור אותן בשוק, אז מה איכפת לי השווי של נייר דומה", אמר טל.



בפאנל נדון גם ניגוד העניינים שקיים בניהול משותף של ההשקעות באמצעות כספי הנוסטרו וכספי העמיתים בחברות הביטוח. קלמן הזהיר כי הפרדת המערך המשותף שיש כיום לניהול כספי הנוסטרו והעמיתים יפגע ביכולת להשיג לעמיתים תשואה גבוהה: "שירות השקעות משותף נותן יתרונות לגודל כמו אפשרות לעסקות נדל"ן. חשוב לא לעשות דברים שנראים צודקים, אבל בסוף יפגעו בעמיתים". בראום הוסיפה כי ועדת ההשקעות אמורה להיות שומר הסף מפני ניגוד עניינים כזה שיכול להיווצר בניהול כספי הנוסטרו לצד כספי העמיתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully