וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדור הבא של עולם הרפואה - ואנחנו

אורן פרנק

10.2.2011 / 11:53

איך ישפיע עלינו פיצול האישיות של התחום?



היפוקרטס אמר שחולה הוא אדם שנדרש להלחם גם בתחלואיו וגם ברופאיו. נזכרתי בו בשיא עונת השפעת הניו-יורקית, שבמהלכה הלכתי לבקר רופא והסברתי לו מה היה לי ומה יש לי. הדוקטור רשם בכתב יד של רוצח סדרתי את מסקנותיו, ונתן לי מרשם לטמיפלו על צטעלע קטן - ממש כמו שסבי עשה לפני 50 שנה. זו היתה הדגמה מושלמת לפיצול האישיות של הרפואה. מצד אחד, החדשנות היא חלק עיקרי בה שהרי מחקרים, פיתוח תרופות וניסויים הם לב לבה. מצד שני, מדובר בתחום מסורתי מאוד ואחד האחרונים באימוץ טכנולוגיות דיגיטליות. שאר מדעי החיים, כמו הכימיה ובוודאי הפיסיקה, כבר השכילו לרתום את העולם הדיגיטלי לפריצות דרך מהותיות, אבל הרפואה בשלה; תעשייה של מאות מיליארדי דולרים שבגדול עדיין מתקיימת על פתקים קטנים בכתב יד.



כל זה עומד להשתנות בשנים הקרובות, כשהבריאות, שבמהותה היא בעצם תעשייה מבוססת מידע, תעבור ערעור מסיבי. זה ייקח זמן, הרבה מודלים עסקיים יוחרבו והרבה כסף יחליף ידיים. שחקנים ותיקים ייעלמו וחדשים יצוצו, ויהיו ויכוחים ודיונים אינסופיים על מה הן המשמעויות האתיות ומה עם הפרטיות שלנו. אבל בסיומו של התהליך, כולם, ובראש בראשונה המטופלים, ירוויחו רפואה מדויקת, אישית, מהירה ויעילה הרבה יותר.



מהפכת הרפואה מבוססת it, או הדיגיטלית, מופיעה כרגע תחת שמות רבים ומשונים. תוכלו למצוא את המונח הכללי 2.0 health, את mhealth שכשמה מייצגת את השימוש במכשירים ניידים לפונקציות רפואיות, את ה-emr/ehr הלא הם הפרויקטים לתיעוד רפואי דיגיטלי, את telemedicine הידועה גם בכינויה connected health, ועוד שלל אקרונימים משמימים. המשותף לכל המלים הארוכות האלה באנגלית הוא שכולן מנסות לתאר ולהסביר את השינוי הצפוי בניהול מקצועות הבריאות. להבנתי, החלק המעניין יותר הוא דווקא ההשפעה הצפויה עלינו, המטופלים. אם אכן צפוי שינוי מסיבי בתעשיית הבריאות, מהן המשמעויות עבור סגנון ואיכות החיים שלנו? הנה עיקרי הדברים ככל שהיריעה מתירה:



1. פרסונליזציה: אחת התוצאות העיקריות של האינטרנט היא היכולת לפרסונליזציה של המידע עבור כל אחד ואחד מאתנו. זה נכון עבור שיווק ופיננסים, וגם עבור הצרכים הבריאותיים שלנו. המודל הקיים של פיתוח תרופות מתבסס כרגע על ההפך המוגמר, על הצורך למצוא מכנים משותפים רחבים ככל האפשר ולתת תרופות ש"טובות לכולם" - וההתאמה האישית באה בדרך כלל לידי ביטוי רק במינון. כך מרוויחות חברות התרופות הגדולות סכומי עתק, וזו הסיבה העיקרית שהן משקיעות בפיתוח תרופות רק למחלות נפוצות.



כל זה ישתנה בעשור הקרוב. למה? העלות המקורית של פרויקט הגנום האנושי היתה 4 מיליארד דולר לפיצוח מלא של רצף אחד. העלות שלו כיום היא עשרות אלפי דולרים, והיא צפויה לרדת אל מתחת ל-1,000 דולר תוך שנתיים לכל היותר. כבר היום קיימים שירותים המאפשרים ניתוח חלקי של הגנום שלכם וקביעת רמת הסיכון לגבי מגוון מחלות תמורת 100 דולר. ראו דוגמה אחת ב-www.23andme.com. התוצאה תהיה התקדמות משמעותית ברפואה מבוססת הגנטיקה בעשור הקרוב, ובפתרונות אישיים הרבה יותר עבור כולנו.



2. פריצות דרך במהירות ובאיכות האבחנות והטיפולים: תוך שנים ספורות יראה אותו רופא ניו-יורקי את כל ההיסטוריה הרפואית שלי, וישווה אותה לבסיס נתונים של מיליארדי אנשים, תוך שאינטליגנציה מלאכותית תציע לו אבחנות אפשריות ואת סבירותן. היסטוריה רפואית דיגיטלית של כל אחד מאיתנו ו"גריד" רפואי מחובר, שיאפשר גישה לרוב הידע האנושי בתחום, יהפכו סוף סוף את הדיאגנוזה ואת הפרוגנוזה למדע מבוסס נתונים. רפואה היא מקצוע עם רמת סיבוכיות גבוהה להפליא, ולכן האינטואיציה והאנושיות שמאפיינים רופאים מצוינים יישארו גורם קריטי, אך הם יתוגברו במידע בזמן אמיתי שישפר משמעותית את האפקטיביות שלהם. זמן אמת יהיה גורם קריטי גם במעקב אחרי יעילות הטיפולים והתרופות ובאופטימיזציה שלהם.



דור חדש של מכשירי ניטור שידברו עם המכשירים הניידים שלנו יעקבו אחרי המדדים הקריטיים שלנו, וישדרו את הנתונים לרשת הרפואית שתתריע מיד על כל בעיה. אגב, כדי לראות איך מאות אלפי חולים מעבירים זה לזה מידע קריטי על מצבם, ראו את patientslikeme.com, אתר שהוקם במקור על ידי חולים במחלות "יתומות" (מחלות שאינן נפוצות מספיק כדי לעניין את חברות התרופות). אתר זה נהפך לאחד ממקורות המידע והמחקר היעילים ביותר קלינית. תארו לעצמכם את המחקר של מחר שיתבצע על גבי אותה רשת עולמית, ויקצור נתונים בזמן אמת מהמקור החשוב ביותר: אנחנו, המטופלים.



3. רפורמציה ביחסי המטפל-מטופל: באופן מובן לחלוטין, מקצוע הרפואה היה קרוב למעמד דתי במשך אלפי שנים - אחרי הכל יש הטוענים שבשניהם מדובר בפיקוח נפש. עם הפיכת הרפואה למדע מבוסס נתונים, ישתנו משמעותית מערכות היחסים בין המטפל למטופל, וייהפכו להרבה יותר שוויוניות. כבר היום מוצפת הרשת במידע רפואי מכל סוג ואיכות, וכל רופא מכיר היטב את המטופלים שמגיעים עם אבחנה מגוגל. התפתחותן של הרשתות החברתיות תאיץ משמעותית את התהליך, ותעניק למטופלים נתונים, כלים ויכולת להבין את מצבם ברמה שאינה מוכרת לנו כיום. התהליך הזה יביא לשינוי מסיבי ביחסים בין המטפלים למטופלים, שינוי שעשוי להיות מושווה בעתיד לרפורמציה הפרוטסטנטית, או אולי לתנועת ההארה.



חלק מהמדענים בתחום סבורים שאחת התוצאות של מכלול ההתפתחויות ברפואה תהיה תוחלת חיים של 150 שנה כבר עבור ילדינו. חלק קטן יותר מאמין שחיי נצח מתחילים להיראות כמו אפשרות אמיתית. בעודי ממתין לראות מי מהם צודק, נזכרתי בוודי אלן שטען שהנצח עלול להיות ארוך מאוד, בייחוד לקראת הסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully